Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstittar
Mutant Year Zero: Road to Eden

Mutant Year Zero: Road to Eden

Vi har provspelat svenskutvecklade Mutant Year Zero: Road to Eden och provat på livet som muterad anka och vildsvin. Något som gav mersmak...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

De ikoniska Xcom-striderna har kommit att bli stilbildande och fått flera efterföljare genom åren, och ett sådant som är på väg är Mutant Year Zero: Road to Eden, vilket baseras på det klassiska penna/papper-rollspelet Mutant från det glada 80-talet. Här är det inte det sedvanliga militäriska upplägget som gäller dock, detta eftersom det är just Mutant-världen som gäller, och vi fick faktiskt nyligen möjlighet att provspela detta själva.

Temat är istället att en handfull mutanter utforskar världen som inte längre domineras av människor och vi får stifta närmare bekantskap med Dux, Bormin och Selma. Medan man kunde tro att en aggressiv anka och ett genialiskt vildsvin per automatik skulle betyda någon form av humor, så fann jag snart att detta är ett seriöst menat äventyr. Utvecklaren Bearded Ladies lovar att det inte kommer vara humorbefriat, men säger att vi absolut inte ska vänta oss något Howard the Duck-liknande.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Ettt lite annorlunda gäng hjältar.

Demot jag fick provspela visade upp serie strider som gav smakprov av det visuella och hur världen fungerar samt en förståelse för stridssystemet. Däremot avslöjades inget om storyn. Bormin ledde trojkan jag förfogade över genom det perverterade och av miljöförstöring eländiga landskapet, där truppen hela tiden snackade med varandra internt. Även om storyn ännu är hemlig, så verkar det som att själva berättandet är något som kommer fungera finfint och ha något att erbjuda även för de som tycker narrativ är viktigt.

Jag kämpade mig framåt i världen och navigerade med hjälp av en ficklampa, och såg till att stänga av den när fiender dök upp för att inte bli upptäckt. Det bästa sättet att överleva en strid är att inte delta i den. Kom jag tillräckligt nära alla läskiga mutanter kunde jag sedan inleda ett bakhåll med ett enkelt knapptryck som sömlöst flyttar spelet till ett stridsscenario, det vill säga alltså smidigt gick från realtidsäventyr till turbaserat krig.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Miljöerna är förstöbara, så känn dig inte för trygg där du sitter och trycker.

Om du har spelat Xcom tidigare kommer konceptet att kännas igen. Du rör dig över ett rutnät och använder actionpoäng för att bestämma vad du vill göra, med målet att sänka alla fiender för att i slutändan vinna striden. Medan Xcom kan vara komplext, verkar det som att Mutant Year Zero kommer vara lite mer nybörjarvänligt, där jag väljer vad jag vill göra ut en lista i nedre delen av skärmen. Det fungerar mycket smidigt att spela med handkontroll, och det finns trevligt nog en mätare som visar hur stor procents chans jag har att träffa varje skott.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden