Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Vi har återvänt till ett radioaktivt, muterat Hope County för att kika in det nyligen utannonserade New Dawn...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Överasättning: Petter Hegevall)

Facebook
TwitterReddit

Under nattens Game Awards utannonserade Ubisoft Far Cry: New Dawn som är en vidareutveckling av New Hope-världen i Far Cry 5 och redan för ett par veckor sedan bjöds vi på Gamereactor hem till Ubisoft för att smygkika på härligheten. Far Cry: New Dawn äger rum direkt efter händelserna i Far Cry 5 vilket innebär att denna text innehåller spoilers för den som ännu inte klarat det senaste spelet i serien. Läs därmed vidare på egen risk.

Du som spelade igenom Far Cry 5 vet mycket väl hur det slutade. I total tragedi i och med en atombomb jämnade hela Hope County vid marken. Samhället som vi lärde känna under äventyret utrotades och i New Dawn anländer vi till gamla platser efter att de totalförstörts av strålning. Det finns inget styre här, inte längre. Däremot har en effekt som Ubisoft valt att kalla för Superbloom, en effekt av all strålning, gjort att den lokala växtligheten blomstrat i rekordtakt och skapat en helt annan typ av miljö än i Far Cry 5. Ubisofts Jean-Sebastien Decant förklarar för oss att de siktat på att skapa vilda västern, fast en modern tappning. Här trängs automatvapen och pick-ups med skjutglada Mad Max-typer i vad som vi anser verka vara en ljuvlig mix av flertalet attraktiva koncept.

Far Cry: New Dawn
Far Cry på syra, typ. Lite så ser New Dawn ut med alla sina neonfärger.

När det gäller karaktärerna kommer vi att stöta på några familjära ansikten men även mängder av nya förmågor. Bland annat kommer vi att träffa en vuxen version av Carmina, bebisen som du hjälpte till att förlösa i Far Cry 5 och här finns nu nya fraktioner att ta ställning till. "Survivors" är spelvärldens bönder medan "Highwaymen" är plundrare och skurkar som ränner runt och ställer till med allmän oreda. Denna grupp leds av två stycken otäcka kvinnor, Mickie och Lou. Dessa två samlade ihop en smärre förmögenhet genom att plundra specifika platser efter det att bomben exploderat och nu bossar de över ett gäng som kontrollerar stora delar av spelvärlden i New Dawn.

Nytt äventyr innebär såklart att vi tar kontroll över en ny hjälte som i början är omgiven av kumpaner i sitt gäng av överlevare men när tåget som jag befinner mig på kapas av ruskprickar, hamnar jag i Hope County, och tvingas klara mig på helt egen hand. Lite som starten i Far Cry 5, fast ändå inte. Mitt första uppdrag blir att försöka ansluta mig till vänligt sinnade överlevare för att slippa bli mördad direkt.

Din hembas kommer att vara nyckeln till din överlevnad i New Dawn och mycket kretsar kring att bygga upp en samling experter som är viktiga att ha runt omkring sig. Du kan rekrytera specialister inom exempelvis medicin och vapen för att bättre kunna läka dig själv samt rännas runt med mer effektiva krutpåkar.

Far Cry: New Dawn
Det finns en rikt och livsfarligt djurliv här och många av varelserna har muterats av strålningen.

Ubisoft informerade oss under vårt besök om att hunden Boomer åkt till hundhimlen men att spelaren kommer att få nytt sällskap av en ny jycke i New Dawn och denna heter Akita. En nyhet denna gången är att samtliga husdjur kan åka med dig i samtliga av spelet fordon, inklusive sidovagnar.Fokus för Ubisoft har bland annat legat på vapenarsenalen som nu är bättre och större än någonsin tidigare och enligt utvecklingsteamet har de jobbat hårt på att visa spelaren med stor tydlighet hur bra det kommer att vara att experimentera och testa massa olika vapen och vapenkombinationer snarare än att hålla sig till en enda modell. Vi fick bland annat se nya "Saw Launcher" som (precis som det låter) matar iväg runda sågklingor som studsar och far över omgivningen på ett sätt som känns mer kaosartat än vad vi är vana vid i denna redan galna spelserie.

