Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
The Division 2

The Division 2 - Vi smakar på solokampanjen

Många av er har frågat oss om Ubisoft och Massive Entertainments mustiga tvåa kommer att gå njut av på egen hand? Denna förhandstitt är svaret...

  • Text: Eirik Hyldbakk Furu, GR NO (översättning: Petter Hegevall)

Ubisoft har pratat mycket om hur mycket bättre "endgame" kommer att vara i Division 2, och vi kan förstå varför efter att ha provat det under ett par timmar. Vad vi inte förstår är varför utvecklarna inte har pratat mer om några av de andra lysande förändringarna som de har gjort i spelet i allmänhet. Kanske beror det på att de vill överraska oss, för vi var definitivt imponerade när vi åkte till Paris för att spela de första tre timmarna av kampanjen och ett par timmar med "endgame" i The Division 2. Vi publicerade ju en förhandstitt under förra veckan där vi tog en närmare titt på multiplayeraspekten och på de tre olika "dark zones" som denna uppföljare innehåller. Det har dock strömmat in frågar från många av er läsare rörande solopartiet i The Division 2 och detta är något som vi vill berätta mer om i denna preview.

The Division 2

Washington DC känns mer levande, mer trovärdigt detaljerat jämfört med Manhattan. Våra tankar svävade iväg till Will Smith-rullen I Am Legend när vi såg några hjortar som njöt av lugn och ro när de vandrade runt och glufsade i sig grässtubbarna som hade smugit sig igenom sprickorna i trottoaren. Det varade dock inte länge, eftersom en grupp överlevare kom och letade efter mat och resurser. Spelvärlden är fylld med detaljer som gör en riktigt stor skillnad för atmosfären, dynamiken och inlevelsen. Division 2 känns stundtals inte riktigt som ett spel - det känns som en realistisk bild av vad det egentligen skulle vara som att försöka överleva efter en sådan händelse, vilket gör utforskandet mycket roligare och mer inbjudande.

The Division 2

Visst, vi spelade bara de första tre timmarna av kampanjen, men den korta introduktionen gjorde det klart att det finns mycket mer variation den här gången. Mycket mer. Du kommer inte att stöta på samma skurkarom och om igen, vilket var ett av klagomålen på föregångaren. Att ta kontroll över sändningstorn, rensa områden från en av de fyra olika fientliga fraktionerna, stöta på fiender med mycket olika dagordningar och samla resurser för att uppgradera dina baser är bara några av de aktiviteter vi tillbringade mycket av vår tid på.

The Division 2The Division 2

De inledande uppdragen förbereder dig som spelare för vad som komma skall och fungerar som en presentation av spelet, upplägget och världen. Vi mötte under våra inledande uppdrag ett par redan välkända fiender som hundarna med kulsprutor på ryggarna, självmordsbombarna samt de nya fienderna som utrustat sig med granatkastare, det erbjöds även helt nya typer av omgivningar jämfört med det första spelet, och dessutom ett annat sätt att förmedla tempo och tempovariation. Ett av de bästa, inledande, uppdragen förde oss till Smithsonian National Air and Space Museum där vi bland annat fick chans att skjuta oss igenom månlandningen, något som får detta spelet att kännas klart unikt.

The Division 2

I och med detta känns det därför extra trist att konstatera att storyn, berättandet och framförallt karaktärerna fortfarande inte lämnar något som helst bestående avtryck. De känns som om de hämtats från en B-film och det faktum att karaktären man själv styr är stum, gör att i alla fall jag lämnar demonstrationen en smula besviken. Lyckligtvis är det variationen i spelupplägget samt den välslipade mekaniken som gör att jag kan ha fullt överseende med detta ofrånkomliga minus.

När du når level 30 (vilket är maxleveln vid lanseringen av spelet) kommer du att låsa upp något som kallas för "specialisations" och detta är spelets tre karaktärsklasser som alla levereras med särskilda förmågor samt specialvapen. Det finns såklart en healer här, en prickskytt samt en sprängare som kan nyttja det nya vapnet "Chem Launcher" som snabbt blivit allas vår favorit i The Division 2. Vårt team innehöll två "Demolitionists", en "Sharpshooter" och en "Survivalist", vilket kan vara anledningen till att vi fullbordade ett uppdrag i en federal nödbunker på rekordfart. När vi skickade en fiende till marken genom att pricka henne i foten med vårthagelgevär fick det oss att känna oss oövervinnerliga, och de olika fienderna tvingar dig att närma sig olika händelserna i spelet på olika sätt.

Det senare är särskilt viktigt i den mycket förbättrade "endgame"-portionen av The Division 2. Det är inte lätt, men: Att kombinera våra olika förmågor och vapen verkade vara nyckeln till vår framgång, eftersom ett av de andra lagen knappt lyckades slutföra uppdraget 20 minuter efter oss. Den goda nyheten är att du inte bara får några av de bästa loot i spelet, oavsett hur många gånger du dör i "endgame", det finns också många andra sätt att få bra loot.

The Division 2

De flesta endgame-uppdragen är avsedda för två eller flera spelare (åtta för Raids som kommer att komma några veckor efter lanseringen), så Ubisoft har tagit med några aktiviteter som är enklare att slutföra för den ensamme spelaren. En av våra favoriter var Control Points; faction-hållna fästen där du har till uppgift att döda de flesta av de åtta fienderna. Då kommer en ny våg skurkar bestående av två elitfiender, vilket gör detta till något riktigt utmanande. Vi dog flera gånger och försökte ta den första kontrollpunkten, men vi gav aldrig upp och det var definitivt värt vår uthållighet. Att rensa området på fiender gör det möjligt för andra överlevande att ta kontroll över det och öppna ett annars stängt område fyllt med loot-kistor. En av dessa fylls också på efter en stund.

The Division 2

Det finns ett frågetecken från vår sida efter ett par timmar med solodelen, dock. Detta eftersom de flesta uppdragen kretsar kring exakt samma sal. Kommer det att finnas tillräckligt med variation? Det råder dock ingen som helst tvekan om att Massive gjort ett hästarbete med att bygga en fantastiskt inbjudande och varierande spelvärld proppar av atmosfär, nerv och spänning.

The Division 2
The Division 2