Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Anthem

Anthem

Gamereactor var på plats under EA:s presskonferens och har kikat närmare på Biowares stekheta Anthem...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Den stora finalen och det mest efterlängtade ögonblicket på EA:s E3-presskonferens var såklart en större presentation av Biowares kommande Anthem. Det utannonserades hos Microsoft på E3 förra året, men sedan dess har inte mycket nytt visats. Nu fick vi äntligen se gameplay för första gången samt ett så kallat "Stronghold mission". Här fick vi veta mer om hur spelet är uppbyggt och kolla in de Javelins (mech-rustningar) som finns att välja på. Det handlar inte bara om fyra klasser, eftersom varje Javelin går att utrusta som man önskar, så även om en Colossus har tank-egenskaper så kan den förses med vapen som gör den bra på långa avstånd eller närstrid. I dagsläget vill Bioware bara avslöja fyra olika Javelins, men eftersom det finns så många sätt att bygga dem på, kommer det räcka långt.

Anthem
Att säga att Anthem ser lovande ut är en underdrift.

En förmåga vi fick se var Shield Charge till just Colossus som låter spelaren ladda upp minor samt även absorbera skada med skölden. Vi fick även se en kraftfull elektrisk attack från Storm Javelin i demot som visades. Sistnämnda beskrivs som en glaskäke som har extremt kraftfulla förmågor, i synnerhet när de kombineras med andra Javelins, och för min egen del blev den snabbt favorit. Ranger är vaniljklassen som är lagom bra på allt och till sist visades Interceptor, som det dock var väldigt knapphändigt med information om. Sistnämnda ska dock vara den snabbaste, och jag tolkade som att Bioware ser det som en typisk "rogue" där Storm Javelin är "mage". Colossus är såklart "warrior" medan Ranger är... "ranger".

Den självklara jämförelsen när det kommer Anthem är såklart Destiny och The Division. Och medan jag förstår varför, går det även att dra paralleller till Monster Hunter: World eftersom det är mindre inslag av "delad värld" här. Bioware menar att det helt enkelt är en fråga om evolution från vad de gjort tidigare, och visst påminner striderna om Mass Effect med strössel i form formlerna från Dragon Age. Det är din värld och du behöver bara dela den med andra du faktiskt vill göra det med under dina uppdrag. Det finns en hel del narrativ under uppdragen och i världen, men det är när du spelar singleplayer som storyn verkligen kommer fram via bosättningarna.

AnthemAnthemAnthem
Biowares miljöer är spektakulära, även om vi inte fått veta så mycket om dem ännu.

En särskilt intressant grej som dök upp under det förlängda demot vi fick se var den Titan som hittades utanför tillhållet Scar. Det var ett slumpmässigt möte som händer tack vare det faktum att det är en öppen spelvärld, snarare än att vara något som sker varje gång just där. Eftersom de som spelade inte hade nog hög level för att besegra den, valdes en annan väg under vattnet. Exakt hur starka fienderna du möter kommer vara och vad som justerar deras level, fick vi inte veta, men Bioware slog iallafall fast att du kommer kunna lira med dina vänner oavsett vilken level de har. En total rookie kan alltså slå följe med tre krigare på level 30 och ändå bidra.

Jag fascinerades av undervattensdelarna, men om det faktiskt finns mycket att göra där vet jag inte eftersom inget visades i detta demo. Men jag håller tummarna för en värld under ytan, för vattnet i Anthem är otroligt läckert och skulle ge spektakulära scenarion. Det är istället i luften du kommer befinna dig stora delar av spelet, och vatten är ju inte så olikt egentligen spelmässigt (kanske något långsammare) och det borde gå att nyttja på ett bra sätt.

Anthem
Vilken av de fyra visade Javelins tycker du verkar bäst?

Det är lite överraskande, med tanke på Biowares historia, att just action var vad man tryckte så hårt på vid den första riktiga demonstrationen av spelet. Visst, vi fick se lite vänskapligt snack med besättningen och informerades om hur viktig hembasen faktiskt är, men det är inte mycket jag vet om spelvärlden i dagsläget. Jag vill gärna veta mer om Shapers, Scars och din roll i världen. Det finns såklart lång tid kvar för Bioware att bjussa på något riktigt bra eftersom det kommer först i februari nästa år, och besvikelsen över att inte få spela själv på EA:s visning byts snart mot förväntan. Det finns så mycket potential och jag gillar verkligen det jag fått se hittills.

AnthemAnthemAnthem
Den 22 februari är det premiärdags till PC, Playstation 4 och Xbox One.