Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Lisa har varit på plats i Los Angeles under hela veckan och av allt hon fick se på E3 2018 var hon allra mest imponerad av CD Projects nya rollspel...


Facebook
TwitterReddit

Geralt är en djupt erotisk herre det. Sensuellt mega-macho, tjusigt råbarkad och kärv som Raskens. En väldigt lyckad huvudperson som jag med glädje guidat genom tre fantastiska rollspel. Jag hade dock sett fram emot att få träffa en ny huvudperson i Cyberpunk 2077 och när jag väl förstod att jag skulle få bygga min egen hjälte i Cyberpunk 2077 började jag fnittra frenetiskt. För det är något visst med att skapa en karaktär som ser ut som en själv för att sedan leva med denne figur i månader.

Mängden inställningar som jag får pilla med i skapandet av min egen hjälte är mest troligt den största jag sett. Jag får till och med gå så långt som att skräddarsy min egen figurs baklgrundshistoria och efter det lägger jag tid på att raka streck i mina ögonbryn, pierca mina öron, raka sidorna på skallen, kamma upp mittenremsan av hår som en ljusrosa tuppkam samt köpa in diverse augmentationer som likt i Deus Ex: Human Revolution kommer att göra mig till en mördarmaskin utan dess like. Dessa förbättringar kommer att vara en stor del av Cyberpunk 2077 och under äventyrets gång kommer vi att få chans att förstärka vår hjälte på mängder av olika sätt. De går både att köpa för dyra pengar på lagligt vis men det kommer även att gå köpa "augmentations" på den svarta marknaden och här ser vi Paul Rudd-karaktären Cactus Bill från Netflix-rullen Mute framför oss, som säljer robot-kroppsdelar från en lortig källare i en dyster, regndränkt science fiction-värld.

Cyberpunk 2077
Det som visades under E3 ägde rum dagtid men naturligtvis kommer Night City och resten av spelvärlden i Cyberpunk 2077 även att dränkas av nattligt mörker och det noir-neo-mysiga Blade Runner-regnet.

Under min tid bakom lyckta dörrar tillsammans med Cyberpunk 2077 lade jag onödigt mycket tid på att skräddarsy min hjälte, inte minst med tanke på att det endast handlade om ett kort demo och med tanke på att hela äventyret ses ur ett traditionellt förstapersonsperspektiv, vilket såklart innebär att jag relativt sällan får se min skräddade hjältinna, vilket enbart sker i mellansekvenser. Detta ser jag dock inget som ett minus då förstapersonsperspektivet verkligen känns perfekt för detta spel då min inlevelse och själva känslan av att vara mitt i världen, är så mycket mer påtaglig än om det skulle handla om ett tredjepersonsperspektiv.

E3-snutten som jag fick ta del av ägde rum i den delen av spelvärlden som stavas Night City och jag kan ärligt talat säga att jag sällan sett mer inbjudande spelmiljöer. Här finns mängder av olika distrikt och efter att ha besökt ett helt gäng är det omöjligt att inte sukta efter mer, mycket mer. Jag fick se lortig slum dränkt i regn, neondränkta skyskrapor samt breda motorvägar proppade med futuristiska fordon och där spelaren naturligtvis kan nyttja sin kärra. Det märks tidigt att CD Project Red arbetet brutalhårt för att bygga en interaktiv, levande värld där spelaren kan känna sig engagerad och involverad i allt. Som spelare kunde jag interagera med varenda person i spelvärlden, trycka på knappar vid trafikljus, nyttja hologram runt om i staden, kliva in i hus samt mycket mer. Allt är dessutom täckt en unik syn på den grundläggande estetiken som utgör cyberpunk som designmanér.

Tidigt i E3-snutten jag fick spela delades det ut ett uppdrag till V kumpanen Jackie som ombads rädda en försvunnen kvinna som enligt utsago kidnappas av ett gäng frireligiösa fanatiker som belamrat sig i ett lägenhetskomplex i utkanten av Night City. Massor av mustig action erbjöds och utan att avslöja för mycket om saker som CD Project Red inte vill att vi ska prata för mycket om såhär tidigt i utvecklingsprocessen, är det enkelt för mig att kalla detta för snorhett. Under eldstriderna med herrarna som höll kvinnan fången fick vi kika närmare på cover-mekaniken som såg riktigt tight ut. Kvinnan i sig låg nedkyld i ett bad eftersom kidnapparna hade tänkt nyttja henne för att sälja kroppsdelar på den svarta marknaden.

Cyberpunk 2077
Våldsamt är det, mycket, mycket våldsamt.

Efter att det pangats kidnappare, släpades den nakna kvinnan upp på V:s ena axel och bars upp på taket för att dumpa in hennes medvetslösa kropp i en ambulanshelikopter (som man kallar in via en specifik funktion) avnjöt V (som huvudpersonen heter, oavsett vilken typ av karaktär du skapar) en stunds älskog med sin partner och vi kan gladeligen meddela att alla fans av Witcher-serien som uppskattat de "vuxna" partierna i de spelen inte kommer att bli besvikna på Cyberpunk 2077.

Efter att ha duschat, borstat tänderna och klätt på sig besökte vi en karaktär vid namn Doctor Victor som verkar vara smygförtjust i V med tanke på att han utan diskussion bjuder på två stycken "augmentations" som vi lovade att betala för vid ett senare tillfälle. Det första implantatet gav V bättre kapacitet när hon nyttjar vapen, möjliggör högre eldhastighet och dylikt medan det andra implantatet stoppas in i hennes ögon och ger V möjligheten att scanna andra karaktärer samt zooma utan att tvingas nyttja ett kikarsikte eller en kikare. Kort därefter besöketes gangstern Dex som hyr V för uppdraget att återfinna ett stulet paket (med hemligt innehåll) som norpats av en bunt före detta specialsoldater som nu utgör Night Citys dödligaste milis vid namn "Militech" och under detta uppdrag fick jag se en annan sida av Cyberpunk 2077 som verkligen verkar definiera begreppet actionrollspel.

V lyckas nämligen hitta en fredlig lösning med Militechs ledare Meredith Stout som sålde information om paketets nya ägare till oss efter att ha beordrat sina hejdukar att misshandla V rätt ordentligt. Inuti ett övergivit slakteri en bit därifrån hade ett gäng läbbiga kisar som relativt enkelt kunde avväpnas med hjälp av en liten robotspindel som inhandlat innan som hjälpte V att installera ett särskilt virus som inte bara slog ut ruskprickarnas alarm men även gjorde dem oförmögna att nyttja sina skjutvapen under en kort period.

Cyberpunk 2077
Stealth, avskjutna kroppsdelar, nakna bröst och tuppkammar. Cyberpunk 2077 imponerade något enormt på oss under E3 2018.

Det är vuxet detta, mörkt och seriöst. Knappast ett spel för yngre gamers eller för den som inte tål tuffa tag eller blod. Jag har kikat på hundratals spel under årets E3-mässa och ingenting imponerade mig lika mycket som CD Projects hett efterlängtade actionrollspel.

Cyberpunk 2077