Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Last of Us: Part II

5 snabba: The Last of Us: Part II

Får vi spela det i år eller släpps det till PS5 nästa höst? Vad handlar det om? Hur bra blir det? Petter spaltar upp lite mer info om Naughty Dogs tvåa...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag spelade aldrig ettan, vad handlar det om?
Gjorde du inte? Schämmes tamefan, du missade det flera av oss på redaktionen anser vara det enskilt bästa spelet som någonsin gjorts. Och snarare än att läsa en flamsig sammanfattning på 300+ tecken här i denna förhandstitt bör du istället hoppa upp på PSN och köpa ett digitalt exemplar av den polerade Playstation 4-konverteringen. Det du kommer att ta del av är en fantastiskt historia proppad av mänsklighet och karaktär som kretsar kring Joel och Ellie, en far som i början av äventyret mister sin dotter i samband med att ett mördarvirus slår ut hela USA medan Ellie, en föräldralös tonåring, huserar botemedlet mot epidemin i sitt DNA. De slår följe för att färdas genom landet tillsammans, och vi får såklart haka på. Naughty Dog har gjort gott om suveräna spel (Crash 2, Jak & Daxter, Uncharted 2-4) men ingenting kommer ens nära The Last of Us. Inte ens nära.

The Last of Us: Part II
Ellie är nu 19 år gammal och verkar argare än någonsin i de snuttar som vi hittills fått ta del av.

Okej tjatpelle. Tvåan då, vad handlar det om?
Fem år har passerat sedan händelserna i det första spelet och Joel och Ellie lever nu tillsammans med en församling överlevare i en förhållandevis fridfull miljö. Ellie verkar ha funnit kärleken medan Joel kunnat tagit en välförtjänt paus från allt mördande som han tvingades pyssla med i ettan. Det verkar dock som att en ytterst våldsam sekt sätter skräck i överlevarna och det blir vårt radarpars uppgift att försvara sig från dessa vildingar i vad som verkar vara en ännu blodigare historia.

Hur länge har det varit under utveckling då?
Fem år, snart. Naughty Dog drog gång produktionen i maj 2014 och producenten Neil Druckman styr teamet med järnhand även denna gång. "Game director" Bruce Straley är dock inte med på tåget den här gången eftersom han helt enkelt inte ville jobba dygnen runt något mer efter att ha slutfört The Last of Us och sen Uncharted 4, efter varandra. Han hoppade av hela spelbranschen, tydligen. Skulle ta ledigt något år, vilket vi inte har några som helst problem med att begripa. Istället är det Uncharted-veteranerna Anthony Newman och Kurt Margenau som delar på "game director"-ansvaret och av det vi på Gamereactor hittills sett ser spelet ut att bli ganska precis så bra som det bara går att tänka sig.

Och det släpps nästa år, eller vad ?
Nej. Eller... Vi vet inget om premiärdatumet men om vi tvingas gissa väljer vi att tro att det kommer att dundras ut på spelhyllorna redan i början av juni nu i år. Chockerande? Lite. Men Sony flyttade just upp titeln till kategorin "Släpps snart" på PSN och med tanke på att de valt att inte köra någon E3-presskonferens får vi lov att förmoda att de släpper sin mest efterlängtade titel i samma veva, där i början av sommaren. The Last of Us släpptes under våren 2013 och det vore väl rätt jädra passande om uppföljaren, som utspelar sig fem år senare, släpps nu. I år. Detta kan i och för sig handla om lika stora delar vettig spekulation som drömskt önsketänkande, när vi väl försöker rannsaka oss själva. Det finns ju säkert lika stora och "vettiga" argument fört att The Last of Us: Part II kommer att vara en premiärtitel till Playstation 5 nästa höst.

The Last of Us: Part II
Kärlek, lojalitet, sorg, ilska, hat... Det finns såklart teman i det här spelet som få andra TV-spel ens försöker sig på att behandla på ett vettigt och mänskligt sätt. Detta eftersom det är supersvårt att genomföra utan att bli övertydlig, eller fånig.

Hur ser Gamereactors förväntningar ut, höga såklart?
Branog åh! Flera av oss kallar som sagt ettan för "bäst någonsin" vilket innebär att förväntningarna här nått nya (astronomiska) nivåer. Vi pratar rena utopier här. The Last of Us står sig som kanske det första riktiga exemplet någonsin i spelhistorien där ett moget, intelligent, mörkt, homogent, väl genomtänkt och framförallt berättarmässigt perfekt, interaktivt tema delges utan tillstymmelse till exposition. Här finns inga panikartat genererade story-hjälpredor som ljudfiler eller obligatoriska textdokument som ger spelaren viktig backstory. Allt har en mening, alla moment spelar en viktig roll. Det finns en sensmoral och ett djup här som så gott som alla andra spel saknar. Det finns subtilitet och empati i berättandet som gör The Last of Us till något väldigt speciellt. Många spelare har sedan länge beslutat sig för att mäta hur bra berättandet i spel genom att betygsätta mellansekvenser samt kommentera vad huvudpersonen har att säga under tiden som man spelar. Även vi på redaktionen har under många år gjort detta men i och med The Last of Us tog Naughty Dog ett mycket viktigt kliv rakt fram i framtiden vad det gäller narrativ i spel som underhållningsform. Och oavsett huruvida man gillar The Last of Us eller inte, är det inget som går att ignorera. Naughty Dog lärde oss att det viktiga, det som måste värdesättas högre när det gäller berättande i ett interaktivt medium, är inte hur interaktiv världen är utan hur vi får interagera med grundtematiken för att på så sätt bygga ett riktigt band med karaktärerna snarare än att "hjälpa dem på traven" genom en spelvärld som hela tiden upplevs som påhittad. Tvåan kommer naturligtvis att bygga vidare på detta, lära oss känna en mer mogen Ellie, ge oss möjlighet att dela hennes ilska och hennes mörker i kombination med Joel som förmodligen tagit ännu mer av en papparoll här. Och det, ser vi orimligt mycket fram emot.

Missa inte de andra delarna i denna följetong av förhandstittar:
5 snabba: Team Sonic Racing
5 snabba: Assetto Corsa Competizione

Relaterade texter

The Last of Us: Part IIScore

The Last of Us: Part II

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Sju år efter det första spelet är Ellie och Joel tillbaka för att göra chefredaktör Hegevall gråtmild och förstummad, igen. Detta är vår recension av tidernas mest vågade uppföljare...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy