Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Rage 2

Rage 2

Vi åkte iväg till Bethesda i London för att provspela Rage 2. Här är alla våra intryck från de timmar vi hann spendera med svenska Avalanche postapokalyptiska råröj...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Vissa utvecklare vill bara berätta spännande historier och tänja på grundvalarna i spelvärlden genom att skapa nydandande innehåll. Andra vill enbart fokusera på att spelaren ska få tillgång till massor av frihet, få ha så roligt som det bara går. Efter att ha snackat med Id Software hos Bethesda Studios i London, känns det fullkomligt uppenbart att Rage 2 hör till sistnämnda kategorin spel. Denna uppföljare utvecklas av svenska Avalanche Studios (Just Cause, Mad Max), men Id Software (Doom, Quake) är också inblandade och målet är att förbättra originalkonceptet på alla sätt och vis, samt ge Rage-serien nytt blod.

Rage 2

Alla bruna och glåmiga omgivningar från originalet har bytts ut mot grönskande och detaljerade miljöer som skänker en känsla av liv. Den postapokalyptiska atmosfären är som tur var intakt, och allt är mycket trevligare att se på och utforska. Enligt Tim Wilits från Id Software är detta "en resa bort från Id Softwares upplevelse med originalet och mer av Avalanches syn på att bygga roliga spelvärldar". Under mina två timmar med Rage 2 passade jag mest på att insupa atmosfär och bara kolla in saker. Just Cause-arvet är hela tiden närvarande.

Allt från grafikmotorn till hur det känns att styra fordon är bekant för de som kan sin Just Cause-historia. Jag är stort fan av vansinnet i den serien, och Rage 2 passade mig därför perfekt. Att ta sig från punkt A till B gick väldigt smidigt, och andra personers bilar, motorcyklar samt andra futuristiska fordon kan tas över och kontrolleras med bara en knapp. Tyvärr märks dock Avalanches oförmåga att skapa spelvärldar utan tekniska tillkortakommanden. Sikten är i dagsläget (spelet är ju inte färdigt) inte så bra som den borde vara och det ser ibland lite grynigt och opolerat ut. Trots att det är kul att bara fara runt, så dämpas upplevelsen något av detta, precis som i fallet Just Cause 3 och Just Cause 4.

Rage 2Rage 2Rage 2
En öppen och levande spelvärld väntar, som dock inte riktigt stor ytmässigt som Just Cause 3.

Ett problem som ofta uppstår när man skapar en uppföljare är att storyn inte får vara alltför tätt sammanknuten med tidigare delar. Utvecklarna vet såklart om detta och därför utspelas Rage 2 några decennier efter ettan och har en ny protagonist i huvudrollen. Precis som i så många andra spel från Avalanche, så är storyn inte direkt fokus, men med det sagt finns här ändå mer av den varan än i Just Cause. En enda bosättning i Rage 2 känns mer levande än alla Just Cause-spel tillsammans, rent av.

Rage 2Rage 2Rage 2
Rage 2
Rage 2
Rage 2
Rage 2
Rage 2
Rage 2
Rage 2