Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Days Gone

Days Gone

Gamereactor har spelat tre timmar av Bend Studios ultraambitiösa actionäventyr och här hittar du våra samlade intryck...

För någon ynka vecka sedan fick vi på Gamereactor (vår systerredaktion i Polen, närmare bestämt) möjligheten att närvara under ett preview-event för det kommande, Playstation 4-exklusiva actionäventyret Days Gone och under denna tillställning fick vi även chansen att ta ett ordentligt snack med Bend Studios kreativa storboss John Garvin som också skrivit manuset till spelet. Och precis som vi märkt hos många av er läsare hade vi en del frågor rörande hur det här ultraambitiösa spelet verkligen fungerar, i praktiken, och hur Bend Studio lyckats iscensätta en så pass stor, levande, dynamisk värld. Vi var skeptiska till delar av det som visats och imponerade av andra delar och spelet som efter utannonseringen beskrevs som Sons of Anarchy: The Game med delar direkt norpade ur The Walking Dead har under årens lopp växt och utvecklats till något unikt, något som vi trots tuff konkurrens i genren inte tror att vi sett förut.

Days GoneDays GoneDays Gone

Under eventet fick vi spela cirka tre timmar av Days Gone och det första som slog oss var hur extremt välskrivna, motiverade, nyanserade och därmed trovärdigt verkliga karaktärerna i Bend Studios storspel kändes direkt från start. Materialet vi fick ta del av var indelat i två olika sektioner där den första biten presenterade huvudfiguren Deacon för oss och fungerade lite som ett träningsuppdrag för att på bästa sätt begripa hur spelvärlden fungerar. Deacons relation med karaktären Sarah kändes lika verklig och välskriven som dynamiken mellan Joel och Ellie i The Last of Us och det imponerande på mig, under hela demonstrationen.

Days GoneDays GoneDays Gone

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Bend informerade oss om att versionen som vi fick testa inte var den nyaste upplagan vilket innebar att det fanns en del tekniska bekymmer men det var inget som sabbade upplevelsen för vår del eftersom Days Gone hela tiden kändes som ett påkostat storspel till Playstation 4, med en enorm, öppen, levande värld proppad av variation. Det finns en frihet här som du exempelvis aldrig såg röken av i Naughty Dogs PS3-mästerverk The Last of Us och det märktes tydligt att Bend arbetat hårt på att skapa en spelvärld som hela tiden kommer att utmana spelaren. För oavsett om det handlade om andra överlevare under vår testspelning eller spelets zombies ("Freakers") finns det en rutin och ett beteendemönster hos varje enskild fiendetyp som gör att man som spelare tvingas lära sig när de äter, sover, jagar eller annat. Freakers-fienderna är såklart mer farliga nattetid medan banditer och stråtrövare oftast innebär ett större hot under dagen och som spelare kan man givetvis välja om man vill attackera eller smyga förbi.

Days GoneDays GoneDays Gone

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Den artificiella intelligensen hos Freaker-horden och på det sätt som de odöda, smittade zombie-aktiga ruskprickarna attackerar i grupp, är imponerande läbbigt. Precis som i Far Cry-spelen går det att använda dessa trupper av rusande, köttätande fiender som ett vapen och rikta deras aggressioner mot exempelvis större fiendebaser och dylikt och precis som det låter var denna bit av Days Gone väldigt tillfredsställande. Att det finns flera, flera olika sätt att attackera alla spelets olika problem och utmaningar på är ju självskrivet i ett open world-spel av den här typen och den här biten ser vi fram emot att utforska närmare när recensionsversionen väl anländer. Vädret ändras också, i realtid, och Bend försäkrade oss i omgångar om att vädret precis som dygnsrytmen verkligen påverkar spelbarheten och graden av utmaning i Days Gone.

Days GoneDays GoneDays Gone

Under tiden som vi körde runt i den förstörda men ändå vackra spelvärlden som Bend har byggt upp fick vi smaka på en av de viktigaste aspekterna i hela äventyret och det är att hela tiden leta rätt på bränsle till Deacons motorcykel och hela tiden laga den om den skulle råka gå sönder. Det gäller att leta igenom varenda skrymsle för att kunna hålla mc:n igång eftersom den inte bara är ett fortskaffningsmedel i Days Gone utan Deacons viktigaste allierade i spelet. Det går även att uppgradera Deacon och den här delen i spelet bjöd inte på några överraskningar utan kändes grundläggande och traditionell. Det kommer även att gå skaffa sig vänner och allierade bland överlevarna och så småningom nyttja deras skillz till att hjälpa Deacon att överta fiendebaser, trimma Deacons motorcykel, bygga nya vapen och annat.

Days GoneDays GoneDays Gone

Av allt vi fick se av Days Gone var de smittade zombie-barnen den delen av spelet som vi inte riktigt gillade. Att dräpa barn (även om de tillhör "The Infected" kändes konstigt även om de försökte attackera Deacon med full kraft och vi förväntar oss att denna delen av Days Gone kommer att kritiseras. Efter att ha tillbringat tre timmar med Bend Studios ambitiösa postapokalyps-äventyr kan vi med enkelhet säga att det ser väldigt lovande ut. Den 26:e april får vi se om detta håller måttet och lever upp till våra högt ställda förväntningar.

Days Gone
Days Gone
Days Gone
View comments

Relaterade texter

Days GoneScore

Days Gone

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Sonys storsatsning handlar om broderlig kärlek, zombies och motorcyklar. Kim har puttrat omkring i ett postapokalyptiskt Oregon i ständig jakt på bensin...

GRTV spelar lite mer av Days Gone

GRTV spelar lite mer av Days Gone

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Du vet hur det fungerar vid det här laget. Varje dag klockan 16:00 drar vi igång något som vi valt att döpa till Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder...

GRTV videorecenserar Days Gone

GRTV videorecenserar Days Gone

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Vi skriver ju recensioner på så gott som alla spel som når butikshyllorna. Det har vi ju faktiskt gjort sedan september 2002. Text är roligt, och tränar hjärnan lite...

Loading next content