Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Final Fantasy XI

Final Fantasy XI

Vi har provat på hur Squares gamla rollspelsklassiker står sig på Xbox 360. Vi har faktiskt både goda och dåliga nyheter...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Hösten 2004 släpptes Final Fantasy XI till PC i Europa, ungefär två år efter att det lanserats till samma format och Playstation 2 i Japan. Eftersom spelet lanserades så sent, fick vi européer den första expansionen Rise of the Zilart inbyggt i spelet. Det gjorde att de fanns osannolikt mycket att göra från start och med Final Fantasy XI:s lite långsamma och omfångsrika spelsystem blev många spelare nästan avskräckta. Istället tog World of Warcraft och Guild Wars vår kontinent med storm.

HQ

Sedan dess har mycket hänt i Squares egenhändigt hopkomponerade värld Vana'diel, och expansionen Chains of Promathia har kommit och gått och i april är det dags för den tredje expansionen Treasures of Aht Urhgan. Spelet bekräftades även förra året till Xbox 360 och samtidigt som Treasures of Aht Urhgan släpps till PC kommer Xbox 360-versionen ut. I sistnämnda kommer alla tre expansionerna finnas inbakade redan från start, vilket gör att de som inte spelat spelet tidigare kommer att ha ofattbart mycket framför sig att göra. Final Fantasy XI var nämligen redan enormt när det kom, och nu är det sammanlagt dubbelt så stort med de extra tilläggspaketen.

Denna förtitt är framför allt tänkt för den som ännu inte spelat spelet och ämnar börja när Xbox 360-versionen kommer. Ni som spelar via PC eller tänker börja, lär också finna lite information som jag hoppas ni tycker är intressant om framför allt den kommande expansionen Treasures of Aht Urhgan.

Att spela Final Fantasy XI på en Xbox 360 är en speciell upplevelse. Det hela är oerhört tillkrånglat, vilket nästan uteslutande beror på att spelet egentligen inte spelas via Xbox Live, utan via Square Enixs egna system Play Online. Den som vant sig vid Microsofts nästan löjeväckande smidiga online-tjänst kommer att svära illa, många gånger, åt att behöva installera och använda Play Online.

Dels tar installationen tid, mycket tid. Räkna med att avsätta några timmar till att bara för att få igång spelet den första gången och under tiden krävs åtskilliga lösenord, konton och olika typer av osmidiga registreringar. Vilken normalbegåvad person som helst kommer utan större problem att få igång det, men det är som sagt bökigt att göra ganska precis allt och det är sällan direkt självklart vad man ska göra.

Detta är en annons:

Final Fantasy XI är i grunden ett Playstation 2-spel som till på köpet har några år på nacken. Det sätter naturligtvis sina spår på grafiken där Xbox 360 lånar texturer och liknande från PC och har menyer och annat gemensamt med Playstation 2. Tack vare förstklassig design och att Square faktiskt lagt ned lite hjärta i Xbox 360-versionen ser spelet inte fullt så anskrämligt ut som man kunde befara. Tekniskt sett är det dock som sagt ett Playstation 2-spel, men grafiken är ju inte det viktigaste i ett online-rollspel och tittar man på konkurrenterna är det faktiskt ganska likvärdigt.

Fem olika raser befolkar världen Vana'diel. Dessa är Hume (människa) som är den vanligaste och lever precis överallt. Hume är balanserade och ganska lagom bra på allt. Elvaan (alver) är klassiska slanka varelser som är kända framför allt för sin skicklighet med svärd och pilbåge. Tarutaru är små kortväxta varelser som lever i staden Windurst. De är ofattbart skickliga magiker och trots det nätta formatet kan de överraska ordentligt. Mithra är en kattliknande som också lever i Windurst. Som väntat är de vindsnabba och oerhört smidiga. Manliga mithras är sällsynta och därför kan man endast välja att spela som kvinnliga kattmänniskor. Sist ut är enorma Galka som framför allt lever i Bastok. De är ohyggligt starka och fortplantar sig genom reinkarnation. De är därför tekniskt sett varken man eller kvinna, men ser ut som män och behandlas som män.

Jag har deltagit i den beta som just nu pågår med Xbox 360-versionen av Final Fantasy XI och valde att spela som en tarutaru. Eftersom min favoritfigur genom alla tider i Final Fantasy är råttan Freya från Final Fantasy IX, valde jag yrket röd magiker. Det finns en hel rad klassiska Final Fantasy-yrken att välja mellan såsom röd/svart/vit magiker och i den fullständiga versionen kommer även blå magiker att läggas till, vilket PC-ägarna får i expansionen Treasures of Aht Urhgan. Annars finns också klassiker som tjuv, munk och krigare (samt Corsair, pirat, vilket även det kommer i Treasures of Aht Urhgan). Man kan när som helst sadla om och försöka sig på något annat yrke, vilket dock gör att man måste börja om från början eftersom man inte har kunnat träna upp de egenskaper som kommer med det andra yrket. Längre fram i spelet finns även möjlighet att byta upp sig till att bli ninja, paladin, dark knight, ranger beastmaster, bard, samurai, dragoon och summoner.

Att spela Final Fantasy XI är till en början en fullständigt omtumlande upplevelse, inget görs av sig själv utan allt måste ställas in i minsta detalj. Efter ett tag börjar jag uppskatta speldjupet allt mer och inser att spelet faktiskt slår de flesta spel i genren på den punkten. Om ett enormt innehåll endast är positivt återstår dock att twista om.

Detta är en annons:

Till skillnad från i andra online-rollspel som World of Warcraft är detta verkligen ett MMORPG ut i fingerspetsarna och uppdragen är praktiskt taget omöjliga att klara ensam. Att missa bestraffas också med förlorade erfarenhetspoäng och tappar man tillräckligt många går man helt sonika ned i en nivå. Det har varit väldigt omdiskuterat, men för min egen del anser jag att det endast är av godo och bidrar till att man tänker efter innan man gör något ogenomtänkt.

Hela Final Fantasy XI känns som en sorts überversion där man slängt ihop allt som någonsin kommit att förknippas med serien. Här finns gigantiska luftskepp, vindsnabba chocobos, kristaller i alla former, välkända magier från Final Fantasy-universumet, valutan Gil, praktiskt taget alla yrken som någonsin figurerat i serien samt naturligtvis den patenterade smäktande musiken vilken som vanligt till stor del är skriven av Nobuo Uematsu.

Att spela Final Fantasy XI på Xbox 360 fungerar bättre än väntat. Spelet är ju en gång i tiden anpassat för att spelas med en Dual Shock 2, och det märks på hur väl det går att göra alla löjligt många finesser med några få knappar. Allra mest får du dock ut av Final Fantasy XI om du dessutom kompletterar det med ett USB-tangentbord. Bara att koppla in på fronten till din Xbox 360 så fungerar det direkt som ett engelskt tangentbord. Därefter kan man smidigt skriva svar till folk som undrar saker, göra snabba inställningar och nyttja allehanda kommandon.

Att kommunicera i Vana'diel är dessvärre ett ganska bökigt kapitel. Tangentbord är nästan ett måste om man vill få det att fungera smidigt. Spelet stödjer nämligen inte röstkommunikation. Det går dock att öppna en chatt med en vän och på så sätt hålla kontakten medan man spelar. Sedan kan man växla mellan flera chattar. Nu sägs det att Microsoft, enbart för att göra Final Fantasy XI mer njutbart, jobbar på att låta upp till fyra personer hänga i en och samma chat. Det skulle underlätta något alldeles oerhört, men för närvarande är det denna lösning som gäller.

När spelet drar igång för Xbox 360-ägarna i april kommer alla att spela på samma servrar och det gör att det kommer att finnas maxlevlade fullblodsproffs ute på vägarna samtidigt som fullständiga nybörjare. Det är nog mest positivt eftersom man inte kan döda sina medspelare i Final Fantasy XI och blandningen från dag ett speglar väl egentligen världen på ett charmigt sätt. Några är helt enkelt mer erfarna än andra.

Sammantaget är Final Fantasy XI en mäktig upplevelse som fyller ett stort tomrum i utbudet av spel till Xbox 360. Installationen är dock alltför bökig (och kräver hela fem gigabyte), spelet ser tyvärr primitivt ut och det stödjer inte de basala Xbox Live-funktionerna. Risken är därför att många går miste om vad som tycks kunna bli ett synnerligen trevligt tidsfördriv som lär stjäla alldeles för många timmars uppmärksamhet den närmaste tiden. Om den nya expansionen Treasures of Aht Urhgan blir riktigt bra, om det blir många som spelar och om Microsoft löser röstkommunikationsbiten så tror jag Squares Final Fantasy XI har stora chanser att leva upp på nytt till Xbox 360. Men bara då.

De sista porträttbilderna är från alla raser och kön

Final Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XI
Final Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XI
Final Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XI
Final Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XI
Final Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XI

Relaterade texter

8
Final Fantasy XIScore

Final Fantasy XI

RECENSION. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Sophie har spenderat mycket tid i Vana'diel, tillsammans med kattkvinnor, människor och dvärgalver. Läs hennes reseskildring här



Loading next content