Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Gamereactor bjöds över till Netherrealm Studios för en rejäl genomgång av Mortal Kombat 11, och det fanns mycket att snacka igenom...

  • Text: Lisa Dahlgren, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Mortal Kombat är en av världens mest klassiska och igenkänningsbara spelserier efter otaliga storsäljare under närmare 30 års tid, oändliga våldsdebatter samt även något så ovanligt som filmsuccéer (den första Mortal Kombat-filmen blev faktiskt etta på biotoppen i USA). Därför är det kanske inte så konstigt att intresset för Mortal Kombat 11 är enormt och Gamereactor fick chansen att besöka Netherrealm Studios i Chicago för att kolla in det närmare.

En av hemligheterna bakom seriens framgångar är att proffs kunnat få ut samma underhållning som glada amatörer och Mortal Kombat 11 ser inte ut att bli något undantag. Netherrealm Studios är idag en stor utvecklare som badar i resurser och de gör nästan allt arbete själva, från ansiktsanimationer till ljudinspelning samt animationer med tillbehör för att ge den rätta känslan av tyngd i vapen och tillbehör. Mortal Kombat 11 är naturligtvis deras största projekt hittills, och det märks på allt detta.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11 är ett grafiskt fyrverkeri.

Det första som slår mig när jag får chansen att spela är att Mortal Kombat 11 ser otroligt läckert ut. Ansiktsanimationerna har förbättrats rejält och karaktärerna ser på vippen till fotorealistiska ut med alla sina minspel. Detta kombinerat med rörelserna och vikten hos alla karaktärer, vilket verkligen avspeglar de olika skådespelarna som gestaltat kämparna. Det känns som att jag faktiskt kontrollerar en riktig person som slår en annan person sönder och samman. Alla känns de distinkt olika att spela, och då snackar jag inte bara om de olika attackuppsättningarna, utan om hur de faktiskt beter sig.

När det kommer till olika spelstilar, gapen i skicklighet mellan gamers och inställningsmöjligheter - har Mortal Kombat 11 massor att erbjuda. Det mest uppenbara är nyheten "Fatal Blow", en attack som inte kräver några supermätare för att fungera utan kan aktiveras när du har mindre än 30% liv kvar. Det är som namnet antyder en våldsamt kraftig grej som visas i ultrarapid, och den kräver bara ett simultant knapptryck på två knappar för att aktiveras. Det tillför en extra faktor bättre spelare måste ta hänsyn till när livet börjar ta slut för motståndaren och ger möjlighet till episka comebacker för glada amatörer.

Båda spelarna måste givetvis spela defensivt i det här läget. Den ena eftersom livet nästan är slut och den andra eftersom en våldsamt kraftig attack kan komma utan förvarning. Det finns dock ett bra trick till att använda sig av denna gång, och det är "Flawless Block" som kan paralysera en motståndare och besegra dem i sista stund.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11