Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Control

Control

Remedy Entertainment var på plats i Los Angeles under E3 för att visa upp sin första multiplattforms-lir på många år. Vi var också där, och här är våra intryck av Control.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Den finska studion bakom film noir-upplevelsen Max Payne, den Twin Peaks-doftande skräcksagan Alan Wake och tidsrese-äventyret Quentum Break är tillbaka med ett nytt Twilight Zone-inspirerat action-äventyr i tredjeperson - den här gången får dock fler spelare uppleva det storslagna berättandet Remedy Entertainment är kända för. Nya titeln Control släpps nämligen till PC, Playstation 4 samt Xbox One. Remedy är inte längre fast i det Microsoft-exklusiva träsket.

Likt studions föregående titlar, efter det att de lämnade Max Payne i ett regnigt New York, är Control ett stridstungt actionäventyr i tredjeperson som utspelar sig (åtminstone delvis) i ett mörkt universum separerat från verkligheten. Den här gången känns narrativet dock än mer som ett Twilight Zone-avsnitt. Under spelets E3-demosession, där vi fick kika när Remedy spelade sitt kommande lir, släpptes spelaren lös omkring halvvägs in i spelets kampanj. Protagonisten Jesse Faden, "Federal Bureau of Control"s direktör, får i uppdrag att leta upp facilitetens säkerhets-chef för att, gissningsvis, få ut honom ur nämnda facilitet, till säkerhet.

Control
Designen påminner så pass mycket om Quantum Break att många av oss först trodde att Control var en uppföljare till den titeln.
Detta är en annons:

Spelaren blir snabbt introducerad till Controls fiender då Jesse snällt promenerar genom ett rum där stilla kroppas flyter omkring i takhöjd och en plötsligt kommer ihåg att tyngdkraften är en kraft som faktiskt existerar, faller till marken med en smäll och attackerar Jesse. Vår coollugna protagonist tvingas att ta död på sin kollega med hennes - trumvirvel, tack - övernaturliga superkrafter och minst lika övernaturliga pistol. Vi får reda på att Jesses pistol är ett vapen som enbart kan användas av FBC-agenter samt att Jesse kan kontrollera dess form för att passa olika typer av stridsscenarion. Vi fick se två av dessa vapenlägen; basskepnaden som avfyrade pistolskott samt ett läge vars skott liknade de i ett hagelgevär.

När det gäller de tidigare nämnda övernaturliga krafterna Jesse innehar visade hon snällt upp delar av hennes kroppsliga arsenal redan i den första fiendekonfrontationen. När en galen fiende rusar åt hennes håll samlar hon diverse inredning med hennes mentala krafter för att sedan slunga allt mot en vald, (kanske) mänsklig måltavla. Detta chockar fienden som står stilla en tid, vilket ger Jesse nog med tid att skjuta hål i skallen på denne. Det står också klart att Jesse även kan döda med hjälp av denna kraft enbart. Utöver kraften att slunga prylar bär hon även en kraftsköld samt innehar förmågan att snabbt ta sig undan fienders attacker. Anledningen till den ovan nämnda medarbetar-aggressiviteten är The Hiss, berättar Remedy, en ruggig entitet som tar över människor (åtminstone inuti FBC:s högkvarter) och gör dem till livlösa och, när de triggats ur sitt svävande stadie, galna skal till människor som attackerar spelaren av någon icke-känd anledning.

Control
Många fans hade förväntat sig att Alan Wake 2 skulle visas upp på E3 2018. så blev det alltså inte.

Efter det att fiender i form av före detta anställda eliminerats utför Jesse en renande ritual och kontoret, som upp till denna punkt sett ut som vilket fräsigt kontor som helst, transformeras. Väggar, golv och tak försvinner och tar ny skepnad. Vi får berättat för oss att platsen Jesse befinner sig på kallas "The Oldest House", en alternativ dimension som kan kontrolleras någorlunda av FBC-agenter. Efter att Jesse renat The Hiss från området kan Jesse ta sig vidare mot dess säkerhetsstation, vilken visar spelets live action-sekvenser (i sann Remedy-anda) som i Control tar skepnaden av projektor-sekvenser spelaren kan kika på om denne vill. En man kallad Trench bjuder på en kort monolog och Jesse fortsätter genom kontrollstationen, vilket teleporterar henne till en annan plats (hon verkar förvirrad själv, The Oldest house verkar onekligen vara en underlig arbetsplats). Spelaren introduceras sedan till ännu en av Jesses krafter, Levitate, vilken ger spelaren möjligheten att ta sig till platser denne inte lyckats ta sig till innan. Jesse svävar över ett massiv hål i marken, utvecklarna menar att det i den semi-öppna, utforskningsbara spelvärlden finns metroidvania-element, dvs möjlighet att ta sig till ställen man inte kunnat nå när man låser upp nya färdigheter genom spelets gång.

