Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Just Cause 4

Just Cause 4

Vi har spelat Just Cause 4 och kan bara konstatera att svenska Avalanche tycks briljera på nytt. Här är våra intryck...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Vi fick chansen att kika på svenska Avalanche Studios Just Cause 4 under E3 tidigare i somras, men på Gamescom förra månaden kunde vi på allvar ta oss en närmare titt. Den nya spelvärlden Solis är inte bara den största i serien hittills, utan även den mest varierade och dynamiska. Och det är tacksamt för enda egentliga bristen med spelen har varit att om man inte är väldigt kreativ med allt som står till förfogande, så kan världen och uppdragen till slut bli lite enahanda genom äventyret.

Det har utvecklarna löst genom att erbjuda betydligt fler naturtyper inklusive öknar, djungler, snöiga berg och gröna fält - och alla dessa är sedan ytterligare indelade i flera andra relaterade omgivningar. Till detta kommer bättre fysik som att floderna nu har riktiga beräkningar för vattnet vilket bidrar till att ge landskapet variation och utmaning. Även fienderna har nu annat än Rico att tänka på och en väpnad konflikt pågår även utan att protagonisten är där. Världen känns helt enkelt mer levande på ett bra sätt.

Just Cause 4
Spelvärlden är större och mer varierad än förr.

Den stora stjärnan bakom de låsta dörrarna på Gamescom var annars ett enormt åskväder, lite som hur tornadon var huvudnumret på E3. Vädret är inte bara en uppenbar fara, utan även en möjlighet. Du får en varning innan åskan ska slå ner och då är det taktiskt att hålla sig nära marken snarare kring stora föremål, fiender eller helikoptrar. Precis som med tornadon så dödas du inte om lyckan är framme, men du kastas handlöst och har minimalt med liv kvar. Grafiken är makalös och Avalanche förklarade att vädret inte är knutet till de specifika uppdrag vi nu fått se, utan kan drabba den stora spelvärlden överallt. Utöver tornados och åskväder kan vi även se fram emot (?) sand- och snöstormar, vilka såklart inträffar i de områden de hör hemma i.

Jag fick trevligt nog även kolla in de puffror som Rico har till sitt förfogande inklusive praktiskt taget alla fordon man rimligen kan tänka sig. En särskilt kul grej var en vindpistol som fungerar ungefär som du säkert anar. Du skickar fienden flygande, och det kan såklart nyttjas på de mest kreativa sätt. Det handlar dock inte bara om att stuva in mer saker, utan Avalanche vill att nytillskotten ska tillföra något spelmässigt också.

Ricos oumbärliga änterhake har piffats till, vilket vi fick veta mer om under E3. Enligt utvecklarna kan uppgraderingarna kombineras på miljontals sätt och spelarna lär alltså ta sig an världen på helt olika sätt redan efter några timmars äventyrande. Under demot fick jag se exempel på hemmasnickrade jetpacks och en svävande pansarvagn som ger en tämligen unik prägel på vansinnet.

Just Cause 4Just Cause 4
Det råder ingen brist på olika fordon i Just Cause 4.

Jag fick trevligt nog själv chansen att spela E3-uppdraget under Gamescom, ni vet den där luftkanoner håller en tornado utanför en flygbas (nej, realism är inte prio ett). Det känns väldigt bra att spela och det är intressant hur flexibelt Just Cause 4 är med att tillåtna egna lösningar på alla problem och jag utgår från det blir ännu roligare sedan jag blivit varm i kläderna med att sömlöst byta mellan Ricos fallskärm och glidflygardräkt. I mer kapabla händer än mina är möjligheterna halvt oändliga, och det har jag fått se med egna ögon.

Efter visningen haffade jag game director Francesco Antolini och han sade sig vara mycket nöjd med spelets utveckling. Ett spel som Just Cause 4 är ett spel som kan gå fel på så många sätt och det är såklart en viss press att göra allt inför en livepublik. Men teamet jobbar hårt just nu och lanseringen den 4 december ser ut att klaras. Det är ju trevligt nog också den kortaste väntan vi haft på ett spel i serien (Just Cause kom 2006, Just Cause 2 kom 2010 och Just Cause 3 lanserades 2015), och mycket talar just nu för att vi faktiskt har ytterligare en höjdare från Avalanche Studios att se fram emot.