Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Batalj

Batalj

Vi kollade in Fall Damages nyligen utannonserade strategispel i en världsexklusiv förhandstitt...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag älskar strategispel. Under en period i mitt liv handlade precis allt om Age of Empires, Command & Conquer och Starcraft. Exakt allt. Jag och kompisgänget släpade på datorer och tjockskärmar (som vägde som mindre bilar) varje helg mellan radhusen för att kunna lana och de minnena gör såklart att genren betyder lite extra mycket för mig. På senare år har de riktigt bra strategispelen blivit färre och färre och idag uppskattar jag mer turbaserad strategi än just den realtid som jag en gång älskade, men även där har möjligheterna för svettiga multiplayermatcher inte riktigt tillfredsställd mig på samma sätt som det en gång gjorde. Batalj kommer kunna ändra på det.

Jag besökte nyligen studion som ligger i gamla stan i Stockholm för att få en exklusiv titt på spelet och för att kunna prata med utvecklarna om hur det har varit att lämna Dice för att satsa på betydligt mindre produktion, läs intervjun här, och jag gick därifrån med ett kraftigt sug att få djupdyka i Batalj, lära mig enheter och utveckla coola strategier att totaldominera andra spelare med. Nu låter jag sådär överdrivet självsäker när jag innerst inne vet att jag inte lär dominera någon, inte ens min sexåring som konstant kör över mig i precis allt vi spelar.

Batalj görs alltså av Fall Damage, en studio som är grundad av branschveteraner från Dice och enkelt beskrivet är det ett turbaserad strategispel som spelas en mot en, mot mänskligt motstånd ur ett asymmetriskt perspektiv på samma sätt som Xcom. Spelet har dock kanske fler likheter med spel som Hearthstone eller League of Legends i hur det fokuseras på hjältar, enheter och resurser. Målet är att förflytta sina enheter på kartan och hålla flest kontrollpunkter för att vinna poäng, det låter enklare än vad det faktiskt är. Batalj handlar om taktisk frammarsch, eftertänksamhet och att alltid ligga steget före motståndaren, lite som att spela schack.

Batalj

Vid en första anblick ser det ut som att det är enkelt att greppa hur Batalj ska spelas, du har enheter, de måste till kontrollpunkterna, motståndaren ska hållas borta. Det finns dock spelmekaniska detaljer som måste bemästras för att du ska ha någon chans att gå vinnande ur en strid. Först och främst, val av faktion. Det finns tre olika faktioner med olika styrkor och svagheter och varje faktion har tre separata hjältar. Du bygger ihop en uppsättning själv, med en hjälte och diverse olika enheter på samma sätt som exempelvis Hearthstone. Du har tio poäng att sätta ut och du kan fördela dem på enheter i olika "tiers". Enheter från tier 1 kostar en poäng och enheter från tier 2 kostar två poäng och du kan göra den uppsättning du själv vill. Vi gjorde ingen riktig djupdykning i de olika enheterna men de kommer alla med olika egenskaper och styrkor (eller hjältarna) och möjligheten till olika uppsättningar och strategier ser nästintill oändlig ut på förhand. Du kan spara olika sammansättningar av enheter för olika strategier för att enkelt och smidigt använda vilken du vill innan du börjar söka efter en match.

När matchen startar har du din hjälte på spelplanen och fyra poäng att välja enheter med under första fasen, var tredje runda kan du ta in enheter för två poäng till matchen är slut. De olika rundorna utspelar simultant mellan dig och motståndaren, vilket alltså betyder att ni båda bestämmer var era enheter ska flyttas till utan att veta var den andra går. Det gör hela processen med placering får en helt annan nivå av spänning jämfört om turerna hade planerats var för sig. Målet är att ta över kontrollpunkter på kartan och genom att hålla majoriteten får du en poäng när varje runda, först till fem poäng vinner matchen. Det går även att vinna genom att förstöra motståndarens enheter och hjälte. Batalj är ett multiplayerspel men förutom själva matcherna finns det även ett sandbox-läge där det kommer gå utmärkt att experimentera med olika enheter för att komma fram till coola synergieffekter.

Batalj
Batalj