Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Atlas

Atlas

Vår brittiska kollega Mike har testat på livet som rövhalt sjöbuse i Ark-utvecklarnas nysläppta Atlas. Early Access-titlar är förstås lite opolerare, men Atlas har gått över styr...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Sedan utannonseringen av Atlas som ägde rum på förra årets Game Awards-afton har det varit allt annat än en smeklen seglats för utvecklarna Grapeshot Games och de tålmodigt väntande spelarpiraterna. De fick stånka igenom ett par förseningar och när liret äntligen letade sig ut på Steam kom det en hel skutlast med serverproblem och gnäll på priset kontra spelupplevelsen. Jag vill dock ge Atlas den rättvisa det förtjänar och väntade därför tills de initiala problemen hade lagt sig något innan jag svingade ut träbenet, sånghalsen och svartskägget i Ark: Survival Evolved-utvecklarnas nya överlevnadssimulator.

I ärlighetens namn blev det en tuff start ändå. Efter att ha hamrat igenom ett gäng med menyer ackompanjerade av sköna sjörövardängor fick jag vänta en bra stund innan en av de officiella servrarna släppte in mig, vilket ändå är fullt acceptabelt med tanke på att Atlas fortfarande är i Early Access-stadiet. Däremot föll min karaktär rakt igenom kartan, eller så spawnade han på havets botten vilket resulterade i en bråd död hela sex gånger. Inget lysande första intryck direkt... Skam till den som ger sig, så efter några ytterligare försök kom jag äntligen levande upp till ytan, men hade då i kampen efter luft råkat hamra förbi de romanlånga (men ack så viktiga) tutorial-texterna på tok för snabbt. Den mörbultande tragedin tog inte slut när jag kom upp på land heller då min lättklädda pirat blev söndertuggad av krokodiler, lejon och vargflockar - så att starta spelet ute i vildmarken är ingenting jag rekommenderar.

Det var först när jag förtvivlat och desperat sökte experthjälp från en kollega som hade lirat bra mycket mer än jag som det visade sig att det mest effektiva är att välja en hamn som startplats för piratäventyret, vilket hade varit trevligt att få reda på redan från början... Där finns det ett par köpmän och även tillgång till olika resurser som är rentav livsviktiga för att överleva, så därefter gick det markant mycket bättre än att göra en Bear Grylls-start mitt i vildmarken som jag först gav mig på. Otydligheten fortsatte dock en smula då snubben som krängde skepp hade sökt sig långt, långt bort från de andra köpmännen, som ett uppsåtligt försök att försvåra min dåliga start ännu mer.

Detta är en annons:
Atlas
Här, vid en riktigt sagoboksidyllisk naturhamn någonstans i Karibien, ligger världens mest svårstyrda jolle förtöjd.

Precis som en startomgång i Ark började jag med att slå ihjäl ett par träd för att skaffa ved, sedan byggde jag en stenyxa och ett kraftigt spjut som användes för att slakta ett par kor. Denna process var dock allt annat än enkel. Jag dog om och om igen då ett gäng med vildsinta tjurar penetrerade diafragman på mig och en ruskig samling med ilskna och svårmördade fiskmåsar(!) hackade mig till slamsor. Till råga på allting så zoomar spelkameran ibland automatiskt in på det djur som råkar befinna sig i din närhet medan du exempelvis hugger ned träd, så att yxjäveln råkar träffa kossan rakt i juvret varpå hela flocken går till ett så ohyggligt anfall att till och med Mufasas dödsscen ser lite mjäkig ut. Den kamerainställningen går att stänga av, men även om du gör detta så kommer nötkreaturen att valsa rakt in i dig medan du håller på med annat, bara för att få en ursäkt att få sula ihjäl en knappt solbränd nybörjarpirat. En ytterligare liten frustration är att om du råkar dö i en av hamnarna så försvinner alla dina prylar som du har införskaffat, vilket konstigt nog inte händer om du råkar dö ute i vildmarken.

