Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Samurai Shodown

Samurai Shodown

Samurai Shodown-serien har efter tio års frånvaro klivit fram igen och här är våra intryck av nästa del, som är tänkt att släppas i år.

Precis som popgruppen Wu-Tang Clan, debuterade den långkörande fightingserien Samurai Shodown år 1993 och sedan starten på Neo Geo har det kommit en handfull uppföljare. Och om man bortser från antologin, Samurai Shodown Anthology, som kom 2009, så har det faktiskt gått hela elva år sedan det sista spelet släpptes. Ett smärre decennium senare och det är äntligen dags att återigen kasta sig hals över huvud in i en värld fylld till bredden med sylvassa svärd och feodala fabler. Vi blev bjudna hem till utgivarna SNK's kontor i London och har, efter att ha prövat på spelet som ursprungligen visades upp på Evo-mässan, fått smak för mer.

Innan vi går djupare in på vad spelet är eller känns, ska det nämnas att det rör sig om en omstart av serien. En av SNK's desginers, Josh Weatherford, berättade lite mer. Spelets historia utspelar sig strax innan det seriens första installation och detta val gjordes för att enklare hänga med på vilka som levde eller ej sett till seriens tidslinje. Med det sagt så är både Haohmaru och Nakoruru seriens frontfigurer.

Samurai ShodownSamurai Shodown

Man vill även få både noviser som veteraner att känna sig välkomna och Josh själv menar; "We definitely think it's an iconic series in the SNK library, and it's been over 10 years since a new game's been released, so we wanted to bring something back and make sure it was easy for newcomers and old fans alike to jump in too,".

Har du spelat något av tidigare spel förr så vet du att striderna skiljer sig något från ditt typiska fightingspel. Istället för att pumpa knapparna snabbare än Djurbens medelhastighet och hosta ur sig kombinationer längre än pi, ligger större fokus på mindre attacker och att dessa faktiskt tar. Enklare slag kan nämligen klippa markant mycket mer av både din och din motståndares livmätare. Så därför gäller det att hålla tungan rätt i mun och tummen på rätt knapp.

Ett exempel på detta; ett enkelt tryck på L2 (PS4) orsakar en explosion som kastar din motståndare bakåt och, om du lyckas trycka på sagda knapp en gång till då du uppmanas, gör slut på halva dennes liv via en snyggt blodig minisekvens. tillfredsställelsen efter lyckat försök är skyhög, speciellt då dessa typer är rätt enkla att ducka för. Tack vare detta betyder inte dessa superattacker garanterad vinst för den som utför dem. Översättning; jämnare match.

Samurai Shodown
Samurai ShodownSamurai Shodown
Samurai ShodownSamurai ShodownSamurai ShodownSamurai Shodown