Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dying Light 2

Dying Light 2

Vi har kollat in hur Techland gått vidare med sina parkour-zombies i det kommande Dying Light 2...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Inför en uppföljare brukar utvecklarna kolla igenom all feedback som inkommit för det första spelet och sedan arbeta med att förbättra just detta. I fallet Dying Light (och dess andliga föregångare Dead Island) fanns kritik gällande bristen på story, och till Dying Light 2 siktar Techland på att skapa ett betydligt starkare narrativ än vi är vana vid i spel av denna typ. Grunderna finns dock kvar och det är fortfarande samma typ av lättflytande parkour, smidiga strider och dygnscykler med en öppen spelvärld att utforska tillsammans med tre vänner.

Dying Light 2 utspelas 15 år efter föregångaren och staden vi denna gång spelar i är fyra gånger större än i originalet. Trots att det såklart är imponerande, är det inte vad Techland trycker på när de hypar sitt spel, utan de snackar hellre om något helt annat, nämligen hur dina val och ditt agerande kraftigt kommer att påverka denna spelvärld.

Dying Light 2
Techland har byggt vidare på det som var bra och åtgärdat bristerna.

Som du kanske kan ana med en värld där allt gått åt helvete, så är vatten något som är ohyggligt viktigt. När vi fick kolla in spelet närmare var ett av målen att, för fraktionen Peacekeepers räkning, ta vatten från banditer. Men även detta kräver eftertanke. Om du gör som det är tänkt och assisterar Peacekeepers, så kommer du ha tillgång till vatten som återställer ditt liv men om du istället samarbetar med banditerna kan du tjäna pengar på vattnet istället vilket är en minst lika viktig grej. Utgången av ditt beslut är ganska tydligt och Techland säger att de inte vill överraska spelarna längre fram med oväntade konsekvenser av valen, utan få dem att själva avgöra hur de vill att världen ska utvecklas efter katastrofen.

Andra fördelar med att jobba med Peacekeepers är att du då får tillgång till linor och hissar som gör det lättare för dig att ta dig runt på ett säkert sätt. Jobbar du istället med de andra kommer du kunna komma över sällsynta grejer via svarta marknaden och på så sätt få betydligt kraftigare resurser till ditt förfogande. Och Peacekeepers håller visserligen sitt område säkert, men gör det med auktoritet som betyder orimligt hårda bestraffningar och inskränkningar i friheten. Vad är egentligen bäst?

Dying Light 2
Medeltiden fast i framtiden. Typ.

Techland har investerat rejält i manusförfattare som hjälpt till där flera av de inblandade tidigare jobbat på The Witcher 3: Wild Hunt. Den mest namnkunniga är förmodligen legendariske narrative designer Chris Avellone (Fallout, Planescape Torment) som varit konsult och hjälpt dem med att ta fram den övergripande storyn och en värld som reagerar på vad spelaren gör. Lead designer Tymon Smektała sade såhär till mig när jag provspelade:

"När folk tänker på medeltiden så handlar det om saker som intriger, svek, otrohet och sådant som är stapelvara i exempelvis Game of Thrones. Det är utgångspunkten för narrativet, så du i spelet kan vara den här världens Machiavelli som spelar ut folk som tror sig ha kontrollen, vara dess mästare och skapa hur den i slutändan ska utvecklas."

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det här gör att co-op behövt lite anpassning. Andra spelare får därför ansluta till en persons hemvärld där de inte kommer att kunna fatta avgöra beslut eller göra annat än huvudspelaren tänkt sig. Det som händer i denna värld stannar där och när du går tillbaka till din egen fortsätter du som vanligt från ditt utgångsläge. Däremot följer level och sådant med. Jag förstår att det för somliga kanske upplevs som en besvikelse, men förmodligen är beslutet rätt och möjliggör just ett starkare narrativ där en spelglad polare inte kan ruinera din värld som du byggt upp.

Dying Light 2Dying Light 2Dying Light 2
Omgivningarna är häpnadsväckande snygga.

Även tekniskt imponerar Dying Light 2 med en helt sömlös, öppen spelvärld som har en hel del naturlig vertikalitet och häpnadsväckande belysning. Det gör det ännu mer imponerande att se hur du kan påverka allt. Designen är också förstklassig med dystopisk förstörelse och när du betraktar allt från ovan är det svårt att inte kippa efter andan.

Det är värt att påminna om styrkan från föregångaren, nämligen parkouren, som gör det till en konstform att läsa av omgivningar och undkomma förföljande fiender. Det finns nu dubbelt så många parkour-moves som i originalet och det finns även pussel kring detta som tvingar dig att lista ut hur du ska använda förmågorna samt konservera uthålligheten. Dessa pussel ger dig bonusar, men är helt frivilliga för de som inte gillar sådant.

Dying Light 2
Vilka ska du egentligen jobba med? Det finns inget rätt svar...

En sak jag inte fick se var en aspekt Techland ännu inte var nöjda med, nämligen hur spelet ser ut nattetid. Efter presentationen sade Smektała dock att det kan komma att vara vad de fokuserar på nästa gång Dying Light 2 ska visas upp (sannolikt Gamescom). Tydligen har en hel del förändrats. I demot vi fick se var de infekterade inte huvudfiender även om vi smög in i ett nästa där de höll till dagtid. Istället är det andra människor som står för tuggmotståndet. Flera av dem hade ganska avancerade trick att ta till och som du kanske anar har du själv brutala avslutningar i din arsenal av motattacker.

Att Dying Light 2 är en mycket ambitiös uppföljare står klart och Techland har tagit tiden på sig att göra något nytt istället för att "bara" ge mer av det gamla. De har även åtgärdat de brister föregångaren hade och byggt vidare på det som var bra. Att döma utifrån det vi fått se kan detta absolut komma att bli ett riktigt mästerverk när det släpps under nästa år.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy