Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Apex Legends

Apex Legends

Respawns nya spel är inte Titanfall, fast nästan. Kim åkte till Los Angeles för att spela Apex Legends under ett par timmar...


Facebook
TwitterReddit

När EA skickade ut en inbjudan att delta när Respawn skulle utannonsera ett nytt spel i Los Angelse var det ingen av oss på redaktionen som egentligen trodde att det rörde sig om någonting annat än Titanfall 3. Vad annars skulle Respawn göra samtidigt som de jobbar på ett Star Wars? Ingenting förutom Titanfall 3. Vi hade kanske inte helt fel, men inte direkt rätt heller. Apex Legends har precis utannonserats och vi har plöjt cirka åtta timmar i den färdiga versionen. Hela spelet finns ute att spela precis nu när du läser det här.

Under den inledande presentationen får vi snabbt veta att Apex Legends är ett spel i battle royale-genren. Rimligt ändå, tänker jag där jag sitter i en biograf på ett hotell i West Hollywood. EA har fortfarande inget spel ute i genren, även om Firestorm till Battlefield V sakta kommer närmare. Ett battle royale som utspelas i Titanfall-universumet men där slutar också egentligen det mesta av likheterna med Respawns grovt underskattade spelserie. Det utspelar sig ungefär 30 år efter Titanfall 2 och här finns inte en skymt av titaner eller möjligheten att springa på väggar. Respawn berättar att spelet föddes genom ett internt test som de i slutändan tyckte var allt för roligt för att inte göra något seriöst av. Jag är glad att de gjorde det.

Apex Legends
Att en spelare blir "jumpmaster" är ett spännande tillägg i Apex Legends
Apex LegendsApex Legends

Så varför ska du bry dig om ytterligare ett battle royale-spel? Kanske speciellt ett som ges ut av EA, som inte direkt är kända för att främja konsumenterna. Först och främst, Apex Legends är helt gratis att spela, på alla plattformar där det släpps. Respawn har valt att anamma samma typ av "battlepass"-system som i Fortnite och allt som finns att köpa för riktiga pengar är kosmetiska saker och nya karaktärer. Alltså ingen pay-2-win eller pay for power överhuvudtaget. För det andra, det är fruktansvärt roligt. Vi återkommer till hur mikrotransaktionerna och progressionen fungerar senare i texten.

Du vet ju redan hur det fungerar, en hel hög med personer släpps ned på en karta (60 i Apex Legends), det gäller att roffa åt sig vapen och utrustning snabbt som attan och samtidigt försöka hålla koll på var den flyktiga cirkeln som du måste hålla dig innanför för att inte dö är någonstans. Under all den stressen måste såklart anstormande motspelare hanteras medelst bly, granateld eller med ett hederligt kok stryk. Grundstrukturen är alltså enligt mallen för den nya genren, Respawn har dock ett par riktigt intressanta skillnader i Apex Legends, skillnader som gör att det faktiskt sticker ut från andra spel i genren som PlayerUnknowns Battlegrounds, Fortnite och Call of Duty: Black Ops 4.

Apex Legends
Åtta olika klasser finns från start, fler kommer att läggas till.
Apex LegendsApex Legends

Med totalt 60 spelare per match är alla uppdelade i lag om tre (squad). Det finns alltså ingen möjlighet att spela solo överhuvudtaget. För mig personligen gör det ingenting eftersom jag avnjuter spel av den här typen med vänner mycket hellre än ensam. En annan väsentlig skillnad jämfört med exempelvis Fortnite är att Apex Legends innehåller karaktärsklasser. Just nu finns det åtta att välja på, varav två måste låsas upp via mikrotransaktioner eller genom att spela sig till valuta, och endast en av varje karaktär kan ingå i en squad. För att förenkla det en aning; se det som att Fortnite möter Rainbow Six: Siege ochOverwatch, även om klasskillnaderna inte riktigt är lika stora som i Blizzards hjälteskjutare. En finurlig detalj är ett en spelare blir en så kallad "jumpmaster" när det är dags för det inledande hoppet och de andra två flyger automatiskt med för att säkerhetsställa att alla landar på samma ställe. Det går att bryta sig ur formationen och flyga solo om man så önskar dock, men oftast är det att rekommendera att hålla laget samman.

Visst finns det andra spel i genren som anammar liknande klassupplägg men, klasserna här tillåter de allra flesta att kunna komplettera sin spelstil på ett sätt som gör att Apex Legends känns unikt och varierat. Jag fastnade direkt för tank-klassen Gibraltar som har en skyddsbubbla att slänga ut för att skapa skydd mellan mig och motstånd eller för att kunna återuppliva en lagkamrat i säkerhet. Varje klass har tre unika egenskaper, en passiv, en du aktiverar och en "ultimate". Det sistnämnda kan såklart vända en väldigt sur situation till ditt lags fördel, om de används på rätt sätt. Egenskaperna varierar från väldigt defensiva till rena slaktarattacker, beroende på hur du gillar att spela kan du med enkelhet hitta något som passar dig.

Kartan i Apex Legends kallas för Kings Canyon och fungerar på ganska traditionella vis. Här finns öppna fält för högoktaniga krypskyttedueller, trånga raviner för närstrider och allt där i mellan. Ett fiffigt tillägg är att det på utvalda ställen finns rep du kan haka fast dig i för att sen skjutas upp i luften och aktivera din jetpack för en kort stund. Det gör att det med enkelhet går att transportera sig över längre distanser snabbt, perfekt om du har långt kvar till cirkeln och tiden börjar bli knapp exempelvis.

Apex Legends
Apex LegendsApex Legends
Apex Legends
Apex LegendsApex LegendsApex Legends
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy