Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee

Pokémon: Let's Go Pikachu/Let's Go Eevee

Vi tar oss en lång och närgången förstatitt på ett Pokémon-lir som vill kombinera det goda från två olika världar.

  • Text: Juan A. Fonseca (Översättning: André Wigert)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

2018 är ett stort år för Pokémon-kollektivet. Let's Go, Pikachu/Let's Go Evee går till historien som de första fickmonster-spelen till den väldigt omtyckta, omtalade och superpopulära konsolen Nintendo Switch. I och med hybridfunktionaliteten är detta också första gången som ett någorlunda klassiskt Pokémonäventyr dyker upp på skärmar som är större än en handflata, vilket fans över hela världen har skrikit efter ända sedan Nintendo 64-eran.

Let's Go är alltså titeln som Game Freak och The Pokémon Company har gett till äventyret som förhoppningsvis ska ragga upp både konsolspelarna, Game Boy-nostalgikerna och alla som patrullerade runt med sina smartphones och kastade bollar omkring sig för två år sedan (och som i vissa fall fortfarande gör detta). Ambitionen är att Let's Go ska föra samman "casual"-publiken med "hardcore"-fansen genom en unik blandning av spelbarhet som består av dels klassiska rollspelselement, unika inslag för just Let's Go och även ett par alster från mobilspelet Pokémon Go.

Tillsammans med Super Smash Bros. Ultimate var Let's Go Nintendos starka E3-kort och nu har jag fått testa på äventyret. Min spelsession tog fart på en ganska välbekant plats som jag har besökt många, många, många gånger tidigare, nämligen den ökända och Metapod-täta urskogen som ligger intryckt emellan Viridian och Pewter City.

Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee
"Med ögon stora som Beedrillkupor motade Ash iväg sin lilla kompisråtta, rakt i gapet på en vilt huggandes mördarbukett av Arboks."

Junichi Masuda (director, producer, composer, designer) har berättat att den barnsliga och färgsprakande designen i nyversionen av Pokémon Gul är den som främst har använts till skapandet av Let's Go. Hans tanke var att oroliga föräldrar som smygtittar på vad deras barn spelar skulle känna sig trygga med det ikoniska fantasy-stuket till skillnad från något mer realistiskt. Nackdelen blir dock att alla vi som redan har bränt igenom original-äventyret, både en och tio gånger på en satans massa olika plattformar, kanske tröttnar lite för snabbt eller rentav struntar i att köpa Let's Go tack vare att Kanto står oförändrat utan något större designmässigt nytänk.

Bortsett från den uppenbara tekniska revolutionen är den största skillnaden i Let's Go att de klassiska slumpmässiga striderna är ersatta av ett liknande system som bland annat Ni No Kuni har kört med. Du kommer alltså inte vandra runt i ett högt jättegräs och be en tyst bön om att klara dig hela vägen till barmark, skonad från ännu en strid mot en envis Rattata. Nu kommer du istället se de aggressiva monstren som ikoner mitt i gräset. Vissa av dem kan också ha ett antingen rött eller blått ljus omkring sig vilket indikerar att motståndaren är större eller mindre än vad de vanligtvis är.

Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go EeveePokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee
Att fånga nya monster görs på samma sätt som i Pokémon Go. Antingen genom att använda joyconsen eller med hjälp av kontrolltillbehöret Pokéball Plus.

När du stöter på valfri Pidgey, Weedle, Rattata eller till och med en Butterfree sker det en övergång till själva stridsvyn som kommer vara mest bekant för Pokémon Go-spelarna. Kameran är förlagd i en förstapersonsvy mot det mötande monstret och jag får totalt tre olika val: Kasta en pokémonboll för att försöka fånga krabaten, använda något föremål, eller springa iväg. Jag stötte inte på något legendariskt monster under min spelsession men om det hade hänt hade jag faktiskt fått slåss mot besten precis som i de klassiska spelen.

Det första monstret jag mötte var en riktigt envis och tjurskallig Bulbasaur som för allt i världen inte ville finna sig i att slukas av klaustrofobin (en pokémonboll, alltså). I sådana lägen kommer föremålen jag har i min ryggsäck väl till användning. För tillfället fanns det ett par Razz Berry, Nanab Berry och Pinap Berry till mitt arsenal tillsammans med en mängd olika pokémonbollar. Inledningsvis testade jag att kasta Razz-bäret på Bulbasauren för att sänka hans vilja att göra motstånd. När inte det fungerade så gav jag Nanab Berry ett försök vilket fungerade bättre, så efter ett välriktat kast med den rödvita bollen tillsammans med den lugnande effekten från bäret så gav gröngölingen äntligen upp.

Några av uttrycken jag använder kan låta lite märkliga för de som inte har lirat Pokémon Go till smartphones. Let's Go använder sig nämligen av ett system som är det närmaste identiskt med mobilspelet. För att fånga ett fickmonster måste du göra en kaströrelse vid rätt tidpunkt (om du spelar med Pokéball Plus som handkontroll). Samtidigt har ditt byte en cirkel framför sig som blir mindre och mindre och om du lyckas slänga bollen i mitten av cirkeln så får alla dina pokémons mer erfarenhetspoäng. Om du redan har ett fullt lag så samlas de övriga monstren du fångar i en påse vilka sedan kan bli omvandlade till nödvändigt godis.

Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee
Kanto har kanske aldrig sett såhär krispigt och inbjudande ut?
Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go EeveePokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee
Pokémon: Let’s Go Pikachu/Let's Go Eevee