Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Apex Legends

Apex Legends

Respawns nya spel är inte Titanfall, fast nästan. Kim åkte till Los Angeles för att spela Apex Legends under ett par timmar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När EA skickade ut en inbjudan att delta när Respawn skulle utannonsera ett nytt spel i Los Angelse var det ingen av oss på redaktionen som egentligen trodde att det rörde sig om någonting annat än Titanfall 3. Vad annars skulle Respawn göra samtidigt som de jobbar på ett Star Wars? Ingenting förutom Titanfall 3. Vi hade kanske inte helt fel, men inte direkt rätt heller. Apex Legends har precis utannonserats och vi har plöjt cirka åtta timmar i den färdiga versionen. Hela spelet finns ute att spela precis nu när du läser det här.

Under den inledande presentationen får vi snabbt veta att Apex Legends är ett spel i battle royale-genren. Rimligt ändå, tänker jag där jag sitter i en biograf på ett hotell i West Hollywood. EA har fortfarande inget spel ute i genren, även om Firestorm till Battlefield V sakta kommer närmare. Ett battle royale som utspelas i Titanfall-universumet men där slutar också egentligen det mesta av likheterna med Respawns grovt underskattade spelserie. Det utspelar sig ungefär 30 år efter Titanfall 2 och här finns inte en skymt av titaner eller möjligheten att springa på väggar. Respawn berättar att spelet föddes genom ett internt test som de i slutändan tyckte var allt för roligt för att inte göra något seriöst av. Jag är glad att de gjorde det.

Apex Legends
Att en spelare blir "jumpmaster" är ett spännande tillägg i Apex Legends
Apex LegendsApex Legends
Detta är en annons:

Så varför ska du bry dig om ytterligare ett battle royale-spel? Kanske speciellt ett som ges ut av EA, som inte direkt är kända för att främja konsumenterna. Först och främst, Apex Legends är helt gratis att spela, på alla plattformar där det släpps. Respawn har valt att anamma samma typ av "battlepass"-system som i Fortnite och allt som finns att köpa för riktiga pengar är kosmetiska saker och nya karaktärer. Alltså ingen pay-2-win eller pay for power överhuvudtaget. För det andra, det är fruktansvärt roligt. Vi återkommer till hur mikrotransaktionerna och progressionen fungerar senare i texten.

Du vet ju redan hur det fungerar, en hel hög med personer släpps ned på en karta (60 i Apex Legends), det gäller att roffa åt sig vapen och utrustning snabbt som attan och samtidigt försöka hålla koll på var den flyktiga cirkeln som du måste hålla dig innanför för att inte dö är någonstans. Under all den stressen måste såklart anstormande motspelare hanteras medelst bly, granateld eller med ett hederligt kok stryk. Grundstrukturen är alltså enligt mallen för den nya genren, Respawn har dock ett par riktigt intressanta skillnader i Apex Legends, skillnader som gör att det faktiskt sticker ut från andra spel i genren som PlayerUnknowns Battlegrounds, Fortnite och Call of Duty: Black Ops 4.

Apex Legends
Åtta olika klasser finns från start, fler kommer att läggas till.
Apex LegendsApex Legends
Detta är en annons:

Med totalt 60 spelare per match är alla uppdelade i lag om tre (squad). Det finns alltså ingen möjlighet att spela solo överhuvudtaget. För mig personligen gör det ingenting eftersom jag avnjuter spel av den här typen med vänner mycket hellre än ensam. En annan väsentlig skillnad jämfört med exempelvis Fortnite är att Apex Legends innehåller karaktärsklasser. Just nu finns det åtta att välja på, varav två måste låsas upp via mikrotransaktioner eller genom att spela sig till valuta, och endast en av varje karaktär kan ingå i en squad. För att förenkla det en aning; se det som att Fortnite möter Rainbow Six: Siege ochOverwatch, även om klasskillnaderna inte riktigt är lika stora som i Blizzards hjälteskjutare. En finurlig detalj är ett en spelare blir en så kallad "jumpmaster" när det är dags för det inledande hoppet och de andra två flyger automatiskt med för att säkerhetsställa att alla landar på samma ställe. Det går att bryta sig ur formationen och flyga solo om man så önskar dock, men oftast är det att rekommendera att hålla laget samman.

Visst finns det andra spel i genren som anammar liknande klassupplägg men, klasserna här tillåter de allra flesta att kunna komplettera sin spelstil på ett sätt som gör att Apex Legends känns unikt och varierat. Jag fastnade direkt för tank-klassen Gibraltar som har en skyddsbubbla att slänga ut för att skapa skydd mellan mig och motstånd eller för att kunna återuppliva en lagkamrat i säkerhet. Varje klass har tre unika egenskaper, en passiv, en du aktiverar och en "ultimate". Det sistnämnda kan såklart vända en väldigt sur situation till ditt lags fördel, om de används på rätt sätt. Egenskaperna varierar från väldigt defensiva till rena slaktarattacker, beroende på hur du gillar att spela kan du med enkelhet hitta något som passar dig.

Kartan i Apex Legends kallas för Kings Canyon och fungerar på ganska traditionella vis. Här finns öppna fält för högoktaniga krypskyttedueller, trånga raviner för närstrider och allt där i mellan. Ett fiffigt tillägg är att det på utvalda ställen finns rep du kan haka fast dig i för att sen skjutas upp i luften och aktivera din jetpack för en kort stund. Det gör att det med enkelhet går att transportera sig över längre distanser snabbt, perfekt om du har långt kvar till cirkeln och tiden börjar bli knapp exempelvis.

Apex Legends handlar helt och hållet om lagspel. Eftersom du inte kan spela solo är du alltid knuten till två andra spelare och för att kunna vinna effektivt handlar nästan allt om samarbete. För att kunna samarbeta krävs det kommunikation och du som har spelat i princip något spel online de senaste åren vet att många spelare inte är ett dugg intresserade av att använda sig av inbyggda röstfunktioner. Här har Respawn faktiskt hittat en lösning som gör upplevelsen njutbar utan krav på röstchatt överhuvudtaget. I princip allt du kollar på går att markera för lagkamrater, saker som vapen, vägar, lootlådor, fiender och vilken väg du vill gå. Med ett enkelt knapptryck kan du alltså berätta vad du vill göra och var samtidigt som medspelarna kan acceptera genom att trycka på samma sak efter du har markerat. Visst kommer direktkommunikation alltid trumfa, men det är en uppskattat funktion, helt klart.

En annan viktig funktion, som också fungerar annorlunda mot andra liknande spel, är att även om du blir dödad är inte matchen helt slut för dig. Lyckas ditt team lubba fram till ditt lik och ta vad som kallas för din "banner" finns det olika stationer runt om på kartan där du kan få nytt liv och en ny chans att fortsätta slåss för vinst. Du blir dock av med allt du har samlat upp till den punkten och om dina lagkamrater inte har plockat på sig lite extra prylar börjar alltså ditt lootande om från början.

På tal om loot finns det som brukligt massor av olika vapen att plocka upp runt om i spelvärlden. Alla som är bekanta med utbudet från Titanfall kommer snabbt hitta gamla favoriter. Utöver bara vapen finns det också vapenmoddar som förbättrar olika egenskaper, skyddsutrustning, livsuppehållande föremål och granater. Looten kommer i olika nivåer och att grabba tag i det bästa kommer såklart hjälpa dig att hålla dig vid liv längre.

Apex Legends
Apex Legends känns som om det tillhör Titanfall sett till spelmekanik, men många andra likheter finns det inte.
Apex LegendsApex Legends

Det som slog mig under mina timmar med Apex Legends är hur balanserat det känns redan nu. Med åtta olika klasser som kan spelas markant annorlunda brukar det alltid finnas någon som är lite starkare än alla andra. Nu säger jag inte att allt är perfekt, givetvis kommer metas utvecklas och Respawn kommer säkerligen behöva balansera om saker allteftersom spelare lär sig att utnyttja klasser, spelvärld och taktiker på kreativa sätt.

Respawn lovar att fler "Legends" (alltså klasserna) kommer läggas till vid säsongsskiften. Planen är att en säsong är tre månader och efter det uppdateras battlepasset med nya skins och andra kosmetiska prylar. Det verkar också som att studion är väldigt dedikerad att ständigt kommunicera med sin blivande community och ständigt hålla koll på balansen.

Så, mikrotransaktionerna då. Eftersom Apex Legends är helt gratis att spela och allt som kan köpas för riktiga pengar går också att låsa upp genom att spela. Exakt hur balansen ser ut i spelet nu när det är ute får vi se. Varje gång en ny nivå låses upp tilldelas också ett "Apex Pack" som alltså är en lootlåda. Det går även att köpa paketen direkt. Respawn lovar dock att det är omöjligt att få samma föremål två gånger och alla chanser på loot presenteras i procentform för att systemet ska vara så transparent som möjligt.

Apex Legends
Loot, loot, loot. En gul hagelbrackare - ja tack!
Apex LegendsApex LegendsApex Legends

Som sagt, att slå sig in i battle royale-genren nu, trots att den faktiskt fortfarande är relativt ny, är svårt. De etablerade spelen dominerar inte bara genren utan en hel industri. Respawn och EA har en kolosal utmaning framför sig med att få in spelare. Efter en hel dag tillsammans med Apex Legends är jag dock övertygad om att det är fullt möjligt. Respawn sitter verkligen på extrem kompetens när det gäller spelbarhet och precis som i Titanfall är det otroligt belönande att röra sig och skjuta i Apex Legends. Jag ser fram emot att plöja ner fler helkvällar och se hur spelet kommer underhållas framöver, sen får tiden utvisa om det finns en plats för Apex Legends på battle royale-kartan.

Relaterade texter

Apex LegendsScore

Apex Legends

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim "Battle Royale-kungen" Orremark har spelat hundratals matcher i Respawns nysläppta gratisspel, här kommer betyget...



Loading next content