Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Warhammer: Vermintide 2

Warhammer: Vermintide 2 - Winds of Magic

Ny megaexpansion utannonserades precis till Vermintide 2, Kim Orremark besökte Svenska Fatshark för att få en tidig titt på äventyret...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Om jag kikar in i biblioteket på Steam ser jag att jag har spelat 479 timmar av Vermintide 2 sen det släpptes i mars 2018. Det gör såklart att det är vad jag har spelat mest under det gångna året (om vi bortser från Destiny 2 där jag lever). Nästan 500 timmar av råttslaktande megaskoj är såklart ett ganska tydligt tecken på att Fatsharks succéspel har underhållit kungligt och vi har redan hunnit få en del nytt innehåll i form av expansioner och nya banor. Nu har studion visat upp Winds of Magic som är proppat med nya vapen, fiender och spellägen och jag förflyttade ändalykten hem till Fatshark för att få en tidig titt på härligheten och prata lite med utvecklarna.

Winds of Magic är utan tvekan det största tillägget vi har sett i Vermintide 2 och titeln anspelar på vad vi kan se fram emot. Den som kan sin Warhammer-lore börjar säkerligen gnugga händerna i vildsint förtjusning, det finns onekligen mycket att se fram emot. Så här beskriver överhuvudet på Fatshark, Martin Wahlund, vad målet har varit med Winds of Magic:

"Vi har redan släppt två DLC-paket och där har fokus varit mer på äventyr med nya banor och dylikt, nu vill vi göra en mer end game-fokuserad uppdatering med nytt spelläge, nya fiender, nya vapen och så vidare. Nu har vi Winds of Magic som är det nya spelläget, det närmsta vi skulle kunna jämföra det med är greater rifts från Diablo III, fast vi har gjort vår egen tolkning av det.""

Det vankas alltså nytt spelläge, ett sånt med nästintill obegränsat återspelningsvärde, och vid en första anblick blir det självklart att det är precis någonting som skulle passa perfekt i Vermintide 2. Slunga in sig i utmaningar med tre mördarsugna kompanjoner och skrika sig hes genom horder av fiender är bland det bästa som finns, tycker jag i alla fall. De olika vindarna i Warhammer representerar olika typer av magi och representeras av olika färger. Totalt är det åtta stycken magiska vindar till antalet och de kommer definiera utmaningarna hjältarna ställs inför.

Warhammer: Vermintide 2
De olika vindmagierna gör att ett och samma ställe kan kännas helt nytt.
Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2
Jag fick se två olika varianter på magin, men totalt finns det åtta olika.

Vindarna ändrar markant atmosfären på banorna, så till den milda grad att det knappt går att se att det faktiskt är samma område vi traskar omkring på i den demonstrationen jag får se. De åtta vindarna är: Light, Metal, Life, Heavens, Shadows, Death, Fire och Beasts. De jag fick se spelbara var metal och life och de var verkligen distinkt olika. Metal proppade spelvärlden med tyngre amtsofär och färger av guld och bly medan life mer kändes som en drömlik fantasyskog. Banorna som ingår i det nya spelläget är betydligt mindre än de som vi är vana att se från grundspelet och uppgår av en blandning av äldre banor och nya.

De äldre nivåerna som implementeras är dock kraftigt avskärmade och fungerar mer som miniversioner av originalen. Istället för att transportera hjältegänget från punkt A till B måste istället mål uppfyllas. Det kan vara saker som att vissa punkter ska hållas eller att en viss typ av fiende måste tillintetgöras innan den slutgiltiga utmaningen uppenbarar sig. Just det! Det går på tid också. Att lägga ned massor av tid på att döda fiender som inte har med en specifik utmaning att göra blir alltså ganska menlöst (förutom att det kanske behövs för ren och skär överlevnad) och det är viktigt att spelarna samarbetar och vet vad som bör prioriteras. Exakt hur många utmaningar det nya spelläget kommer innehålla är inte riktigt bestämt ännu, men räkna med riktigt många enligt Fatshark.

Warhammer: Vermintide 2
De olika åtta är: Light, Metal, Life och Heavens...
Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2Warhammer: Vermintide 2
Shadows, Death, Fire och Beasts...

I Winds of Magic lägger Fatshark också till en ny fiendetyp; Beastmen. Precis som de andra fiendefaktionerna kommer de i olika skruder och storlekar och slåss på sina säregna sätt. De är hornbeklädda bestar som mycket gärna springer rakt in i en strid med huvudet först och tillsynes kommer stridstempot vara avsevärt annorlunda jämfört med exempelvis råttfolket Skaven. De gillar att använda spjut (och även pilbågar) vilket också gör avståndet något annorlunda mot vad vi är vana vid. Game Designer Mats Andersson berättar:

"De stora grejerna som beastmen lägger till rent gameplay-mässigt är hur de kastar sig in i striderna och avbryter spelarna och sen är det att vi flyttar tillbaka fienderna lite tillskillnad från de andra vi har spelet. Det är en enkel förflyttning på en halvmeter vi gör men det gör stor skillnad i gameplay-loopen"

I den demonstrationen jag fick se och spela kom det en getman i full galopp rakt mot mig och kastade både mig och andra mindre getmän all världens väg samtidigt som jag effektivt blir tagen ur strid i någon sekund. På förhand känns det som att det kommer lägga till ytterligare ett lager till striderna i spelvärlden och Beastmen känns som ett bra komplement till Skaven och Chaos-krigarna.

Warhammer: Vermintide 2
Beastmen är den senaste fiendefaktionen att göra entré i Vermintide 2, de är skitarga, nakna och har horn på huvudet. Som chefredaktör Petter en vanlig lördag alltså.

Förutom det helt nya spelläget med Winds of Magic och det mycket arga Beastmen kommer expansionen med en hel del annat också. Varje spelbar karaktär har fått ett nytt vapen och Game Designer Mats var extra exalterad när han skulle få visa upp dvärgen Bardins nya kastyxa. Och visst, det finns något otroligt tillfredsställande med att hiva en yxa i plytet på någon och sen springa fram, plocka upp den och kasta den på nästa ruskprick. De andra klassernas nya vapentyper innefattar exempelvis att Kerillian äntligen får en sköld, Kruber får ett spjut, Saltzpyre får en billhook (som kommer kunna dra fiender mot sig) och Sienna får en brinnande Slaga. Fler vapentyper betyder såklart större möjligheter för olika karaktärer att fylla specifika roller och komplettera varandra på fler sätt än tidigare.

Räkna också men ny maxnivå för ökad progression (exakt var det landar var inte klart vid mitt besök) och nya svårighetsgrader och leaderboards för utmaningarna i Winds of Magic. Precis som med maxnivåerna har inte Fatshark riktigt bestämt hur de nya svårighetsgraderna kommer fungera än och på vilket sätt de kommer påverka själva spelbarheten, men det är någonting som ständigt jobbas på under expansionens utveckling.

Warhammer: Vermintide 2
Warhammer: Vermintide 2: Winds of Magic kommer i år, exakt när vet vi inte ännu.

Av det jag fick se verkar det som att Winds of Magic kommer lägga till mycket återspelningsvärde i Warhammer: Vermintide 2 och massor med utmaning. Att tävla mot sina vänner och andra på olika topplistor och ständigt fila på att bli mer effektiv på en viss utmaning är någonting som jag personligen älskar att göra. Det är också imponerande att se hur de olika vindmagierna faktiskt påverkar en bana rent estetiskt och får exakt samma ställe att se helt och hållet nytt ut med tämligen enkla medel. Winds of Magic ser ut att bli fullproppat med innehåll och det kommer mest troligen leda till att jag tillbringar 500 timmar i Warhammer-världen under året. Just nu finns det inget satt släppdatum, men när jag frågade Martin Wahlund kunde han bekräfta 2019 och att de siktar på sommaren. Jag intalar mig själv att det inte är särskilt långt kvar dit.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons