Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0

Kim åkte till London för att vara med när Codemasters utannonserade uppföljaren till tidernas bästa rallyspel...


Facebook
TwitterReddit

När klockan ringde 03:45 och jag bokstavligen ramlade ur sängen för att mötas av ett totalt mörklagt Stockholm trodde jag att jag var död. På riktigt - död. Gatlamporna fungerande inte, jag kände mig desorienterad och dygnet hade knappt skiftat sida egentligen. Jag kravlade mig långsamt upp för trappan och in i duschen och en kvart senare insåg jag att det här är inte livet efter detta - det här är mitt badrum. Jag slängde en titt på klockan, 04:05, taxin var bokad till om tio minuter och efter att ha gått igenom den korta, men ack så verkliga, existentiella kris kände jag mig redo att åka mot Arlanda.

Codemasters bjöd in oss för att vara med på utannonseringen av Dirt Rally 2.0 och det är ju ingenting man tackar nej till i första taget. Även om chefredaktör Petter och hans eviga kolfiberberoende är den på redaktionen som kan absolut mest om i princip allt som har med bilsport att göra har jag en gammal och kraftig kärlek till rally (och crossen) och håller just det första Dirt Rally som ett av de bästa racingspelen genom alla tider. Jag gillade även Dirt 4 som tog arkaddelen av serien in en något seriösare riktning och bort från Ken Block, Gyhamkana och och drifttävlingar men det har känts som att det är dags för mer råtung simulation, speciellt eftersom den genren växt lavinartat bara de senaste åren men på rallyfronten gapat tomt sen Dirt Rally.

Dirt Rally 2.0
Grafiken i Dirt Rally 2.0 är definitivt ett kliv upp från föregångaren.

Vi snabbspolar förbi snordyra frukostmackor, trånga köer och obekväma flygplan. Fram till London, närmare bestämt Red Bull Gaming Centre. Vi anländer efter att den inledande presentationen har börjat på grund av kraftigt försenat flyg från Stockholm men vi hinner se när Jon Armstrong kör en imponerande sträcka, nästan helt felfritt. Rummet är proppat med rallysugna racingtokar, både från pressen och givetvis Codemasters själva. Det märks tydligt att studion andas racing och verkligen brinner för sin produkt. Dirt Rally 2.0 är skapat av rallyfanatiker för rallyfanatiker och bygger på samma grunder som sin föregångare med något förändrad däckfysik och helt ny teknik för hur underlaget hanteras och förändras.

Jag karatehoppar till närmsta spelstation och justerar snabbt höjden på ratten för att visa resten av rummet mina färdigheter som rallyförare. Innan jag ens hinner säga lervälling har jag blivit diskvalificerad från loppet för att jag tjuvstartade, det var dock egentligen inte mitt fel utan snarare att där jag har min handbroms hemma inte riktigt var där personen som hade spelat innan mig tyckte att den skulle vara. En snabb omstart senare och den här gången lyckas jag faktiskt få fart på min Golf GTI och jag bränner av.

Dirt Rally 2.0
Mer fokus har lagts på att putsa upp spelets omgivningar med mer detaljerad natur.

Dirt Rally 2.0 känns ungefär som exakt det namnet skvallrar om. En uppdaterad version av Dirt Rally, helt enkelt. Det är däremot inte alls negativt eftersom det förra spelet var rallybriljans rakt igenom. När jag sladdar omkring på de spåriga lervägarna känns det bekant, samma fenomenala simulation, samma körkänsla och precis sådär oförlåtande svårt men samtidigt otroligt belönande. Jag passade på att fråga Ross Gowing, Chief Games Designer hos Codemasters, exakt vad som gör Dirt Rally 2.0 till just 2.0:

-Vi tog allt vi hade från det första Dirt Rally och plockade isär alla beståndsdelar för att säkerställa att allt fungerade exakt så som vi ville, sen förbättrade vi precis allt vi kunde och satte ihop det igen. Resultatet är 2.0.

Han utvecklade förändringarna lite närmare med:

-Ett bra exempel är de bakhjulsdrivna bilarna i spelet, vi ville titta på dem igen för att vara säkra på att de var så bra som de kunde vara, genom att arbeta med riktiga förare som Jon Armstrong och Ryan Champion, har vi jobba med hur däcken reagerar på lösa underlag, när de tappar och återfår grepp, och hur bilens vinkel påverkas av gaspåslag. Vi har också jobbat mycket med hur underlaget försämras och fysiken bakom det. Allt vi har lärt oss med de två senaste spelen (Dirt Rally och Dirt 4) har tillsammans med data från biltillverkare hjälpt oss att skapa en så autentisk upplevelse som möjligt.

Dirt Rally 2.0
Dirt Rally 2.0