Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey

Gamereactor har besökt Ubisoft för att få spela mer av kommande Assassin's Creed Odyssey...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Petter Hegevall)

Facebook
TwitterReddit

Introt i kommande Assassin's Creed Odyssey kommer att kännas bekant för alla de som läst Frank Millers grafiska novell 300 eller sett Zack Snyders filmatisering av den. Det mesta är bekant här. King Leonidas finner sig själv i ett tufft läge då han efter att fäktat undan Perserna blir förrådd. Spelaren introduceras stilfullt till de viktigaste delarna av hur karaktärssystemet fungerar (Leonidas är redan en maxlevlad figur när spelet drar igång) och här får vi även se den första glimten av spelets massiva strider. Under vår testsession hemma hos Ubisoft får vi även chans att prata lite med "seinor producer" Marc-Alexis Côté.

"What I like about the Spartan angle is that it's something that's very accessible for our audience, for the people who like video games. Everybody when you say Sparta thinks about 300 and it forges an image of what the game could be. It's the reason why we begin with the battle of the 300, because it's something that will ease you into this experience that we have built."

Assassin's Creed Odyssey
Sparta är vackert i det här spelet och att stå på ett berg och blicka ut över spelvärlden är som vanligt en mycket mäktig syn.

Efter avslutat intro hoppar spelet till nutid och till karaktären Layla Hassan som kommit över en relik. Leonidas trasiga spjut, mer exakt. Spjutspetsen innehåller två olika strängar av DNA och det är här som jag som spelare får chans att välja mellan att spela som Alexios och Kassandra, båda släkt med Leonidas (såklart). Bror eller syster, kvinnlig eller manlig karaktär. Valet är ditt. Det handlar inte om två olika berättelser men det finns helt klart skillnader här som vi inte avser att avslöja för dig som ser fram emot att spela Assassin's Creed Odyssey.

Familjemysteriet är en av tre grundpelare i berättandet och den narrativa grundstrukturen i Assassin's Creed Odyssey och enligt utvecklarna Ubisoft Quebec är det själva kärnan i det här äventyret. Den andra grundpelaren (det finns tre) kretsar kring kult och kultbildning och denna har korsbefruktats med familjenarrativet medan den tredje, om rikets första civilisation, är proppad med mytologi och knyts ihop på ett tillfredsställande sätt med Layla Hassans berättelse som äger rum i nutid.

Assassin's Creed Odyssey
Redan i starten av äventyret tvingas du göra ett par väldigt svåra val, ett av dem rör en familj som smittats av en dödlig sjukdom.

Under vår första spelsession (E3) med Assassin's Creed Odyssey fick vi först chansen att leta rätt på kultmedlemmar och de som varit delaktiga i förfallet och förräderiet rörande din familj medan vi under Gamescom 2018 fick chans att kika närmare på den delen av äventyret som kretsar kring civilisationens födelse och även fast vi i omgångar fått se delar av Assassin's Creed Odyssey som innehåller mytologiska varelser och monster som exempelvis Medusa, har Ubisoft varit noggranna med att inte blanda in fantasy-element i berättandet utan snarare förankrat alla konstigheter i civilisationens grunder samt artifakter. Mycket kretsar kring att lära sig mer om sin familjs historia och försöka rätta det som felat och under vår senaste session fick vi chansen att spela cirka sju timmar av Playstation 4-spelet.

Äventyret tar sin (riktiga) början på Kephallonias strand och här spolas antingen Alexios eller Kassandra upp på stranden som föräldralösa barn. Spelet snabbspolar sedan fram till 431 BC där karaktären (beroende på om du väljer brodern eller systern) är en ung man/kvinna som utbildats till legoknekt (Misthios) och det första som du kommer att göra är att stöta på en skurk vid namn Cyclops (inklusive gott om lejda hejdukar) och här får vi se den första glimten av den typ av valfrihet som kommer att finnas med i Assassin's Creed Odyssey. Antingen väljer du här att slåss direkt eller så väljer du att bli misshandlad av Cyclops och hans kumpaner för att slippa dra till sig mer problem längre fram i äventyret.

Assassin's Creed Odyssey
Barnabas till vänster, Alexios till höger och Markos rätt fram (i orange blus).

Vi fick såklart möjligheten att stöta på gott om andra karaktärer, också. Många av dem väldigt välskrivna och här märks det såklart tydligt hur mycket bättre den här spelserien blivit med åren. De olika pelarna, eller grenarna, i berättandet är det största skillnaden i hur det här spelet fungerar i förhållande till Assassin's Creed: Origins. Assassin's Creed Odyssey är strukturerat mer som ett actionrollspel däralla val har direkta eller indirekta konsekvenser och om du någonsin spelat exempelvis Diablo, kommer du att känna igen dig i hur strukturen här fungerar. Mycket kretsar kring att slåss och genomföra vågade manövrar för att bygga upp tillräckligt med adrenalin för att på så sätt kunna utföra ännu mer dödliga attacker, något som i kombination med att du kommer att slåss utan sköld i det här spelet - gör att tempot och tonen känns mer aggressiv och offensiv. Det lönar sig ofta att gå till attack snarare än att backa om vänta och det lönar sig alltid att parera, blockera och använda motståndarnas attacker mot dem själva. Striderna och den grundläggande mekaniken har designats för att hela tiden belöna den offensiva spelaren och det känns såhär på förhand som en välkommen förbättring till en numer anrik spelserie.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey