Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Division 2

The Division 2

Gamereactor hälsade på hemma hos Massive för att krafsa, tafsa och klämma lite på deras stekheta tvåa...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den bästa biten i The Division var helt klart Dark Zone-partiet där man hela tiden tvingades vara på alerten, hela tiden tvingades spela med maximal koncentration. Detta eftersom vi aldrig riktigt visste om andra spelare som befolkade spelvärlden skulle vara vänliga eller aggressivt fientliga och detta är naturligtvis något som helsvenska storstudion Massive Entertainment byggt ut inför den stundande uppföljaren. Dark Zone-biten i The Division var dock långt ifrån felfri, trots massivt mustig mega-atmosfär och läcker grafik. Mången spelare gnällde över att fienderna var kulsvampar och att den annars så strategiskt krävande spelmekaniken flög ut genom vädringsfönstret i Dark Zone eftersom mycket handlade om vem som samlat på sig bäst utrustning.

The Division 2

I The Division 2 finns det inte längre bara en mörk zon på kartan utan tre stycken. Washington DC är ett raserat, läskigt ställe och Massive har verkligen fokuserat på att skapa variation här med tre olika Dark Zones. Den östra zonen är mer vidsträckt och öppen i sin utformning och här har vegetationen löpt fritt och tagit över stora delar av miljöerna vilket för det att stundtals likna Crysis 3. Den södra zonen är tätare, mindre, mer hoptryckt rent geografiskt och här känns eldstriderna därmed tightare, mer kompakta. Under vårt besök till den östra zonen fick prickskyttegeväret bekänna färg då vi nyttjade de vackra, ljusa, färggranna miljöerna (som känns som den perfekta kontrasten till de kala, karga, mörka, gråbruna miljöerna som utgjorde Manhattan i det första spelet) passar perfekt till denna typ av långdistans-spelstil. I den södra zonen nyttjade vi istället hagelbrakaren samt de mer kompakta kulsprutorna för att verkligen maximera eldhastighet och träffyta under de mer kompakta och intensiva eldstriderna och denna mix kändes väldigt lyckad under vår tid med spelet.

HQ
Detta är en annons:

Vapenarsenalen i The Division 2 känns precis som miljöerna mer varierade än i ettan, också, och det har tillkommit en del nya puffror och ny utrustning som kommer att tillföra balans och mångfald till hur The Division 2 kommer att spelas. Bland annat fick vi smaka på en ny pryl kallad "Chem Launcher" som skjuter ur sig kravallskum som fungerade väldigt väl mot självmordsbombar-fienderna som också stoppats in i denna stekheta uppföljare. Vi kan även rapportera att fienderna inte sväljer lika mycket kulor innan de går ned i The Division 2 som de gjorde i The Division, något som vi tror att varenda gamer kommer att tacka utvecklarna för.

The Division 2

Det finns ett nytt system för straff i spelet nu, också. Mången spelare tyckte att Rogue Agent-systemet var ytligt i föregångaren vilket nu fått Massive att bygga ut det, skapa mer djup. Det finns nu tre grader i Rogue-bedömningen (röd, grå och gul) och och att utföra riktigt läskiga regelbrott inom spelvärlden kommer naturligtvis att göra dig mer synlig för andra spelare, blotta dig för anstormande attacker. En annan nyhet som Massive visade oss under vårt besök är att en av de tre mörka zonerna i spelet kommer att fungera utan "Player Power Level" på regelbunden basis vilket kommer att göra överlägsen utrustning meningslös. Fritt spelrum, kan man säga. Fritt fram för alla att på samma villkor bara gå lös på varandra. Att smyga in i zonen när detta aktiveras kommer inte bara att innebära chanser att hitta bättre loot, utan även att öka din puls med det dubbla. Vi lovar.

Loot är såklart en mycket viktig del av detta spel och det märks tydligt i designen. Förutom att du kommer att kirra mer loot genom att skjuta ihjäl andra spelare samt datorkontrollerade fiender siktar utvecklarna på att strössla andra utmaningar över hela Washington DC som givetvis kommer att generera värdefull loot för den som utför och genomför dem. Team Deathmatch, Skirmish och Domination kommer alla att finnas med i form av spellägen (varav Domination är helt nytt) men av det vi fick testa kändes de mindre attraktiva och fängslande än själva huvudspelet.

Detta är en annons:

Det råder ingen som helst tvekan om att Malmö-studion Massive Entertainment har tagit allt som fansen älskade med det första spelet och boostat det upp till 11. De har även haft den ytterst goda smaken att proppa in en hel del nyheter i The Division 2 som kändes riktigt fräscha under vår tid med spelet. Nyheter som ingen av oss visste att vi faktiskt ville ha. De datorstyrda fienderna tuggade inte i sig kulor som de gjorde i föregångaren, det finns mer variation i upplägg, mekanik och design av spelvärlden och framförallt mer djup. Massive har lagt till fler fiender, fler vapen, fler möjligheter och att det nu finns tre olika Dark Zones gör oss på Gamereactor riktigt, ordentligt sugna på mer av The Division 2.

HQ

Relaterade texter

The Division 2Score

The Division 2

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

The Division 2 är till mångt och mycket en försiktig utveckling av det första spelet, men lika roligt och lika beroendeframkallande som förra gången. Andreas har patrullerat Washington D.C och försökt rädda de som räddas kan...

Jag hatar The Division 2

Jag hatar The Division 2

ARTIKEL. Skrivet av Patrik Severin

Jag såg fram mot The Division innan vi fick se det i rörelse. Men jag kom snabbt att ogilla det spelmekaniska och hur det påverkat andra besläktade spelserier på grund av hemska designval...



Loading next content