Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Spider-Man

Spider-Man

Sony och Insomniac Games vill på ett innovativt sätt ruska nytt liv i kommande spelet om Spider-Man. Vi tillbringade två timmar med hjälten och är imponerade...

  • Text: Stefan Briesenick, GR DE (Översättning: Henric Pettersson)

Facebook
TwitterReddit

Äntligen lyckades vi bilda oss egna uppfattningar om det nya äventyret vi kommer att ställas inför i Marvels Spider-Man. Vi besökte nyligen Berlin för att spela de första två timmarna av konsolexklusiva Spider-Man och för att värma upp inför resan plockades Nintendo Gamecube fram med Spider-Man 2 inmatad. Ett spel som än idag står sig som det bästa licensspelet som någonsin gjorts, enligt min ringa mening. Idag skulle kanske en erfaren spelare fnysa åt det, men nog är det ändå det spel som jag skapat starkast kontakt med Peter Parker i.

En väsentlig del av det kommande äventyrets handling är en berättelse om att växa upp. Enligt Bryan Intihar, spelets regissör, är berättelsen löst baserad på den animerade TV-serien Ultimate Spider-Man och därmed får vi alltså bekanta oss med en Spidey strax över 20 år gammal. Detta kommer enligt Intihar speglas i hans personlighet samtidigt som han måste lära sig att lita på andra och be vänner om hjälp. Samtidigt som Peter måste handskas med detta har han stora problem att balansera sitt liv som vanlig tonåring och livet som hjälte. Denna inre konflikt kommer att utgöra en stor del av spelets berättelse, där båda personligheterna kommer utgöra lika stor plats.

Spider-Man
Räkna med att spela en hel del som Peter Parker utanför dräkten.

Peter letar efter förebilder att se upp till och lära sig saker från. Det märks väl i uppdragen där vi tvingas ta hand om andra människor och vardagliga problem. Bland annat löser vi supersimpla minispel i en spelbar labbsekvens och hälsar på faster May som så omtänksamt delar ut mat till hemlösa. Självklart är relationen med Mary Jane också viktig eftersom hon är ytterligare en spelbar karaktär. Under våra första minuter fick vi uppleva en kort tillbakablick från hennes perspektiv där smygtaktik och detektivarbete stod i fokus.

Spider-Man känns på många vis som Spider-Man 2 på Gamecube. Vi får spöa upp bovar, undvika dödliga faror med hjälp av vårt spindelsinne och assistera NYPD med våra förmågor som spindeln. De som spelat Arkham-spelen kommer på både gott och ont att känna igen sig snabbt. Striderna har ett underbart flyt och växer i komplexitet när ökade krafter och nya redskap blir tillgängliga. Dock var även de tidiga bossfighterna läckert uppstyrda utan invecklade kombinationer av attacker. Olika fiender utmanar däremot spelaren att tänka om och ibland utnyttja sin omgivning på ett kreativt sätt. Under ett uppdrag som utspelar sig på ett museum fick vi exempelvis inte förstöra något utan tyst ta ut vakt efter vakt. Uppdraget må ha varit linjärt, men Insomniacs vision är tydlig och fungerar väldigt bra.

Svingar du dig genom Manhattan kommer du möta oerhört vackra vyer. New York är uppdelat i åtta distrikt där alla är ämnade att ha en unik stil vilket även kommer påverka spelstilen. Då vi endast tillbringade två timmar är det däremot för tidigt att gå in på detta i detalj. Vi kan dock lova att fans kommer hitta flera trevliga överraskningar så som Stark Tower och andra intressanta byggnader.

Spider-Man
Under äventyrets gång låses flera nya förmågor upp och vi ser fram emot att upptäcka dem alla.

Genom att hålla in R2 kan Spidey svinga sig mellan skyskraporna och det räcker att välja riktning så sköter han resten. Eftersom detta är ett relativt långsamt sätt att ta sig fram på erbjuds det flera möjligheter för att leverera en njutbar transportering. Vi kan dyka ned för att bygga upp en otrolig fart för att sedan kasta iväg ett nät som slungar oss fram snabbare än tidigare. Animationerna är oerhört läckra att titta på och när Spider-Man hoppar upp från marken med hjälp av ett nät, drar han sig dessutom uppåt för att komma högt upp innan han skjuter ett nytt nät. Detta är definitivt något fansen lär uppskatta eftersom det gör rörelserna oerhört livliga och trovärdiga.

Spider-Man
Spider-Man
Spider-Man
Spider-Man
Spider-Man
Spider-Man
Spider-Man