Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Spider-Man

Spider-Man

Våra E3-utsända fick chansen att provspela det hett efterlängtade Spider-Man och här är våra intryck från spindels, förhoppningsvis storslagna, återkomst...

  • Text: Sam Bishop, GR UK (Översättning: Andreas Blom)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Att förväntningarna på Insomniacs kommande Spider-Man är höga är verkligen ingen överdrift, tvärtom. För hur man än vänder och vrider på det, så har inte Spidey direkt stått högst i kurs vad gäller de senaste årens spel där han spelat huvudrollen. Under den pågående E3-mässan fick vi chansen att klämma lite på spelet. Innan vi kunde adrenalinsvinga oss vertikalt upp och ned för byggnader, väntade en genomgång av hur man utför sagda aktivitet (vilket utförs med R2 samt X). Tack vare detta gick det inte lång tid innan spelkontrollen kändes naturlig.

Det krävs ingen Doktor Octopus-intelligens för att inse att Insomniac inkluderat flera olika sätt att skjuta och använda Spider-Mans nät, på. Det går exempelvis att fästa klibbet på diverse objekt som han sedan drar emot sig, han kan även dra sig mot saker, nagla fast två saker, kasta saker och självfallet - djupdyka från hög höjd rakt in i stridens hetta och där använda alla dessa tricks för att återigen sätta stopp för skurkarnas planer.

Den simpla formeln gäller även för stridssystemet. Du undviker inkommande slag med cirkel (håll koll på huvudet), slår med fyrkant, och sprutar nät med trekant. På samma sätt som i Batman Arkham-serien går det att sänka en respektabel mängd fiender genom att använda dessa separat, eller kombinera dem med prylar (genom R1) och ett fokus-läge som låter oss släppa lös en mycket trevlig avslutning på fulingen som råkar stå i vägen. Den funkar också för att hämta andan och fylla på livmätaren.

Spider-Man
Det kommer att finnas mängder av olika dräkter med i spelet och den som inte gillar den här vit-röda variant kan enkelt byta bort den.

Efter att ha bekantat oss ordentligt med spelet (läs: golvat alla som vågade sig emot oss) fick vi även ett smakprov på själva storyn. Det visar sig att Shocker har rymt från isoleringen och för att fira sitt muck, bestämmer sig att råna en bank. Det handlar inte bara om snabba cash, dock. Exakt vad säger vi inte, men vi kan avslöja att stoppandet av denna lirare inkluderade handgemäng via en klassisk (och rätt så mastodont) bossfight.

Om du såg fram emot revolutionerande bossfighter måste vi tyvärr göra dig en smula besviken. Eller åtminstone hoppa över detta stycke. Eller bita i det sura äpplet och fortsätta. Trots att de känns väldigt typiska för denna typen av actionupplägg, genom att tvinga dig utföra samma tre-aktstruktur innan varje attack, kändes det som om striden innehöll nog med underhållning och spektakel för att få oss att glömma den simpla designen. Det handlar ju trots allt om känslan av att vara snudd på övermäktigt kraftfull. Vilket vi kände av. Hela tiden.

Det är inte enbart ge och ta i bossdanserna. Utan det finns rejält med sidoaktiviteter att ta itu med. Det klassiska samlandet var en sak. Mer omfattande, men på samma gång simpla, sidouppdrag en annan. Det vi sprang på krävde att vi utförde ett gäng pussel runt om i staden. Eller bara letade upp ett gäng elakingar och gav dem på nöten. Vi fick även veta att New York-borna ska kunna ge oss allehanda uppdrag. Även om det är något som kommer i den färdiga versionen. Kan det, må hända, handla om att rädda några eller på annat sätt hjälpa dem?

Något som Insomniac är kända för är levande landskap. Se bara på valfritt Ratched & Clank-spel så förstår du vad jag menar. Grafiken i Siper-Man är inget undantag och här har de verkligen lyckats med att fånga framför allt New Yorks myllrande stadsliv och lätt igenkända byggnader. Det är inte skala 1:1 vad gäller återskapandet, men när vi ena sekunden svingar förbi valfritt hus och ögonblicket senare snudd på frontalkrockar med Chrysler-byggnaden, får vi känslan av att mycket energi lagts på att skapa en levande och rolig spelvärld.

Om det ännu inte framkommit, så är jag imponerad av det jag sett hittills. Allt från sandlådans grundläggande spelmekaniker, till presentationen, till all action som omsluter allt bara dryper av omtanke och är definitivt något som vi kan tänka oss spendera otaliga timmar med att utforska. Exakt hur många återstår dock att se. Men så fort september anländer får vi svaret. Och det gäller inte enbart för Marvel eller Spiderman-fantaster, utan alla som uppskattar ett fartfyllt actionäventyr välförtjänt en röd, kaxig liten illbatting.

Spider-Man
Sinister Six kommer alla att finnas med i Spider-Man.
Spider-Man
Spider-Man