Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Destiny 2

Destiny 2: Forsaken

Det andra året av Destiny 2 ska snart börja, Kim åkte till Seattle för att klämma på Forsaken hemma hos Bungie...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Seattle är en av världens bästa städer. Kanske till och med den bästa. Jag har rest ganska mycket men aldrig trivts på samma sätt som jag gör i nordvästra USA. Det är rent, invånarna är otroligt vänliga, vyerna är slående, maten är bra. Det finns få dåliga saker att säga om Seattle, tycker jag, som du märker. Av en händelse ligger även min absoluta favoritutvecklare här också. Bungie har sitt kontor i utkanten av storstaden, i Bellevue, som är ett ställe proppat med breda gator och fantastiska restauranger och allmän mysig atmosfär. Nu är det här dock ingen researtikel i en avdankad gammal damtidning, anledningen till att jag drömmer mig bort är att jag precis besökte staden, och Bungie, för att klämma mig blå på den kommande expansionen till Destiny 2, Forsaken.

För dig som redan är bekant med hur det gångna året har sett ut för Destiny 2 vet du att Bungie har slitit med att vända tillbaka spelet från den förutfattade bana mot ingenting som det har varit på väg mot sedan det släpptes för ett år sen. Jag gillade Destiny 2 när det släpptes, vi belönade det med vårt näst högsta betyg, men allt eftersom tiden gick blev det mer och mer uppenbart att man valt på att satsa för mycket på att förenkla och strömlinjeforma upplevelsen snarare än att ta vara på det som faktiskt gjorde att Destiny hade så många lojala spelare från början. Destiny 2 var ett polerat paket med hyggligt innehåll men saknade nästan helt djup och "end-game"-aktiviteter i slutändan. Det ska det bli ändring på nu.

Forsaken är alltså starten på det andra året för Destiny 2. Enligt tradition innebär det, förutom ny kampanj och annat storyinnehåll, rätt markanda och strukturella förändringar. En del saker, som vapenplacering, balansändringar och andra funktioner är redan upplåsta för alla spelare, oavsett om du köper nya expansionen eller inte. De ändringarna är såklart inkluderade i mina intryck av Forsaken - allt ihop som ett kombinerat paket är det som definierar upplevelsen som Bungie vill ge oss med expansionen. Det kan vara värt att notera att texten som kommer nu innehåller åtminstone en gigantiskt spoiler (även om den har varit med i marknadsföringen) och vill du absolut inte veta någonting har du här blivit varnad.

Destiny 2
Nya expansionen utspelar sig på två ställen, The Reef och Dreaming City, den sistnämnda öppnar upp sig mot sluttampen och det är där vi gissar på att mest tid kommer tillbringas

Forsaken börjar på klassiska Destiny-vis. Du som spelare reser till The Reef med lustigkurren Cayde-6 för att förhindra ett upplopp i Prison of Elders - fängelset där galaxens värsta skurkar skakar galler och äter knäckebröd. Efter en handfull sammandrabbningar med diverse olika fiender står det klart att själva upploppet var en avledningsmanöver, det som egentligen pågår är en fritagning där Uldren Sov har släppt ut de som kallas för Baronerna. Ett extra styggt gäng av fasansfulla Fallen som under lång tid har huserat i fängelset och smidigt planer.

Strax därpå går Cayde-6 sin död till mötes. Uldren Sov avrättar vår kärvänliga Exo med hans eget vapen, efter lite uppkäftigt munhugg från Cayde, och lämnar efter det fängelset. Det är det här Forsaken ska komma att handla om. Hämnd. Ren och skär hämnd. Det är en frisk fläkt i en serie som tenderar att alltid handla om att någon extra mäktig kraft hotar universums existens. Det är mer personligt - mer avskalad och faktiskt lättare att bli motiverad av. Jag vill leta rätt på mördarna personligen, jag vill hämnas min vän.

Narrativt är tonen som en direkt följd av ovanstående händelser givetvis mörk. Vad innebär det egentligen när en Guardian faktiskt dör och hur ska det hanteras. Spelarens uppgift, rent historiskt, är att bevara freden kring mänsklighetens sista städer, inte ge sig av på hämnddrivna uppdrag, men det spelar ingen roll. Uldren Sov ska sota. Han ska sota ordentligt.

Destiny 2
Som alltid kan vi räkna med nya fräna vapen, hemligheter, nya platser att besöka och mer bakgrundsshistoria

Det jag fick se hos Bungie var mest som ett litet smakprov av vad Forsaken är. Vi spelade igenom det första uppdraget ur kampanjen, såg Cayde-6 dö och begav oss ut på jakten. För att få tag på Uldren Sov tar jag hjälp av en gammal karaktär, Petra Venje, och en ny allierad Fallen kallad The Spider. Reef är numera en laglös plats där alla slåss med alla för sin egen överlevnad och där ute finns de åtta baronerna som ska leda mig till slutmålet och den slutgiltiga uppgörelsen.

Destinationen på kartan heter Tangled Shore och det är en hopsättning av bråte och asteroider som hålls samman med kättingar. Det känns som vilda västern, laglöst, sargat och ensamt. Runt om finns det hemliga grottor, fiendeläger och en hel del överraskningar. Alltsammans badar i det där olycksbådande lila ljuset vi känner igen från Reef och i vanlig ordning är vidden av Bungies spelvärld nästintill oslagbar.

Jag fick möta två av de här baronerna, ute på The Tangled Shore. The Mad Bomber och The Rider och det var två uppdrag som inte liknade någonting annat jag har spelat i Destiny. Själva striden mot The Mad Bomber utspelar sig i en relativt liten grotta som han konstant armerar med minor samtidigt som ett oändligt antal fiender försöker avbryta mina tappra försök att överleva. Snabbt, utmanande och annorlunda - exakt vad Destiny 2 behöver. Rimligtvis borde alla åtta baroner erbjuda markant olika upplevelser i ökande svårighetsgrad och efter det är det förmodligen dags att ta sig an Uldren.

Destiny 2
Destiny 2: Forsaken lägger till hela nio (!) nya superkrafter att använda.

Destiny 2: Forsaken kommer innehåll massor av fundamentala förändringar, nyheter, hemligheter och överraskningar, det råder det inga tvivel om. Exakt hur de olika delarna kommer förändra själva upplevelsen väljer jag att spara till vår stora recension som är planerad till ungefär en vecka efter expansionen har släppts. Jag fick även klämma mer på det nya PvPPvE-läget Gambit (fortfarande fantastiskt) i Seattle och vill du veta detaljer om det kan du läsa det här. Jag tror att Forsaken kan bli exakt det bränsle som Destiny 2 verkligen behöver just nu. Jag tror och hoppas det.