Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Ubisoft bjuder oss återigen på en resa till Hope County, men denna gång är saker och ting helt annorlunda än vi minns det...

  • Text: Mike Holmes, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterReddit

Det typiska Far Cry-spelet låter dig som spelare slåss mot en herre som tagit kontroll över ett avlägset hörn av världen. Men New Dawn är inte ett typiskt Far Cry, och det manifesterar sig bland annat att vi slåss mot två ruskprickar denna gång, varav båda är kvinnor. Dessutom återbesöker vi Hope County som vi ju fick besöka i 2018 års Far Cry 5. Men med det sagt så är det inte samma Hope County denna gång, annat än rent geografiskt, för sedan vi besökte den sektstyrda landsändan har en atomvinter förändrat världen och 17 år senare är det inte mycket som är sig likt.

För dig som sett bilder av (eller besökt!) Tjernobyl så vet du vad som väntar. Naturen har krävt tillbaka marken som människorna misskött. Stora byggnader har vuxit igen, samhället är utslaget och alla de vardagliga bekvämligheter vi tagit för givet är borta. Vagt välbekant med andra ord, men jag skulle ändå sammanfatta det som både nytt och fräscht, och det handlar alltså inte om samma omgivningar med nya texturer.

Far Cry: New Dawn

Dessutom, kanske viktigast av allt, vi spelar heller inte som samma person denna gång. Du kommer inte ens från området, utan från en av de många grupperingar som uppstått sedan samhället kollapsat. Du är nummer två i rangordningen efter kommendör Thomas Rush, och tillsammans med andra medlemmar är du nu på väg till en för att hjälpa folk som kommit i kläm av maktgalna ledare som tagit tillfället i akt att sko sig själva. För att nå fram använder ni er av tåg, bara det att tåget kapas och dina medresenärer försvinner i samma veva. Ditt jobb blir därmed att försöka återställa ordningen i Hope County, dänga skurkar, flå djur för att få bättre utrustning och stå upp för de svagares rätt i samhället. Kort sagt Far Cry i ett nötskal.

Det finns dock mer än den postapokalyptiska världen som skiljer New Dawn från sin föregångare. Det kanske mest utmärkande är drag lånade från rollspelsvärlden, där du undan får undan får chansen att levla upp din utrustning, något som är nödvändigt för att komma vidare. Det fick jag själv erfara när jag gav mig på en utpost av det svårare slaget. Dessa fungerar annars som tidigare, men när du en gång tagit över dem kan du använda dem för att få mer resurser eller skövla dem, vilket tömmer dem på allt men ger området tillbaka till fienden.

Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
Det postapokalyptiska Hope County är helt olikt vad vi utforskade i Far Cry 5.

En annan nyhet är expeditionerna som tar dig till olika platser i Nordamerika, där du ska ta dig in i ett område, hämta ett paket och sedan blir upplockad av helikopter. Även expeditionerna levlas upp och blir allt svårare. Jag hann själv klara en av dem under min tid med spelet, och denna bana ägde rum på ett stort fraktflygplan som självklart var till bredden fyllt med motståndare. Jag smet in, lönnmördade ett par fiender, hittade paketet... och blev upptäckt varpå alla motståndare larmades. Sedan blev det en snabb jakt till en strand där min flykthelikopter väntade.

Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New Dawn
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy