Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey

Gamereactor har besökt Ubisoft för att få spela mer av kommande Assassin's Creed Odyssey...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Introt i kommande Assassin's Creed Odyssey kommer att kännas bekant för alla de som läst Frank Millers grafiska novell 300 eller sett Zack Snyders filmatisering av den. Det mesta är bekant här. King Leonidas finner sig själv i ett tufft läge då han efter att fäktat undan Perserna blir förrådd. Spelaren introduceras stilfullt till de viktigaste delarna av hur karaktärssystemet fungerar (Leonidas är redan en maxlevlad figur när spelet drar igång) och här får vi även se den första glimten av spelets massiva strider. Under vår testsession hemma hos Ubisoft får vi även chans att prata lite med "seinor producer" Marc-Alexis Côté.

"What I like about the Spartan angle is that it's something that's very accessible for our audience, for the people who like video games. Everybody when you say Sparta thinks about 300 and it forges an image of what the game could be. It's the reason why we begin with the battle of the 300, because it's something that will ease you into this experience that we have built."

Assassin's Creed Odyssey
Sparta är vackert i det här spelet och att stå på ett berg och blicka ut över spelvärlden är som vanligt en mycket mäktig syn.

Efter avslutat intro hoppar spelet till nutid och till karaktären Layla Hassan som kommit över en relik. Leonidas trasiga spjut, mer exakt. Spjutspetsen innehåller två olika strängar av DNA och det är här som jag som spelare får chans att välja mellan att spela som Alexios och Kassandra, båda släkt med Leonidas (såklart). Bror eller syster, kvinnlig eller manlig karaktär. Valet är ditt. Det handlar inte om två olika berättelser men det finns helt klart skillnader här som vi inte avser att avslöja för dig som ser fram emot att spela Assassin's Creed Odyssey.

Familjemysteriet är en av tre grundpelare i berättandet och den narrativa grundstrukturen i Assassin's Creed Odyssey och enligt utvecklarna Ubisoft Quebec är det själva kärnan i det här äventyret. Den andra grundpelaren (det finns tre) kretsar kring kult och kultbildning och denna har korsbefruktats med familjenarrativet medan den tredje, om rikets första civilisation, är proppad med mytologi och knyts ihop på ett tillfredsställande sätt med Layla Hassans berättelse som äger rum i nutid.

Assassin's Creed Odyssey
Redan i starten av äventyret tvingas du göra ett par väldigt svåra val, ett av dem rör en familj som smittats av en dödlig sjukdom.

Under vår första spelsession (E3) med Assassin's Creed Odyssey fick vi först chansen att leta rätt på kultmedlemmar och de som varit delaktiga i förfallet och förräderiet rörande din familj medan vi under Gamescom 2018 fick chans att kika närmare på den delen av äventyret som kretsar kring civilisationens födelse och även fast vi i omgångar fått se delar av Assassin's Creed Odyssey som innehåller mytologiska varelser och monster som exempelvis Medusa, har Ubisoft varit noggranna med att inte blanda in fantasy-element i berättandet utan snarare förankrat alla konstigheter i civilisationens grunder samt artifakter. Mycket kretsar kring att lära sig mer om sin familjs historia och försöka rätta det som felat och under vår senaste session fick vi chansen att spela cirka sju timmar av Playstation 4-spelet.

Äventyret tar sin (riktiga) början på Kephallonias strand och här spolas antingen Alexios eller Kassandra upp på stranden som föräldralösa barn. Spelet snabbspolar sedan fram till 431 BC där karaktären (beroende på om du väljer brodern eller systern) är en ung man/kvinna som utbildats till legoknekt (Misthios) och det första som du kommer att göra är att stöta på en skurk vid namn Cyclops (inklusive gott om lejda hejdukar) och här får vi se den första glimten av den typ av valfrihet som kommer att finnas med i Assassin's Creed Odyssey. Antingen väljer du här att slåss direkt eller så väljer du att bli misshandlad av Cyclops och hans kumpaner för att slippa dra till sig mer problem längre fram i äventyret.

Assassin's Creed Odyssey
Barnabas till vänster, Alexios till höger och Markos rätt fram (i orange blus).

Vi fick såklart möjligheten att stöta på gott om andra karaktärer, också. Många av dem väldigt välskrivna och här märks det såklart tydligt hur mycket bättre den här spelserien blivit med åren. De olika pelarna, eller grenarna, i berättandet är det största skillnaden i hur det här spelet fungerar i förhållande till Assassin's Creed: Origins. Assassin's Creed Odyssey är strukturerat mer som ett actionrollspel däralla val har direkta eller indirekta konsekvenser och om du någonsin spelat exempelvis Diablo, kommer du att känna igen dig i hur strukturen här fungerar. Mycket kretsar kring att slåss och genomföra vågade manövrar för att bygga upp tillräckligt med adrenalin för att på så sätt kunna utföra ännu mer dödliga attacker, något som i kombination med att du kommer att slåss utan sköld i det här spelet - gör att tempot och tonen känns mer aggressiv och offensiv. Det lönar sig ofta att gå till attack snarare än att backa om vänta och det lönar sig alltid att parera, blockera och använda motståndarnas attacker mot dem själva. Striderna och den grundläggande mekaniken har designats för att hela tiden belöna den offensiva spelaren och det känns såhär på förhand som en välkommen förbättring till en numer anrik spelserie.

Det finns dock möjlighet att skräddarsy sin egen framfart och hur ens karaktär beter sig under press. Förmågorna i spelet är indelade i tre olika klasser som stavas "Hunter", "Warrior" samt "Assassin" och dessa kretsar kring vapenbaserad strid, närstrid samt stealth. Allt beroende på hur du själv vill spela. Precis som i Origins finns det gott om ordentligt positiva effekter att finna för den som håller sig till ett "skill tree" och boostar på erfarenhetspoängen på en specifik gren men precis som i Origins går det såklart även utmärkt att fördela poängen på olika färdigheter för att bredda sin figurs skillz. Vi fick chans att dela ut lite poäng för att uppgradera vår karaktär under vår testsession och vi valde att lägga dessa på "Warrior"-grenen för att kunna genomföra en särskild attack vid namn "Bull Rush". Vi lade även poäng på att erhålla attacken "Spartan Kick" (This! Is! Spaaaahrtaaaaaaah!!!) som snabbt visar sig vara en superanvändbar spark som enkelt går att nyttja rent taktiskt för att snabbt kicka ned anstormande fiender på marken för att väl där snabbt avsluta dem med ett par dödliga slag.

Assassin's Creed Odyssey
Det går att välja hur man vill spela Odyssey. Det går att välja "Guided Mode" som påminner mer om gamla spel i serien medan "Exploration Mode" känns modernt, som Origins.

"Hunter"-grejen fick sig en släng av uppgraderingssleven också under vår testsession och här lade vi allt krut på "Sixth Sense"-uppdaeringen som möjliggör en slags bullet time som gör det mycket enklare att sikta, pricka och träffa med framförallt pilbågen. När det gäller "Assassin"-biten strösslade vi poäng på "Shadow Assassin" som gör at du i egenskap av smygsugen lönnmördare helt enkelt kan göra mer skada från gömd position.

Marc-Alexis Côté:
"Abilities dramatically change the way you approach combat. Speaking of combat there is one thing that we removed, the shield. Because we noticed that people were very defensive. When you give them a shield, people tend to turtle behind the shield and take a very defensive posture. We think that the game is more fun when you are on the offensive."</em>

I grunden fungerar Assassin's Creed Odyssey som Origins gjorde men med aningen mer djup och lite mer valfrihet vilket gör att själva striderna känns lite mer uttrycksfulla och precis som när det kommer till Nintendos bästa bossar handlar det i det här spelet mycket om att hitta rätt förmågor för att effektivt kunna attackera fiendernas svaga sidor, allt för att kunna vara så effektiv som det bara går.

Assassin's Creed Odyssey
Grafiken är riktigt läcker och designen känns väldigt lyckad.

Efter att ha klämt lite på detta fick vi känna lite på hur båt-biten känns i det här spelet och efter att ha rekryterat lite skeppskumpaner, sagt åt dem vad de ska göra och inte göra, får vi chans att uppgradera skeppets skrov och båten i sig kommer att fungera lite som spelarens hub genom hela äventyret. Väl ombord på skeppet och ute på havet har Ubisoft lagt till sånger, som besättningen sjunger. Med tanke på att det såklart inte finns några inspelningar från 431 BC har Ubsofts ljudteam lagt mycket tid och kraft på att skapa sånger som passar spelet och dess atmosfär perfekt.

Ubisoft audio director Lydia Andrew:
"What we're doing is working with experts, working with historians, doing a lot of research ourselves, and we've created songs. So for example we said what kind of songs do we think sailors would sing on a boat? Okay, well, they'd probably sing songs about missing their family, or songs about the battles they've been in, or the Gods of the sea, or a girl they're in love with or a boy they're in love with or something like that. We did a lot of research and found ancient Greek texts that would cover those subjects, from plays, from poetry, and some songs as well, and then we worked with a composer in Athens and he created these really great melodies and harmonies that the choir sang."

Assassin's Creed Odyssey
Det här spelet blir såklart ett absolut måste för alla som verkligen gillar Zack Snyders 300.

Efter att ha seglat en längre stund anländer vi vid stranden i Megaris och här rasar det Peloponnesiska kriget. Här introduceras den delen av äventyret som kretsar kring att ta över regioner och kontrollera geografiska delar av kartan. Här handlar det om att försöka komma åt Wolf of Sparta och lönnmörda honom, vilket naturligtvis kräver flera olika moment för att kunna komma nära generalen. Bland annat måste jag utföra diverse tjänster åt den spartanska armén. Denna delen fungerar också ganska precis som den gjorde i Origins.

Det märks tydligt att utvecklarna hemma hos Ubisoft Quebec är väldigt självsäkra gällande sin produkt, inte minst med tanke att de faktiskt visat upp rätt stora och framförallt betydelsefulla delar av själva äventyret i tre olika omgångar nu (E3, Gamescom och nu under denna presstrip) och av vad vi hittills fått testa känns det väldigt lovande. Här pushas de innovativa delarna av det mycket lyckade Origins en bit till och det börjar verkligen kännas som ett fullfjädrat actionrollspel vilket Assassin's Creed som spelserie verkligen behövt. Vi vet ganska mycket om Assassin's Creed Odyssey såhär på förhand och vi vet att det kommer att handla om ett minst sagt fullspäckat äventyr proppat med saker att göra.

Relaterade texter

Assassin's Creed OdysseyScore

Assassin's Creed Odyssey

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Antikens Grekland har aldrig varit vackrare än när Ubisoft tolkar det. Adam har spelat Assassin's Creed Odyssey...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy