Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Soul Calibur VI

Soul Calibur VI

Vi hälsade på hos Bandai Namco för att återigen få dänga folk i huvudet medelst svärd och nunchucks...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Redan när jag spelade det allra första Soul Blade till Playstation i mitten av 90-talet, var jag helt trollbunden. Slott rasade, ninjor attackerade, gudar uppenbarade sig och då hade jag inte ens sett klart introsekvensen. Just det ramar ändå in serien på något sätt, för om det är två saker jag skulle beskriva som kännetecknande för Soul Calibur som serie betraktat så är det att man dunkar på varandra med tillhyggen - och att det faktiskt brukar finnas en riktig story inbakat.

Jag ska väl skynda mig att inflika att jag med riktig story inte menar en välskriven historia som får mig att sitta och bita på naglarna och fundera över hur det egentligen ska sluta. Soul Calibur är trots allt ett fightingspel och efter ett, möjligen två spel, börjar det vara lite svårmotiverat varför i princip exakt samma personer måste träffas en gång till och ge varandra på käften. Vad jag menar är istället att i denna genre, så är faktiskt Soul Calibur bäst i klassen.

Soul Calibur VI
Soul Calibur VI utspelar sig parallellt med det första spelet i serien, så kämparna är yngre än vi sett dem på länge.

Mortal Kombat-spelen har börjat utmana med de två senaste spelen, men efter dessa båda alternativ är det praktiskt taget tomt på fightingspel jag kan rekommendera till den som tänkt sig att mestadels spela ensamt. Just detta är något jag funderade över och hade i bakhuvudet då jag besökte Bandai Namcos kontor i Stockholm för att provspela Soul Calibur VI med fokus på singleplayer.

Just Soul Calibur-serien hör till den jag spelat mest genom åren, mycket tack vare det faktum att det finns ett odiskutabelt speldjup samtidigt som det är väldigt lättillgängligt för nybörjare. Tillsammans med Tekken-serien har det varit spelet som definierat begreppet "knappmörsare", helt enkelt spel där du trycker vildsint på knapparna varpå coola saker händer och där det faktiskt krävs några timmars träning för att stå helt säker mot bombardemanget en glad amatör kan släppa lös.

Soul Calibur VI
Spelkontrollen känns sådär härligt rapp som bara Bandai Namcos fighting brukar göra.

Den senaste delen i serien var tyvärr av det lite svagare slaget och mitt eget intresse naggades i kanten. För mig är det fortfarande Soul Calibur II, kanske främst Gamecube-versionen med Link, som framstår som höjdpunkten men inför Soul Calibur VI har det låtit som att det är ett kliv tillbaka spelmässigt. För att bergsäkert kunna svara på den saken behövs betydligt mer spelande än jag hann med på en dag hos Bandai Namco, men med det sagt så verkar man vara på rätt väg.

Med i spelet döljer sig faktiskt två singleplayerkampanjer. En av det mer traditionella slaget där du spelar igenom en lagom krystad historia som involverar ruskpricken Cervantes och såklart det magiska vapnet Soul Edge. Det som är lite unikt är att det denna gång kronologiskt äger rum ungefär vid tiden för det första Soul Calibur och ger ett lite annat perspektiv på samma händelser. Man ska dock älska sin fighting något alldeles ohyggligt för att glädjas över att få veta att Taki, Seong Mi-na och Voldo hade fler hyss för sig än vi först trodde i originalspelet, men för de som ändå gör det finns lite guldkorn att plocka.

Soul Calibur VISoul Calibur VI
En av de nya bekantskaperna i spelet.

Men som jag skrev ovan. Själva storyn är egentligen ganska sekundär, men den finns där och det är kul att spela igenom den. Dels finns en huvudstory och dels alla kämparnas olika perspektiv på samma historia. Det inkluderar för övrigt Geralt som ju gästspelar här och spenderar sin tid med att jaga en häxa. Storydelarna består av möten med en eller flera kämpar och dessa kan vara antingen möten med den ordinarie ensemblen eller sådana utvecklarna själva gjort med det inbyggda verktyg som finns för att skapa kämpar. Till detta kommer sedan specialregler för matcherna som tvingar dig att variera din spelstil rejält. Det han handla om att du behöver fokusera på kast, göra combos eller försöka hålla dig på banan i hård vind.

Soul Calibur VISoul Calibur VI
Soul Calibur VI
Soul Calibur VI