Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11 ser ut att bli den blodigaste och våldsammaste installationen i serien hittills och vi har spanat in det lite närmare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Fyra år har passerat sedan Netherrealm Studios senaste installation i den sanslöst våldsamma och blodiga fightingserien Mortal Kombat. I år är studion äntligen tillbaka med ett nytt spel som vi inte kan vänta att få lägga vantarna på. Vi har blivit utlovade en hel del nyheter, men även ett par gamla element som har kommit att uppskattas av såväl fans som kritiker. För vad vore ett Mortal Kombat utan mardrömslika Fatalities, X-ray-attacker och klassiska karaktärer?

Det återstår fyra månader innan Mortal Kombat 11 landar på spelhyllorna runt om i världen, och vi vet fortfarande långt ifrån allt om det. Under förra veckans livestream fick vi för första gången se hur spelet faktiskt ser ut. Sju karaktärer visades upp, men utöver dessa sju kunde vi se 18 silhuetter i karaktärsmenyn. Netherrealm har alltid haft ett generöst utbud av spelbara karaktärer i sina titlar och vi bör inte räkna med något annorlunda denna gång. Sonya Blade, Sub-Zero, Scorpion, Baraka, Skarlet, Raiden och nykomlingen Geras kommer alla att slåss till döden och de som förhandsbokar spelet kommer dessutom att kunna lira som otäckingen Shao-Kahn. Ed Boon, spelstudions grundare, berättar att Geras har förmågan att kontrollera tiden och använder stenar och sand för att döda och teleportera sig till sina motståndare. Därtill vet vi nu även att UFC-fightern Ronda Rousey kommer låna ut sin röst till Sonya Blade. Något som vi på förhand ser fram emot väldigt mycket.

Mortal Kombat 11
Storyläget kommer introducera en ond version av Raiden som inte är särskilt skonsam med sina blixtar.

På senare år har Netherrealm Studios inte bara blivit förknippade med Mortal Kombat, utan även med DC:s superhjältar. Detta genom deras succétitlar Injustice: Gods Among Us samt Injustice 2. Till Mortal Kombat 11 är det uppenbart att studion inte längre bara kikat på Mortal Kombat som spelserie utan även inspirerats av superhjälteserien. Injustice 2 satte, på sätt och vis, stopp för trenden att lite billigt byta kostymer på sina karaktärer och istället göra det till något av betydelse. Genom att göra framsteg i spelet låstes nya delar upp som kunde användas för att ge sina karaktärer ny rustning som i sin tur gav olika fördelar i striderna. Detta uppskattades av de allra flesta och det är därför inte så märkligt att detta system nu även etablerats i Mortal Kombat 11. Vi vet inte hur pass mycket man lånat av systemet men detta är något som kommer hålla spelare sysselsatta en lång tid efter spelets lansering. Både vapen och rustning kommer vara utbytbara och kommer medföra olika effekter i stridens hetta.

Detta är en annons:

Denna genres berättelser har egentligen aldrig förknippats med något positivt. De har oftast varit oerhört ytliga och snabbt avklarade, men med Injustice visade Netherrealm att man ville försöka bryta detta mönster. Att det faktiskt gick att skapa minnesvärda berättelselägen i fightingspel. De misslyckades förvisso med detta i Mortal Kombat X men i den nya installationen ser det ut som att handlingen blir något mer allvarligare och intressantare. Det verkar dessutom som att studion själv är medveten om föregångarens brister vad det gäller berättelsen. Kanske är det därför som spelet utspelar sig direkt efter Mortal Kombat 9 (2011) och således ignorerar föregångarens berättelse? I denna berättelse kommer vi se flera olika varianter av karaktärerna och det kan därför tänkas att tidsresor är en väsentlig del av handlingen.

"Raiden has upset the balance of history with the death of Shinnok. Tired of Earthrealm's defiance, Kronika, The Keeper of Time will bring order to the universe through any means necessary."

HQ

Mortal Kombat har generellt sett aldrig varit en särskilt snygg spelserie. Denna gång ser det däremot ut att bli annorlunda då studion kastat den gamla grafikmotorn ut genom fönstret och ersatt den med en annan. Denna gång används Unreal Engine 4 vilket märks väl i de första spelklippen att det sett till det visuella skett otroliga förbättringar. Ansiktsuttrycken, elden, objekt och varelser i bakgrunden ser fantastiska ut, och tack vare en högre bilduppdatering än tidigare uppstår dessutom ett betydligt bättre flyt i striderna. Vi anser dock att blodet ibland ser aningen orealistiskt ut och hoppas på att detta fixas till under slutfasen av utvecklingen.

Detta är en annons:

Traditionellt sett har det alltid funnits en kraftmätare som använts till defensiva och offensiva manövreringar samt X-ray-attacker. Denna gång har tillvägagångssättet för att utlösa dessa attacker förändrats och istället finns nu två kraftmätare. En horisontal och en vertikal. Den horisontella används till offensiva attacker medan den vertikala används för defensiva attacker. Att använda en del av den offensiva kraftmätaren kan exempelvis förlänga en attack till ett kast som sedan kan tillåta spelaren att fortsätta puckla på motståndaren. Motståndaren kan däremot använda en del av sin defensiva kraftmätare för att fly från sin motståndares grepp och vända matchen till sin fördel. Avslutningsvis har x-ray-attacker modifierats och kallas nu istället för fatal blows. Dessa kan utlösas om hälsomätaren sjunkit till 30% eller mindre och kan rädda dig från att förlora ronden. Fatal blows påverkas inte av kraftmätarna.

Mortal Kombat 11
Blodkontrollerande Skarlet gjorde sin debut i Mortal Kombat 9 och återvänder nu äntligen till serien igen.

I Mortal Kombat X introducerades olika varianter av de spelbara karaktärerna som förändrade spelstilen. En särskild variation öppnade upp för annars ogenomförbara attacker men hindrade också spelaren från att utföra andra som var låsta till andra variation. Alla variationer medförde för- och nackdelar men var ett intressant tillägg som nyanserade karaktärerna ännu mer. Dessa variationer återvänder även till Mortal Kombat 11 och teamet har den senaste tiden lagt mycket tid åt att göra dem så balanserade som möjligt för att undvika sura miner hos elitspelarna. Tre variationer finns att välja mellan, precis som i föregångaren.

Netherrealm Studios har ofta varit glada åt gästkaraktärer. Mortal Kombat 9 bjöd på Freddy Krueger, Injustice: Gods Among Us hade Scorpion och Mortal Kombat X hade flera klassiska skräckikoner. Vi kan därför vänta oss att se någon, eller flera, gästkaraktärer i den kommande installationen. Vi hade älskat att se Darth Vader, The Punisher, Terminator, Deadpool eller The Bride från Kill Bill. Totalt finns 29 karaktärer att spela som (inklusive Shao Kahn) men vi kan räkna med att antalet karaktärer lär öka efter spelets lansering.

Mortal Kombat 11
Självklart är det överdrivna våldet i form av fatalities även en väsentlig del av Mortal Kombat 11.

Mortal Kombat 11 släpps den 23:e april i år och på förhand ser det här ut att bli ett sanslöst läckert fightingspel. Vi ser fram emot att se mer av spelet när betan drar igång någon gång i mars. Vi gläds dessutom över att spelet inte bara kommer vara tillgängligt till PC, Xbox One och Playstation 4 utan även till Nintendo Switch. För finns det något bättre än att få ge Raiden eller Sub-Zero på plytet under färden till jobbet, skolan eller någon annanstans? Till spelets lansering kan ni hur som helst räkna med att vi håller er uppdaterade om de allra hetaste och viktigaste nyheterna.

Relaterade texter

3
Mortal Kombat 11: AftermathScore

Mortal Kombat 11: Aftermath

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Med tre nya karaktärer och ett nytt singleplayerläge vill Netherrealm Studios skaka nytt liv i Mortal Kombat 11. Vi har kollat in om seriens första riktiga expansion håller måttet...

7
Mortal Kombat 11 - SwitchScore

Mortal Kombat 11 - Switch

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Mortal Kombat 11 släpptes nyligen till PC, Playstation 4 och Xbox One - men faktum är att det även finns till Nintendos hybridkonsol. Nu har vi kollat in om det håller måttet...



Loading next content