Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms

Vi drog iväg till södra England, hela vägen till Creative Assemblys kontor i Horsham för att provspela nästa spel i Total War-serien...

  • Marco Vrolijk (Översättning: André Wigert)Marco Vrolijk (Översättning: André Wigert)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag har hållt ögonen på Three Kingdoms ett bra tag nu. Riktigt dunderlänge, för att vara ärlig. Under tidigare intervjuer som både jag och de andra på Gamereactor har gjort med Creative Assembly har vi fått reda på en hel del om karaktärerna som deltar i Total Wars kampanjuppdrag, och det finns minst sagt säckvis med potential i titeln som tar oss till själva starten av "Romance of the Three Kingdoms"-tiden. Av självklara skäl var jag rejält upphetsad av att få åka hem till utvecklarligan i Horsham och ta mig en titt på allt personligt drama, alla intriger och de barbariska striderna som definierade de dramatiska och ärorika decennierna i ett dåtidens Asien.

Totalt kommer Three Wars att innehålla över 100 stycken historiska personer som ränner omkring i spelvärlden, och varenda en av dem har sina egna personliga drag baserat på vilken klass de tillhör. Klasserna i sig är löst baserade på de olika rikena som regerade på den tiden- exempelvis den listiga krigsherren Cao Cao eller den respekterade Liu Bei. Totalt finns det fem stycken olika krigsföringsvarianter för krigsherrarna som i sig påverkar vilka strategiska knep du och din armé kan använda sig av. Om har plockat med dig en taktiker kommer dina män kunna ställa sig i mer komplexa formationer, till skillnad från om du har en "Champion"-general som är den absolut bästa på att yxa ihjäl din motståndares hjältar. Spontant känns det som att Creative Assembly har gjort ett snyggt jobb med att göra karaktärerna verklighetstrogna, men också igenkännbara som individer.

Total War: Three Kingdoms
Three Kingdoms var egentligen tänkt att släppas i slutet av 2018, men nu är planen istället att skeppa ut den bastanta krigsföringssimulatorn till våldstorskar innan sommarmånaderna nästa år.

Jag fick också reda på att det inte bara är karaktärerna jag styr primärt som kommer påverka hur kampanjen slutar och vilka vändningar den tar. Om jag exempelvis skickar iväg en spion till ett fiendeläger kan i princip vad som helst hända, enligt Pawel Wojs (Art Director):

"Det kan vara fördelaktigt att skicka iväg en väldigt stark karaktär som spion, men nackdelen blir förstås att du för stunden inte dra nytta av honom i ditt eget rike. Risken är dock att snubben du sparkade iväg på uppdrag blir avrättad av elakingarna du skulle infiltrera, eller - så konverteras han till en slug dubbelagent. Och det kommer du i så fall inte ha en aning om..."

"Alla spioner har en förtroendegrad som de bygger upp med tiden. När du bussar iväg någon på agentgöra så kommer han att börja bygga relationer med fienden, men om du väljer att attackera under tiden kommer förtroendet förstås att minska. Om det går så långt att han blir avslöjad är det bara kyssa honom adjöss. [...] Däremot, om du låter tiden gå så kommer han bygga upp en kraftig relation tillsammans med dina rivaler och kanske befordras hela vägen till en krigsherre. Med den statusen kommer han kunna ta över en hel provins, eller om han kommit så långt som general så blir hela armén din."

"Du kan iscensätta alla möjliga olika händelseförlopp, men ha också i åtanke att dina motståndare är kapabla till att peta in en fulspelande jäkel i dina egna trupper. Du kanske rentav får reda på att dina allra mest trovärdiga general egentligen är ett fiendeslusk, varpå ett fullskaligt inbördeskrig kan braka igång."

Total War: Three Kingdoms
För första gången i spelserien så komer det finnas en trevlig dygnscykel, så de nattliga storslagen med illavarslande facklor i horisonten blir nu äntligen verklighet.

Så, frågan är om detta påminner om de lika politiska som personliga intrigerna som definierar själva "Romance of the Three Kingdoms"-tiden? Och svaret är lika självklart som det är övertydligt. Min intervju tillsammans med Pawel Wojs ger verkligen intrycket att alla karaktärer kommer ha sina egna motiv, allianser och personliga fiender som med tiden utvecklas och växer sig såpass stora att de faktiskt påverkar hela berättelsen. Om nu Creative Assembly verkligen lyckas med den artificiella intelligensen kommer det så lovande spionsystemet att göra kampanjuppdragen i Three Kingdoms något utöver det vanliga...

Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms
Total War: Three Kingdoms