Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Spider-Man

Spider-Man

Sony och Insomniac Games vill på ett innovativt sätt ruska nytt liv i kommande spelet om Spider-Man. Vi tillbringade två timmar med hjälten och är imponerade...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Äntligen lyckades vi bilda oss egna uppfattningar om det nya äventyret vi kommer att ställas inför i Marvels Spider-Man. Vi besökte nyligen Berlin för att spela de första två timmarna av konsolexklusiva Spider-Man och för att värma upp inför resan plockades Nintendo Gamecube fram med Spider-Man 2 inmatad. Ett spel som än idag står sig som det bästa licensspelet som någonsin gjorts, enligt min ringa mening. Idag skulle kanske en erfaren spelare fnysa åt det, men nog är det ändå det spel som jag skapat starkast kontakt med Peter Parker i.

En väsentlig del av det kommande äventyrets handling är en berättelse om att växa upp. Enligt Bryan Intihar, spelets regissör, är berättelsen löst baserad på den animerade TV-serien Ultimate Spider-Man och därmed får vi alltså bekanta oss med en Spidey strax över 20 år gammal. Detta kommer enligt Intihar speglas i hans personlighet samtidigt som han måste lära sig att lita på andra och be vänner om hjälp. Samtidigt som Peter måste handskas med detta har han stora problem att balansera sitt liv som vanlig tonåring och livet som hjälte. Denna inre konflikt kommer att utgöra en stor del av spelets berättelse, där båda personligheterna kommer utgöra lika stor plats.

Spider-Man
Räkna med att spela en hel del som Peter Parker utanför dräkten.

Peter letar efter förebilder att se upp till och lära sig saker från. Det märks väl i uppdragen där vi tvingas ta hand om andra människor och vardagliga problem. Bland annat löser vi supersimpla minispel i en spelbar labbsekvens och hälsar på faster May som så omtänksamt delar ut mat till hemlösa. Självklart är relationen med Mary Jane också viktig eftersom hon är ytterligare en spelbar karaktär. Under våra första minuter fick vi uppleva en kort tillbakablick från hennes perspektiv där smygtaktik och detektivarbete stod i fokus.

Detta är en annons:

Spider-Man känns på många vis som Spider-Man 2 på Gamecube. Vi får spöa upp bovar, undvika dödliga faror med hjälp av vårt spindelsinne och assistera NYPD med våra förmågor som spindeln. De som spelat Arkham-spelen kommer på både gott och ont att känna igen sig snabbt. Striderna har ett underbart flyt och växer i komplexitet när ökade krafter och nya redskap blir tillgängliga. Dock var även de tidiga bossfighterna läckert uppstyrda utan invecklade kombinationer av attacker. Olika fiender utmanar däremot spelaren att tänka om och ibland utnyttja sin omgivning på ett kreativt sätt. Under ett uppdrag som utspelar sig på ett museum fick vi exempelvis inte förstöra något utan tyst ta ut vakt efter vakt. Uppdraget må ha varit linjärt, men Insomniacs vision är tydlig och fungerar väldigt bra.

Svingar du dig genom Manhattan kommer du möta oerhört vackra vyer. New York är uppdelat i åtta distrikt där alla är ämnade att ha en unik stil vilket även kommer påverka spelstilen. Då vi endast tillbringade två timmar är det däremot för tidigt att gå in på detta i detalj. Vi kan dock lova att fans kommer hitta flera trevliga överraskningar så som Stark Tower och andra intressanta byggnader.

Spider-Man
Under äventyrets gång låses flera nya förmågor upp och vi ser fram emot att upptäcka dem alla.

Genom att hålla in R2 kan Spidey svinga sig mellan skyskraporna och det räcker att välja riktning så sköter han resten. Eftersom detta är ett relativt långsamt sätt att ta sig fram på erbjuds det flera möjligheter för att leverera en njutbar transportering. Vi kan dyka ned för att bygga upp en otrolig fart för att sedan kasta iväg ett nät som slungar oss fram snabbare än tidigare. Animationerna är oerhört läckra att titta på och när Spider-Man hoppar upp från marken med hjälp av ett nät, drar han sig dessutom uppåt för att komma högt upp innan han skjuter ett nytt nät. Detta är definitivt något fansen lär uppskatta eftersom det gör rörelserna oerhört livliga och trovärdiga.

