Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Hitman 2

Vi har provspelat Hitman 2

Vi har besökt Io Interactives huvudkontor i Köpenhamn för att, som några av de första i världen, få provspela en bana från Agent 47:s återkomst.

  • Text: Anders Fischer GR, DK (Översättning Andreas Blom)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Hitman-serien har genom åren kommit i många varianter, vissa mer lyckade än andra. I och med 2012-års Hitman: Absolution fick vi ett något annorlunda, men intressant och storydrivet äventyr med den elegante, flintskallige, danska agenten. Några år senare, 2016, kom ytterligare ett äventyr signerat 47 och detta var på många sätt en nystart. Io Interactive bytte riktning och bjöd oss istället på en episodbaserad mordhistoria förlagd i öppna, slående vackra miljöer. Borta var linjerade banor och vi fick nu själva planera (och utföra) uppdraget på det sättet vi önskade. Medan denna nya approach skrämde bort en markant skara trogna fans, drog den även till sig nya. Vi tillhörde sistnämnda och kände att serien hade hittat sitt esse. Det enda som saknades var mer. För vi ville ha mer. Mycket mer.

Detta är något som utvecklarna ämnar råda bot på i och med uppföljaren. Och det med råge. Vi besökte deras Köpenhamn-kontor för en provspelning av Hitman 2 (som släpps i mitten av november) och kan med säkerhet säga att uppföljaren ser ut att fortsätta skina där ettan slutade. Enorma, dödliga, lekplatser badande i sol och en Agent 47 i topptrim är vad som mötte oss. Vi kan börja med detta - att spela Hitman 2 känns förvånansvärt bekant, men ändå nytt och fräscht. När vi satt oss ned och slängt labbarna över tangentbordet, möts vi direkt av spelets atmosfäriskt behagliga musik samtidigt som vi vant navigerar de enkla menyerna. De nya färgvalen (det kalla svarta/vita har bytts ut mot ett rosarött tema med inslag av cyan) känns som ett naturligt steg framåt och ger en lite somrigare känsla.

Hitman 2

Under vårt besök fick vi pröva på två olika uppdrag, i två olika länder - Amerikas Miami och Sydamerikas Colombia. Uppdraget i Miami bar namnet "Finish Line" och det i kombination med den misstänkt långa introsekvensen gav oss en känsla av att uppdraget som sådant inte var spelets första. Nåväl, som namnet antyder så möttes vi av ett lika omfattande (som vackert) event i form av ett race. Och som Namnet antyder, blev vår uppgift att på ett så smidigt sätt som möjligt, leverera det avslutet för ett par olyckliga utvalda. Grejen är den att racet (som går under namnet "The Innovation Race") är en spelplan där olika företag ger maktdemonstration efter maktdemonstration och detta genom att bevisa vems bil (och förare) som är skickligast och snabbast. Våra måltavlor är föraren Sierra Knox och hennes far, Robert Knox, som båda är knuta till bilmärket Kronstadt.

Och hur utför man smidigast två beställningsmord mitt i folkhavet på ett event där det enda området som inte filmas (vad vi vet) är toaletterna? Då vi spelat ett Hitman förr, men inte kände till banan, började det med att vi sprang runt likt en huvudlös kyckling i jakt på en passande förklädnad. För på samma sätt som att en buske, helt utan assistans, kan ta sig igenom vad som helst oupptäckt, så kan man kliva rakt igenom om man bara har rätt look. Vi misslyckades att smyga igenom säkerhetskontrollen, blev synade vid denna, men väl inne, lyckades spåra upp en viss mekaniker som vi sedan skuggade. När denne (lyckligt ovetande) rundade ett hörn och därmed var utom synhåll för dem andra, åkte stekpannan fram och vi dressade om. Och ingen ser väl två gånger på en mekaniker som sedan sitter hukad bredvid förarens bil och ser till att bromsarna håller? Precis. Synd bara att vi inte kollade hållbarheten, utan snarare lossade bultarna en aning... Några oljefläckar senare gjorde fröken Sierra ett sista, permanent depåstopp.

Hitman 2

Så återstod då bara fadern. Han befann sig tydligen i en annan del av området och att hitta dit visade sig snabbt vara mycket svårare än att "bara kolla lufttrycket". Dyrken som skulle användas för ändamålet hade gömts i en låda i ett parkeringsgarage, något vi gått igenom flera gånger utan att snubbla över sagda verktyg. Inte för att klanka ned på nivådesignen, men det känns lite malplacerat att slänga en simpel dyrk i en stor låda i ett parkeringsgarage. Detta då detta är något som vi tycker borde ingå i en lönnmördares frukostmeny och låta lådan härbärgera säg... ett prickskyttegevär.

Hitman 2
Hitman 2
Hitman 2