Far Cry: New Dawn
New Dawn kommer givetvis att innehålla fullt stöd för co-op genom hela äventyret.

Du kommer att behöva dessa vapen dock eftersom Ubisoft utlovar tuffare fiender i New Dawn än någonsin tidigare. Framförallt så kommer fienden att aktivt arbeta för att söka skydd och för att hitta bättre utrustning vilket gör att man som spelare kommer att tvingas anpassa sin spelstil för att ta ihjäl samtliga skurkar, även om de precis hittat en skottsäker väst.

Den kanske mest intressanta nyheten i New Dawn stavas "Expeditions" och kommer att tillåta spelaren att utforska och besöka nya delar av USA. Bland annat fick vi se prov på ett träsk i södra delen av landet, canyons i öknen samt västkusten med allt vad det innebär och givetvis är samarbete med en annan spelare en stor del av detta äventyr, också. Precis som i Far Cry 5 kommer du att kunna avnjuta New Dawn i sin helhet tillsammans med en vän och det uppskattar såklart vi här på Gamereactor som älskade att röja loss i Hope Country tillsammans i det förra spelet. En av alla dessa expeditioner vi fick bevittna under vårt besök hem till studion (vi fick dock inte spela något utan bara titta på när delar av teamet lirade) ägde rum på Five Stars Theme Park och denna specifika del av spelet mätte hisnande en kvadratkilometer i aktiv storlek vilket skvallrar om vilken hög ambitionsnivå det faktiskt finns här. Under detta demo fick vi se hur ett särskilt alarm utlöstes och hur Ubisofts utsände försökte försvara en helikopterplatta mot anstormande fiender (Highwaymen).

Far Cry: New Dawn
Valfrihet är som vanligt nyckelordet. Pang-på-Patrik eller Smyg-Siwert? Helt upp till dig.

Det var under denna sekvens som vi framförallt lade till en ny funktion som Ubisoft stoppat in som för tankarna till framförallt Borderlands. Det flyger nämligen siffror ur fiendernas kroppar när de blir beskjutna vilket känns lite rollspelsaktigt och passar Far Cry: New Dawn perfekt, av det vi fick se att döma. Vapenhjulet och presentationen av menyerna är mycket smidigare och enklare att komma åt, nu också. Att "crafta" saker är smidigare och det märks att Ubisoft arbetet hårt för att skapa en mer strömlinjeformad upplevelse.

rent estetiskt har Ubisoft hittat en härlig mix mellan olika manér och under vår tid hos studion fick vi se gott om miljöer som verkar erbjuda en originell "take" på hela postapokalyps-grejen. Det finns gott om starka neonfärger här och stilen påminner mer om hur Rage 2 ser ut än något annat. Som Mad Max på 80-talsdränkt rave-disco, typ. All graffiti som spelet innehåller är bland annat gjord av en lokal Montreal-konstnär och det märks att man kämpat med att skapa ett säreget utseende. Det finns ett uns av Fallout 76 här, lite Mad Max och ganska mycket Rage 2 och vi gillar det vi hittills fått se, helt enkelt.

Far Cry: New Dawn
Den 15:e februari släpps New Dawn och det kommer att kosta 400 kronor.

Ubisoft Far Cry-stickspår (Blood Dragon och Primal) har såhär långt varit suveränt underhållande och även om vi naturligtvis inte vill dela ut något omdöme efter att ha besökt studion för ett kort första-blick-besök, lovar detta väldigt gott. Av det vi sett kommer Far Cry: New Dawn att erbjuda en ny typ av Far Cry-upplevelse och den nya designstilen ser mumsig ut. Den 15:e februari smäller det.