Detta är en annons:
Control
Berättande dränkt i stilism är finska Remedys gebit.

Efter att en kortare promenad tar kampanjen spelaren på en hisstur där en ny fiendetyp introduceras; dessa verkar ha tagit sina svävarkonster till nya nivåer och kilar omkring likt fladdrande, skräckinjagande dockor högt uppe i luften. Mer om fienderna senare, det är dags att prata sidouppdrag.

När Jesse nått sin valda våning kilar hon ur hissen och vidare mot en isolerad glasmonter som liknar en riktigt fräsig fängelsecell där en man sitter med ryggen vänd, stirrandes på ett kylskåp medan materiat omkring honom verkar instabilt. Mannen berättar att han suttit och stirrat på kylen i flera timmar som han tidigare blivit tillsagd och frågar med uppgivenhet i rösten om Jesse kommit för att byta av hans skift. När hon svarar att hon inte är hans avbytare byts uppgivenheten i mannens röst ut mot fullskalig panik. Han vädjar till Jesse att släppa ut honom och berättar att han inte kan titta bort då denna aktion skulle föra med sig ödesdigra konsekvenser. Remedy berättade att detta var ett av spelets sidouppdrag som spelare kommer att kunna ta sig an om de så vill. För att spara tid i demosessionen och möjligen för att undvika ett rum journalister ropandes "SPOILERS!" lämnade Remedy den stackars mannen åt sitt öde.

Control
Det Gamereactors utsända fick se av Controil på E3 lovar väldigt gott.
Detta är en annons:

Efter det korrupta moral-valet i sidouppdraget blir Jesse, efter en kort promenad, attackerad av en av de tidigare nämnda flygande fienderna som smäller genom en massiv cement-vägg. Dessa verkar vara en av spelets basfiender från den här punkten in, så trist för Jesse. I sann Remedy-anda tar kampanjen sedan spelaren till ett rum med en gammal TV-apparat som verkar viktig. Jesse kan inte, som den övernaturliga superagent hon är, titta på TV som vanligt folk dock, verkar det som för när hon kommer nära nog triggas en ny omgivningstransformering och väggar och golv försvinner åter så hon tvingas använda sin svävarkraft för att hålla sig utom fara. Längre fram står säkerhetschefen Rooney och väntar, och det står klart att The Hiss korrupterat honom. Efter en kortare bosstrid (bosstrider bekräftade med andra ord) bestämmer sig Jesse för att testa det där med att kolla på TV men misslyckas åter. Rummet ändras från konventionell lådkonstruktion till en blank vit rymd där Jesse svävar som om hon vore tyngdlös med en svart, uppochnedvänd pyramid i mitten. Hon svävar över till pyramiden viket transformerar scenen till spelets logga och - slut.

Remedy Entertainment har alltid varit en narrativ-driven studio med förkärlek för att göra det omöjliga möjligt i spel och Control känns som en fullträff för dem. Med intressant vapenhantering och användning, en vad som verkar vara en grym protagonist, en fantastisk spelvärld samt, gissningsvis, Remedys fantastiska berättande ser Control ut att bli ett av spelen man bör kika på när det närmar sig release nästa år.

HQ
Control
I videon en bit ovanför denna bild snackar GRTV-teamet med Remedy-bossen Sam Lake.
Control

Relaterade texter

1
Nu får du Control gratis till PC

Nu får du Control gratis till PC

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Eftersom Remedys Control hade ett par tekniska problem under den första tiden, lyckades det inte riktigt hävda sig mot Resident Evil 2, Sekiro: Shadows Die Twice och...



Loading next content