Detta är en annons:

Under tiden som spelaren avancerar i berättelsen kommer nya aktiviteter göras tillgängliga som kommer kännas igen för spelare som upptäckt Ubisofts öppna spelvärldar. Efter ett par uppdrag ombeds Spider-Man att fiffla med högteknologiska övervakningstorn för att avtäcka aktiva brott på kartan och med endast ett klick på den högra analogspaken ploppar samtliga uppdrag och samlarobjekt upp på skärmen. Något annat som låses upp ett par uppdrag in i spelet är spindelns utökade förmågor där han exempelvis lär sig att skjuta projektiler som väver ihop fiender och på så vis omedelbart eliminerar dem. Dessa projektiler är hur som helst begränsade, men lyckligtvis går även dem att förbättras senare.

Två av spelets kärnpunkter är karaktärsutveckling och förmågan att skräddarsy din spelstil. Genomförda uppdrag och uppfyllda milstolpar belönar oss med erfarenhetspoäng som sedan går att spendera i ett uppgraderingsträd uppdelat i tre grenar. Det är också här som vi tillåts ändra kostymer som alla medför särskilda förmågor. Spelets originaldräkt låter exempelvis spelaren ladda upp sin fokusmätare så fort den aktiveras vilket är användbart för att bygga upp långa kombinationer i striderna. Upp till tre modifikationer kan tilldelas en dräkt där alla kan fortsättas uppgraderas.

Spider-Man
Det är få spel som ser lika läckert ut på Playstation 4 Pro som Spider-Man.

Utan att ens jämföra tidigare nämnda titel från 2004 är det tydligt att få spel är så vackra som kommande Spider-Man. Det här kommer bli ett spektakulärt actionspel med superhjältar och superskurkar i fokus som alla besitter charm och framförs av duktiga röstskådespelare. När vi spelade spelet led det fortfarande av stundtals dålig bilduppdatering och mindre ljudproblem, men vi såg ingen anledning för ägare av Playstation 4 att vara oroliga inför lanseringen. Något vi dessvärre inte gillade var de tekniska begränsningarna som utvecklarna inte verkar ha lagt ned ork på. Medan passerande människor hoppar undan när vi springer in i dem bryr sig de stillasittande på en parkbänk eller liknande inte om oss överhuvudtaget. Istället sitter de kvar helt uttryckslösa. Detsamma gäller vattnet som Spider-Man vägrar hoppa i. 2004 vägrade spindeln hoppa i East River och idag, 14 år senare, vägrar han fortfarande att ta sig ett bad. Trots att båtar passerar förbi bara meter framför oss är det inte möjligt att hoppa ombord eller använda fordonet för att på ett eller annat vis förflytta oss.

Tidigare nämnda tekniska problem är dock inga märkvärdiga problem, och beroende på vem du frågar kommer de kanske inte vara frustrerande överhuvudtaget. Huvudsaken är att Spider-Man är underbart roligt, och det är det. Bland de första kapitlen infinner sig en riktigt befriande känsla som Peter Parker i rollen som Spider-Man. Det kommer att ta oss ett tag innan vi lär oss att bemästra vårt svingande mellan skyskraporna, men det är en lovande start. Det finns ett fåtal saker som störde oss men med en uppsättning av Sinister Six i toppklass och Insomniacs galenskaper bleknar dessa orosmoment snabbt.

Spider-ManSpider-ManSpider-ManSpider-Man

Relaterade texter

5
Spider-Man Remastered ändras efter kritik

Spider-Man Remastered ändras efter kritik

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det har varit uppmärksammat att Spider-Man Remastered släpps till Playstation 5, en uppfräschning av ett blott två år gammalt spel, där uppgraderingen inte ingår för den...



Loading next content