Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Rage 2

Rage 2

Svenskarna bakom Just Cause utvecklar en av våra just nu mest efterlängtade uppföljare och under E3 2018 fick vi klämma lite på spelet...

Det fanns så oerhört mycket potential i Id Softwares Rage. På förhand kallade jag det ett "drömspel" då det verkade som om gubbarna bakom Doom hade lyckats kombinera Quake med Mad Max, vilket givetvis kändes som rena rama fantasi-fusionen. Nu var ju inte Rage dåligt, tvärtom. Det var ju ganska bra. Men det blev aldrig spelet som det var tänkt att bli och jag hade aldrig så roligt tillsammans med det som jag hade hoppats på. Framförallt var det enligt mig open world-partierna och känslan av frihet och möjlighet som fungerade klent, som bäst. Det märktes snabbt att Id Software hade stora problem under utvecklingen med att bygga en öppen spelvärld med dynamisk spelstruktur och ändå lyckas berätta någon slags sammanhängande berättelse, en konst som framförallt Rockstar förfinat genom åren och idag behärskar till fullo, men ett moment när det kommer till speldesign som många namnstarka producenter vid flertalet tillfällen kallat idiotsvårt.

Rage 2Rage 2
Boomerangen från föregångaren (wingstick) är tillbaka i tvåan och går såklart att kombinera med så gott som varenda krutpåk i spelet.

Och det var också därför som Id Software inte hoppade in i utvecklingen av uppföljaren efter det att Rage släppts och det var såklart därför som studion som är ansvariga för födelsen av hela förstapersons-genren letade efter en partner för att kunna realisera sin originalvision för Rage. Enligt Id Software-veteranen Tim Willits inleddes det samtal med svenska Avalanche Studios redan 2014 och allt handlade om att enas om exakt vad de ville göra ihop, på vilka premisser och i vilken regi. Att låta folket bakom Just Cause-serien ta över Rage och realisera Doom-kungarnas originalvision kändes såklart som en självklarhet och när Gamereactor träffar Willits menar han att de redan lärt sig massor om öppna, stora, fria spelvärldar från Avalanche.

Rage 2
Fordonsfysiken är en förbättrad version av Mad Max-systemet och det känns riktigt, riktigt bra.

När Rage 2 drar igång har det passerat "många" år sedan vi sist besökte spelvärlden och hela idén med postapokalyps har förvandlats till nåt... Annat. Spelvärlden är inte längre byggd av bruna modeller, bruna texturer, bruna fiender och bruna fordon utan snarare befolkats, utvecklats och växt in i något annat. Något vackert, till och med. Här finns lummiga skogsgläntor, regnskogar, vulkaner, mörkgröna grottor och allt där i mellan, som verkar fungera som en lysande kontrast till all den ljusbruna sand som fortfarande utgör grundstommen i Rage-världen.

Rage 2
Rage 2 nyttjar inte megatexture-grejen från ettan utan baseras på Avalanche Studios egen grafikmotor Apex.

Spelaren kommer att inta rollen som Walker och i The Wasteland lurar döden runt hörnet. Avalanche förklarar för Gamereactor att de verkligen detaljstuderat källkoden i 2016-succén Doom för att lära sig massor om hur riktigt belönande "gunplay" ska fungera och i och med detta skapat ett driv i actionsekvenserna som alla vi som spelade Doom (2016) kommer att känna igen oss i. För det handlar ju såklart om mängder av finjusterade detaljer som gör att det känns roligt att avfyra en bössa mot en slemmig helvetesdemon, eller inte, och här får vi väl ändå lov att kalla Id Software för mästare.

Rage 2
Postapokalypsen är i Rage 2 långt ifrån lika genombrun som i föregångaren.

Huvudpersonen Walker är den allra sista sheriffen kvar i The Wasteland och hans huvudmål är att avsätta och avliva skurkkungen General Cross som är den nye ledaren för samma ondskefulla imperium som regerade spelvärlden i föregångaren. Två av de största spelmässiga nyheterna i Rage 2 stavas "Nanite Abilities" som tillåter Walker att attackera fienden likt en Jedi-krigare, snudd-på. Shatter, Dash tillåter Walker att snabbhoppa mot fienden eller hoppa från en upphöjd position och slå mot marken för att på så sätt slunga upp ruskprickarna i luften där det går "juggla" dem likt i Bulletstorm, en funktion som får Rage 2 att kännas som mässans kanske roligaste titel. Det finns ett belöningsmoment i att lyckas slunga upp soldater i luften och panga dem längre och längre upp i skyn medan blodet sprutar ur deras slamsigt vibrerande polygonkroppar och det är här som det märks att svenskarna verkligen lärt sig av Id Softwares Doom-källkod. Det har nämligen aldrig känts såhär fantastiskt bra att avfyra ett vapen i något av Avalanche Studios många spel och naturligtvis lovar detta gott inför framtiden, inför Just Cause 4 (förutom Rage 2).

Rage 2Rage 2
Skogar, regnskogar, vulkanmarker, rymdbaser och grottor. Rage 2 kommer att innehålla allt detta plus myckert mer därtill.

När det gäller fordonsbitarna fick Gamereactor endast klämma på en väldigt begränsad del i det inledande uppdraget (som finns spelbart på E3 2018-mässgolvet) där utmaningen ligger i att kalla hem en rymdsatellit via Eden Space Center, som naturligtvis invaderas av tjogvis med muterade skurkar. Bilfysiken kan vi för tillfället inte riktigt kommentera även om det märks att Avalanche använt sig av samma grundsystem som det som återfinns i Mad Max. Bilarna är tunga, mustiga och det finns mycket mer fart och fläkt här än i fordonspartierna från föregångaren. Grafiken är väldigt snygg och baseras på Avalanche-grafikmotorn Apex och ljudbilden imponerar tidigt, även fast det är svårt att höra alla detaljer på E3-mässgolvet.

Rage 2Rage 2
"Overdrive" är en Quad Damage-doftande funktion som går att aktiva när en viss mätare fyllts upp och detta läge gör att spelaren kan slakta fienderna som om de vore myggor.

Mixen Avalanche och Id är en ljuvlig sådan och såhär långt känns det verkligen som att Bethesda gjort ett snilledrag när de föste ihop dessa två superutvecklare. Rage 2 känns såhär på förhand lika snyggt som det är belönande och beroendeframkallande tack vare strålande spelmekanik och 2019 kan inte komma snabbt nog.

Rage 2