Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Skater XL

Skater XL

Sedan den mycket saknade Skate-serien från EA tycks ha lagts i malpåse, har ett fåtal alternativ dykt upp. Skate XL har potentialen att bli ett bra sådant...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Andreas Blom)

Det har nästan gått ett helt decennium sedan Skate 3, spelet som verkligen gav brädåkandet all kärlek det behövde, släpptes. Det har även gått ungefär lika lång tid sedan hoppet om en uppföljare planterades, men inte ens minsta grodd har tittat fram. Därför är just den seriens framtid minst sagt oviss och det i kombination med att den forna kungen av skrapade knän - Tony Hawk - inte heller visat framfötterna med sin Pro Skater-följetong på sistone, talar för att subgenren tyvärr mer eller mindre är död. Ja, om det inte vore för några inkommande uppstickare förstås.

Ett som redan kandiderat som andlig uppföljare, är Creature Studios Session, som med liknande kameravinklar, Eminem-likt dunkande soundtrack, säkerligen en hel del attityd passande för temat, med ett släppdatum senare i år, kan vara något för alla brädfantaster som sedan 2010 suktat efter en värdig åktur. Men vänta! Det kommer ett till. Easy Studios Skater XL är också på ingång och kommer släppas i Early Access. Och det redan nästa månad! Vi har testat.

Skater XL
Att glida runt på räcken och kanter är inte supersmidigt alltid.

Det ska dock nämnas att det inte är ett fullskaligt öppet spel ännu. För i runda slängar 150 kronor får du i nuläget ett rätt litet utrymme att fullkomligt slå sönder dig på; ett par ramper, kanter och räcken är det som bjuds och därför är det ett gott råd att inte förvänta sig storskaligt storverk redan från start. Du kan se det som en teknikdemo, som visar upp vad utvecklarna tänkt sig i långa loppet och det i form av en försmak på spelets presentation och mekanik. Så, hur känner vi?

Vi kan ta elefanten i rummet på en gång - hur står det sig i förhållande till Skate 3? Och hur ser spelkontrollen ut? Åt vilket håll lutar de? Vi har goda... och mindre goda nyheter. Vi kan ta de goda först. Spelkontrollen har mer gemensamt med Skate och är därför grundat mer i verkligheten än Tony Hawks mer arkadbetonande automatlåda. Men varje mynt har två sidor - nackdelen är att de inte är lika perfekt som just Skate. Så att flexa Skate 3-musklerna och förvänta sig att vinna X-Games under morgonkaffet kommer inte på fråga.

Skater XL
Look, mum! No hands!

När vi spelade gjorde vi det med en Dual Shock 4-handkontroll och vad gäller mappningen kommer det krävas träning. Grundläggande knappar är X för att kicka igång, cirkel för att bromsa samt R2 och L2 för att svänga höger respektive vänster. Kruxet ligger i hur styrspakarna används. Vänster för vänster fot och höger för höger fot. I jämförelse med Skate-seriens vänsterspak för hantering av båda dojorna, så krävs det här att du för högre hopp som såväl kickflip och "shuvit" (tror det uttalas Shove-it) använder båda spakarna. En kickflip till exempel, gör du genom att först hoppa rätt högt (kombination mellan höger och vänsterspak) och sen vrida till vänsterspaken så att vänster fot klickar brädan ett varv. Shuv-it hänger mera på höger spak i och med att det är bakre (höger) fossing det pratas om.

För att rotera i luften (ni vet, sjukt häftiga 720 till dånet av tappade hakor) använder du L2/R2. Och medan det gick fint, var det svårare att göra det som spelet kallar "fastflip". Efter att ha hoppat håller du in någon av sagda axelknappar medan du drar båda spakarna i motsatta riktningar. Spontant så kändes det både överdrivet komplicerat och tog mycket av det flyt som den här typen (inte exakt utförande) av kontroller fört med sig. Detta är något som vi gärna ser justeras inför det skarpa släppet.

När det kommer till att glida på räcken och undvika att falla med stil, är det inte heller det en dans på fina kullager. Skater XL klickar dig nämligen inte automatiskt fast dig på kanten när du kommer tillräckligt nära (som Skate gjorde), och om det är något som är på väg eller inte vet vi inte ännu... Hur som helst, du måste även använda båda spakarna återigen för att få till önskat utförande. Båda ska alltså uppåt om du ska försöka dig på en nosegrind, annars blir det en noseplant. Alltså, näsan i backen... Ramla... Nej, okej.

Skater XLSkater XL
Spelkontrollen är djup nog för att det ska kännas utmanande att lära sig åka bräda.

En trevlig funktion är att du, när du flyger hjälplöst kontrollerat, kan stoppa brädan med fötternas hjälp. Ett tryck på vänster eller högerspak och du återfår kontrollen över brädan igen. Detta kan komma väl till pass för att undvika mindre graciösa landningar som annars skulle ha krävt både plingplong-taxi och ombyggnad av benstruktur a'la The Sims. Utöver det kan du förvänta dig andra fiffiga verktyg - nedåt på styrkorset för att sätta en vägvisare, snabbresande, och höger och vänster för att justera kamerans vinkel.

För att summera så känns Skater XL som en följsam upplevelse, med trevliga animationer som ger ett verklighetstroget intryck och känslan av att samma sak händer två gånger sker sällan. Men framför allt så har spelet en härlig tyngd, vilket får det att kännas mer som att man kontrollerar en människa snarare än en burk energidryck med kraftiga attitydproblem och dålig klädsmak. Utöver det så blir miljöerna (med sin realistiska tolkning) aldrig tråkiga eller uttjatade och påminner mer om Skate 2 än Skate 3 (som hade lite mer tecknad inramning).

Det här kan bli riktigt fint. Med lite is i magen och lite mer innehåll kan det här definitivt bli en värdig utmanare till Session. Och vad förlagan som inspirerade det beträffar, så kommer ni som än idag hoppas på ett Skate 4, nog inte bli besvikna.

Skater XL