Efter att äntligen (äntligen!) ha lyckats samla ihop en ansenlig och livsnödvändig mängd med material fick jag köpt en båt och styrde ut skiten på böljan, och där började piratlivet ta fart på riktigt. Genom att vända och ratta på seglen så kontrollerar du din riktning och hastighet på skutan, men menyerna för att utföra detta är väldigt långsamma att navigera i och inte speciellt användarvänliga. Sedan utannonseringen av Atlas har förstås hela spelarbasen gjort jämförelser mellan med Sea of Thieves, men att köra båt i Sea of Thieves är mycket enklare och långt ifrån lika frustrerade som det är i Atlas.

AtlasAtlas
För närvarande är Atlas en riktigt buggig och opolerad överlevnadssimulator i piratskrud med alldeles för många likheter till Ark.
Detta är en annons:

Jag tänker inte gnälla alltför mycket på den än så länge opolerade spelupplevelse i och med att det ligger i Early Access-stadidet fortfarande, men just nu känns det lite för buggigt för att vara en ens lite småtrevlig spelupplevelse. Server-stabiliteten har kritiserats massivt av spelarskaran, men det är också smockfyllt med buggar och liret kraschar då och då. Rörelse-animationerna ser i sin helhet helt horribla ut och även objektskollisionerna behöver svarvas till då fåglar fastnar i spelvärlden för jämnan och spelets tjurar kan skada dig igenom väggar - för att nämna ett fåtal av bekymren jag har stött på.

Själva piratfantasin sätter igång först när du seglat en stund och upptäcker land för första gången, men att sätta din flagga på en ö är inte någonting som kommer bli speciellt lätt. I princip alla holmar som jag stötte på var redan belägrade av av någon annan, förmodligen på grund av att mängden med öar inte står i tillräcklig proportion till spelarantalet på servrarna. Så det bästa du kan göra är nog att gå med i en klan med massa andra spelare för att bespara dig mödan att behöva möta dem, eller helt sonika välja en "Player vs. Environment"-server.

Jag vill också slå en maffig kritiklavett mot själva menyhanteringen då den är onödigt komplicerad, framförallt för nya spelare som inte har någon vidare erfarenhet från Ark. Exempelvis så är något så banalt som att spendera erfarenhetspoäng inte logiskt över huvud taget då det inte görs från färdighetsmenyn, och rent generellt känns det som att Grapeshot Games inte har lärt sig någonting efter tiden de har haft med Ark. Det är plottrigt och opedagogiskt, och det går så långt så att även det mest grundläggande för spel inom samma genre som Atlas blir svåra och krångliga att utföra.

När det gäller Early Access-titlar kommer det alltid finnas opolerat spelinnehåll. Det går inte att komma ifrån. I Atlas fall går det lite överstyr. För runt 230 spänn får du ett totalt ofärdigt spel med fula animationer, mängder av buggar, stabilitetsproblem och en hel drös med huvudvärk - och då har jag inte ens nämnt de lite skamlösa likheterna som titeln delar med Ark. Atlas är direkt elakt mot nya spelare med sin brist på "toturials" och de ständigt förvirrande menyerna. Jag tänker inte rekommendera Atlas till någon. Styr hädan. Åtminstone tills Grapeshot Games har tryckt in en rejäl mängd med uppdateringar för att plåstra detta läckande och knappt baddugliga badkar till spel.

HQ
AtlasAtlasAtlas

Relaterade texter

4
Atlas

Atlas

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Sam Bishop (Översättning: André Wigert)

Vår brittiska kollega Mike har testat på livet som rövhalt sjöbuse i Ark-utvecklarnas nysläppta Atlas. Early Access-titlar är förstås lite opolerare, men Atlas har gått över styr...

0
Gamereactor Live: Mustigt piratmys i Atlas

Gamereactor Live: Mustigt piratmys i Atlas

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Atlas släpptes lite i smyg, sent 2018, och fick tämligen blandade omdömen. Utvecklarna Grapeshot Games tror dock på sitt piratprojekt och har fortsatt bygga ut det samt...



Loading next content