Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Crackdown 3

Crackdown 3

Microsoft bjöd in oss till London för att provspela kampanjen och flerspelarläget i Crackdown 3, som ser ut att bli fullkomligt kaotiskt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det fanns en tid då Crackdown 3 kändes som ett av de där spelen som vi aldrig trodde vi skulle få se bli verklighet. Lite som Shenmue 3 en gång i tiden var och som remaken av Final Fantasy VII fortfarande är. Det har snackats om det så länge och trots bombastiska trailers på E3 innehållande Terry Crews, har radiotystnaden varit ett faktum. Vi blev dock nyligen inbjudna till London för att testspela den hett efterlängtade uppföljaren vilket, och nu känns det inte så långt borta längre.

Dave Johnson, senior art director på Microsoft, öppnande med ett härligt välkomsttal där han tackade oss alla för att vi tagit oss tid att besöka dem och lade stor vikt vid att utvecklarna lagt enormt mycket tid på att göra spelet så bra som möjligt. Bara några minuter senare fick vi kasta oss över spelets kampanj och flerspelarläge. För att slipa på vår teknik valde vi först kampanjen för att sedan visa våra motståndare vad vi går för.

Crackdown 3
Överallt finns det föremål att förstöra.
Detta är en annons:

Vi hoppade rakt in i kaoset med en karta över staden som vi inte blev riktigt kloka av. I staden härjar den ondskefulla organisationen Terra Nova och vårt mål är att göra alla tänkbara saker som kan göra dem förbannade, eller till och med få dem att försvinna för gott. Staden New Providence är din sandlåda att leka fritt i där du med hjälp av övernaturliga krafter kan bringa rättvisa på ett mycket explosivt sätt.

Efter att vi sett oss om i staden insåg vi att detta var ett typiskt sandlådespel, där designen påminner starkt om Agents of Mayhem. Det finns en salig blandning av saker att göra. Allt från kapplöpning både till fots och fordon, till baser att ta över. Även smågrejer så som att frigöra fångar och förstöra Terra Novas bildepåer går att sysselsätta sig med. Allt för att störa organisationen och lura ut de högsta hönsen för att sedan krossa dem. Det finns mycket att checka av och för de som älskar att jaga achievements kan räkna med att vara sysselsatta långt efter spelets lansering.

En funktion vi gillade lite extra i Crackdown 3 är att man på kartan kan se sin chans att överleva varje aktivitet. Detta sparade oss många dödsfall, men Johnson var tydlig med att berätta att inget är avspärrat för dig. Vill du väldigt gärna ge dig in i en dödsfälla är du fullt tillåten att göra det, men förvänta dig ingen enkel match. Vi rekommenderar dig att uppgradera din agent innan du tar dig an dessa uppdrag. Att utöka sitt hoppdistans och göra det enklare att ta sig fram är något man vill göra illa kvickt (för att klättra på väggar är inte särskilt kul). Nya vapen är också välbehövligt eftersom pistolen inte kommer vara mycket till hjälp mot skyddade fiender. För dem krävs Cryo Shotgun eller en granatkastare. Snabbt insåg vi att det finns många olika redskap för förstörelse, och med tillgång till tre vapen samtidigt och en gadget öppnar spelet upp för stor variation. Det går till och med att uppgradera bilen så den kan hoppa omkring. Japp, du läste rätt.

Crackdown 3
Många kommer glädjas av Terry Crews närvaro i kampanjen.
Detta är en annons:

Var du än vänder dig kommer det alltid finnas någon som häver ur sig spydigheter och försöka krama ur ett skratt från dig. Berättarrösten slutar exempelvis aldrig berätta för dig om föremåls funktioner eller att du måste återhämta din hälsa. Självklart bidrar även Terry Crews med mycket energi. Spelet dryper verkligen av en härlig personlighet som vi känner igen från tidigare installationer.

Vårt generella intryck av spelet är att det känns överdrivet (på ett kul sätt). Särskilt eftersom du kan kasta bilar, explosiva föremål och även människor. Att slunga iväg dem och höra dem skrika medan de flyger iväg är precis så roligt som det låter. Därtill är spelet proppat med saker att göra och fiender att döda, så risken att du kommer fråga dig själv vad du ska göra härnäst är väldigt liten. Det finns alltid något att göra.

HQ

När vi hade fått nog av kampanjen skiftade vi till flerspelarläget. Som tidigare nämndes tog vi för givet att lite uppvärmning i kampanjen skulle ge oss en fördel mot andra spelare senare. Vi hade fel. Om man mäter galenskapen i kampanjen på en skala från ett till tio landar den på nio. Flerspelarläget skruvar dock upp galenskapen till elva vilket vi insåg med detsamma efter att vi hade skapat vår karaktär och kastat oss in i läget som utvecklarna kallar för Wrecking Zone.

Tack vare molnteknologin som Crackdown 3 använder sig av blir förstörelsen värre än vad vi någonsin hade kunnat tänka oss. Detta innebär att allt som finns kan förstöras. Vi spelade på en karta som hette Hall of Heroes som var packad med gigantiska torn och kolosser. Spelläget påminde starkt om Kill Confirmed som helt enkelt går ut på att döda din fiende och samla deras identitetsbricka. Kartan var stor och vi var nog inte riktigt förberedda på det som väntade oss. Startplattorna fick oss att flyga likt en flipperkula tvärs över kartan och känslan påminde mycket om Halo. Både hoppen och farten är mycket mer uppskruvade än i kampanjen, så räkna med kaotiska strider.

Crackdown 3
Hoppa är en stor del av Crackdown 3. Tur är väl det, då det inte är särskilt kul att klättra upp för byggnader.

Att hålla koll på sina motståndare är inte lätt, men för att underlätta avslöjas positionerna på motståndarna som skjuter på dig genom silhuetter. Även linjer från skotten gör det lättare att lista ut från vilket håll skotten kommer från. För att göra saken lite enklare får du assistans med siktet när du vänder dig mot en motståndare. Det blir dock aldrig för enkelt eftersom allt går så fruktansvärt snabbt att det ofta känns omöjligt att ha koll på rätt saker. På bara någon sekund kan motståndarna ha flytt långt bort på kartan vilket gör det svårt att komma ikapp dem.

Från ett taktiskt perspektiv är det en sanslöst stor utmaning att veta hur man ska tackla flerspelarläget. De intensiva striderna upphör inte för en sekund och vid dödsfall går det att hoppa in i matchen med detsamma igen. Vad som är storheten med det intensiva upplägget är att irriterande motståndare aldrig kan stanna kvar på samma plats, eftersom du med enkelhet kan förstöra byggnaden som spelaren står på. Är motståndaren inuti en byggnad kan du likaväl explodera den helt och hållet och i samma veva bli av med spelaren. Detta är utvecklarna väl medvetna om och ger dig därför alltid explosiva vapen som du kan orsaka ett blodbad med.

Crackdown 3
Missa inte vår recension av spelet som kommer i mitten på februari!

Våra stunder med kampanjen och multiplayern var relativt korta, men gav oss ändå en känsla av vad Crackdown 3 har att erbjuda. Spelet kan knappast beskrivas som avslappnande, utan bjuder på vild förstörelse i alla dess former. Vi uppfattade inte särskilt mycket av berättelsen, och inte heller hur länge spelvärlden och flerspelarläget kommer roa oss på lite sikt. Lyckligtvis behöver vi inte vänta särskilt länge till för att ta reda på det då spelet släpps i butik den 15 februari till Xbox One (där det ingår i Xbox Game Pass) och PC.

Crackdown 3Crackdown 3
Crackdown 3Crackdown 3

Relaterade texter

Crackdown 3Score

Crackdown 3

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam har hoppat över hustak och sprängt barrikader i Crackdown 3, ett spel som känns roligt, men samtidigt alltför gammalt...

6
Crackdown 3 får en flygande uppdatering

Crackdown 3 får en flygande uppdatering

NYHET. Skrivet av Kim Orremark

Vi vill börja med att be om ursäkt för den urusla ordleken i rubriken. Förlåt. Men! Crackdown 3, spelet som aldrig kom, men när det väl gjorde det var det inte särskilt...

Crackdown 3 innehåller Brexit-påskägg

Crackdown 3 innehåller Brexit-påskägg

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Crackdown 3 innehåller som bekant en enorm spelvärld att utforska, och som brukligt har utvecklarna passat på att gömma diverse påskägg i den. En av de roligare har...

0
GRTV videorecenserar Crackdown 3

GRTV videorecenserar Crackdown 3

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Vi skriver ju recensioner på så gott som alla spel som når butikshyllorna. Det har vi ju faktiskt gjort sedan september 2002. Text är roligt, och tränar hjärnan lite...



Loading next content