Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Halo 4

Halo 4

Gamereactor reste till Seattle för att besöka 343 Industries och få ett sista smakprov på Halo 4 innan det släpps i november. Väntan på Master Chief storslagna återkomst är snart över...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag är på besök hos 343 Industries. Ni vet, det där skräddarsydda drömteamet som fått äran att ta hand om allting Halo efter det att Bungie valde att gå vidare. Deras första spel, Halo 4, blir den första delen i en helt ny trilogi. Och det börjar exakt så som det gjorde för nästan elva år sedan. Master Chief, John-117, kliver ut ur sin kryokapsel. Det var där vi lämnade honom sist för fem långa år sedan, då vi avslutade striden och räddade galaxen. Han har sovit. Vilat i väntan på att mänskligheten ska behöva honom igen. Och nu är tiden kommen.

Master Chief väcks av den artificiella intelligensen, Cortana. Hon har vakat över honom i rymdskeppet. Nu närmar sig duon en mystisk himlakropp. Hon behöver honom igen, för de är inte ensama ombord. Och med det inleds det första uppdraget i Halo 4, där alla element som bygger upp kärnan i ett typiskt Halo-spel presenteras steg för steg. Äntligen klär jag mig i den den mäktiga Mjolnir-rustningen ännu en gång, och jag hinner inte gå många meter innan jag bekantat mig den varma plasmaelden från Covenanternas vapen.

Halo 4
Relationen mellan Master Chief och Cortana står i fokus i Halo 4. Hon består endast av ettor och nollor och med ett förfallodatum som närmar sig med stormsteg. Han har inte setts som mänsklig sedan han kidnappades för ett topphemligt militärprojekt vid 6 års ålder.

Till en början känns det lätt att knäppa några lättskrämda Grunts med den kraftfulla pistolen och langa en granat över en Jackal-sköld, men det dröjer inte länge innan eldstriden eskalerar. En mindre Covenant-flotta omringar det hjälplösa skeppet Forward Unto Dawn, och dussintals transportskepp lastar av soldater som inte är allt för glada att återse demonen som förstörde Halo-ringen.

Tur då att även mina egna vapen blir större. Under de första tio minuterna lyckas jag plocka på mig ett vapen ur varje kategori. Allt från den fjuttiga plasmapistolen till den maffiga bränslestavskanonen. Prologen når sitt klimax när Master Chief kliver ut för en rymdpromenad och fortsätter sin kamp mot Covenanterna. I det här läget är spelaren löjligt underlägsen, men när en mindre hjord Grunts och krypskyttar omhändertagits förstår man att striden endast tagit sin början. Skeppet Forward Unto Dawn dras nämligen mot en enorm himlakropp. En mörk planet. Requiem.

Halo 4
Rymdkryssaren Forward Unto Dawn har sett bättre dagar. Skeppet slets itu när det färdades genom en kollapsande portal tillbaka till Jorden, och tyvärr hamnade Master Chief och Cortanas på fel sida. Sedan dess har de varit vilse i den ändlösa rymden.

Min tid med kampanjen tar dock slut där, och det enda jag kan tänka på när jag lägger ner handkontrollen är hur bra det känns, hur mycket Halo det verkligen känns. Den där klassiska spelkänslan är intakt. Det är också den största möjliga komplimangen som 343 Industries kan få, enligt spelets Creative Director Josh Holmes. Men det är inte som att de bara kopierat Bungies decenniumlånga arbete. 343 har gått igenom minsta beståndsdel av den spelmässiga kärnan, till och med smådetaljer som hur snabbt spelarens energisköld laddas och hur lång tid det tar att byta vapen. Allting ska ha analyserats och justerats till perfektion för att göra Halo 4 till det bästa Halo-spelet någonsin.

Men även inbitna veteraner kommer att ha svårt att upptäcka exakt alla förändringar. Mest för att det är så mycket nytt att se på en och samma gång. Halo 4 må fortfarande kännas som ett Halo-spel, men det tar serien i en helt ny riktning. Det tar serien mot en helt ny era. Både storymässigt och spelmässigt.

Halo 4
Det är ingen tvivel om att Halo 4 är ett makalöst vackert spel, men på förhand så känns det som att ljussättningen är det som imponerar på oss mest. Den är en fröjd för ögonen helt enkelt.

En av de stora nyheterna är såklart den nya fienden. Master Chief har krigat mot både Covenanter och Flood genom seriens gång, men ingenting har kunnat förbereda honom på det nya hot som väntar på planeten Requiem. Prometheans, som de kallas, är inte monster och de är inte robotar. De är någonting däremellan. Dessa metallodjur framstår till en början som planetens försvarssystem, men det antyds också att de finns någonting på Requiem som har full kontroll över dem.

Det är nämligen inte bara Master Chief som vaknat från sin slummer. På den outforskade planeten finns en mörk och uråldrig ondska. Det är en fiende från en nästintill mytologisk del av Halo-sagan, som Bungie och 343 Industries byggt upp och förberett i över 10 års tid. På Requiem finns svar på frågorna som miljontals Halo-fans ställt sig genom åren, och med det inleds alltså även en ny konflikt som kommer att sträcka sig över tre spel.

Halo 4
Prometheans för med sig ett antal nya vapen till Halos sandlåda som kompletterar den klassiska vapenarsenalen väl genom att fylla diverse hybridroller. Vapenurvalet i Halo 4 är alltså större än någonsin.

Handlingen i Halo 4 är dock att tänkt att fortsätta redan efter kampanjens slut. I spelläget Spartan Ops kommer man få skapa en egen supersoldat som man sedan utrustar med diverse vapen och uppgraderingar. Denna Spartan kommer sedan att skickas ut på diverse uppdrag, och allt fler uppdrag kommer att göras tillgängliga varje vecka över Xbox Live. Helt gratis! Uppdragen i sig lär vara tunna på story, men det kommer att släppas ett flertal mellansekvenser som för storyn vidare varje vecka. Ungefär som i en TV-serie.

Halo 4
Spartan Ops är utvecklingen av spelläget Firefight från Halo 3: ODST och går självklart att spela tillsammans med tre vänner, men skulle man föredra att spela den riktiga kampanjen tillsammans med några polare så är även det möjligt.
Halo 4
Här ser vi Master Chief i det nya fordonet Mantis, en enorm stridsmech.

Sedan Call of Duty 4: Modern Warfare har det blivit populärt med fenomen som perks, killstreaks och loadouts. 343 experimenterar nu med dessa saker, samtidigt som man försöker få det hela att kännas som Halo. Man kommer till exempel inte kunna utrusta sig själv med en raketkastare redan innan matchen har börjat. Balans är nämligen oerhört viktigt för 343, och det kommer alltid att vara möjligt för en ny spelare att ta sig an en som redan spelat dussintals timmar. Allting handlar om hur man föredrar att spela helt enkelt.

Med det nya Ordnance-systemet kan spelare få förstärkning under matchens gång, genom att en mätare på skärmen fylls i. När mätaren är full (antingen genom att döda fiender eller att tillräckligt med tid går) kan man få kraftfullare vapen eller power-ups skickade till sig. Vi vet ännu inte hur bra det här systemet kommer att fungera. Det är någonting som kommer visa sig när spelet väl har släppts, men vi hoppas att 343 inte försökt få Halo 4 att passa in bland alla militärshooter allt för mycket.

Spelets tolkning av perks är vidareutvecklingen av Armor Abilities från Halo: Reach. Favoriter som osynlighet, jetpack och hologram återvänder, men här finns även andra förmågor som får spelaren att ladda om snabbare eller få tillbaka skölden snabbare. Det ytterst kontroversiella Armor Lock har dock tagits bort helt och hållet, vilket lär ge multiplayermatcherna ett mycket bättre flyt.

Halo 4
Det kommer att finnas ett antal färdiga klasser att använda i Halo 4. Det finns bland annat en som uppmuntrar till mycket smygande.

Precis som i de tidigare spelen så kommer Halo 4 erbjuda många inställningar för den som vill skräddarsy sin spelupplevelse. Gillar man inte att spela med alla nymodigheter så kommer man självklart kunna inaktivera dessa, och många klassiska spellistor återvänder också.

Communityt har alltid varit en stor del av Halo, och det händer att helt nya spellägen uppkommer tack vare trogna fans eviga pillande bland inställningarna. I Halo 2 blev det populärt att dela upp spelarna i två lag, där det gröna laget var hjärndöda zombies som endast fick använda energisvärdet, medan det röda laget bestående av människor använde pistoler och hagelbössor. I Halo 3 gjorde Bungie det till ett regelrätt spelläge kallat Infection, men till Halo 4 har 343 gjort någonting ännu mer ambitiöst. I det nya Flood Mode spelar ena laget som floodinfekterade spartaner, och energisvärden är utbytta mot dödliga tentakler. Det är mindre ploj och mer troget Halo, så att säga.

Flood Mode är bara ett av många exempel på hur 343 tagit sig tiden att ta förfina det som Bungie lade grunden till. Ett annat exempel är speltypen Grifball, som fungerar som amerikansk fotboll fast spelarna har enorma gravitationshammare. Grifball skapades av communityn i Halo 3, men nu har 343 gjort det till Halos officiella bollsport, och lagt in helt ny spelmekanik designad med Grifball i åtanke. Spelarna kan nu passa bollen fram och tillbaka mellan varandra till exempel.

Halo 4
343 Industries har gett den tävlingsinriktade multiplayerkomponenten lite story i Halo 4. Allting utspelar sig ombord det kolossala rymdskeppet UNSC Infinity, inuti dess simulator där Spartan IV-soldaterna får träna med och mot varandra.

Två helt nya spellägen är Regicide och Dominion. Regicide är en twist på seriens klassiska dödsmatcher där spelaren som leder matchen är värd fler poäng än alla andra, och det finns även en lagvariant av spelläget som gör det till alla mot en. Dominion kretsar istället kring ett antal punkter på banan som två lag kämpar om, och när en punkt tagits över förvandlas den till en bas som är utrustad med kanontorn och har möjligheten att förse spelarna med nya fordon och vapen.

Spelets banskapare, Forge, är även tillbaka och bättre än någonsin. Den nya versionen utvecklas av före-detta Bungie-anställda från Certain Affinity, och många av nyheterna är väldigt välkomna. I Halo 4 kommer man ser man exakt vilket föremål det är man interagerar med, och man kommer även kunna låsa fast föremål på banan, kopiera sina byggnader med enkla knapptryck, och få saker att hållas samman genom magneter.

Halo 4
Vad är det här nu då, undrar du? Det här glödande klotet av ond, bråd död sägs vara en Cryptum, och lär vara spelets huvudsakliga antagonist. Räkna med gott om möten mellan klotet och Master Chief i Halo 4.

Halo 4 verkar helt enkelt förbättra allting vi älskar med denna serie, och är inte det meningen med en riktigt bra uppföljare? När man pratar om en så här pass stor produktion så är det alla smådetaljer som får spelet i fråga att skina, och det är oerhört trevligt att se allting som gjorts möjligt tack vare ett begåvade drömteam och en snuskigt generös budget.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

343 Industries har precis avslutat flera års hård arbete med Halo 4, och Microsoft har i och med det dragit igång den stora hype-maskinen. Vi är dock redan övertygade. Allt vi sett hittills skvallrar nämligen om det största och mest innehållsrika äventyret i seriens historia. Halo: Reach var slutet på 10 år lång era för Bungie. För Halo, och för oss. I november påbörjar vi en ny, och i skrivande stund kliver utvalda delar av redaktionen in i sina kryosömnskammare för att få väntan att kännas mer uthärdlig. Vi ses på Requiem.

Relaterade texter

Halo 4Score

Halo 4

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Fem års väntan är äntligen över. Ny spelutvecklare, ny trilogi. Halo 4 är här, och Gamereactor har givetvis delat ut betyg...



Loading next content