Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Streets of Rage 4

5 snabba: Streets of Rage 4

28 år efter det kultförklarade originalet har Sega beslutat sig för att återuppliva Axel och Blaze, vilket vi på Gamereactor älskar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Varför är gamla mossiga gamergubbar/tanter så sugna på detta för?
Enkelt: Streets of Rage (1991) står sig tillsammans med 1989-titeln Final Fight (Capcom) som beat 'em up-genrens absolut höjdpunkter och alla vi som är gamla nog för att ha upplevt spelet när det begav sig, är såklart lyriska över det faktum att Sega (eller ja, Lizardcube), 28 år senare, valt att återuppliva Axel och Blaze. Det ser dessutom fullständigt fenomenalt ut med en grafisk stil som får flera av oss här på Gamereactor att svettas, ymnigt.

Streets of Rage 4
Den grafiska stilen känns lagom mycket "retro", lagom mycket tecknad film.

Fransoser som utvecklar, eller hur?
Korrektumundo! Franska studion Lizardcube som låg bakom den magnifika nyversionen av Sega-klassikern Wonder Boy: The Dragon's Trap står bakom all grafik, som handritas - ruta för ruta, medan koden skrivs av Guard Crush Games som för lite drygt fyra år sedan släppte det Streets of Rage-doftande indieprojektet Streets of Fury. Sega ville att dessa herrar skulle programmera sparkarna, slagen, kasten och allt annat för att få en så hård och retrobrutal spelkänsla som möjligt medan teamet bakom Wonder Boy: The Dragon's Trap ritat varenda bildruta för hand. Vi pratar om ett spel här som görs på ett sätt som vi inte ser idag, alls. Ett så kallat "passion projekt" på en nivå som gör att Sega just nu förtjänar all vår kärlek. Bara själva arbetet med att för hand rita och animera allt i spelet förmodar vi är ganska precis lika tidskrävande och pilligt som att försöka vinna snooker VM med ett snöre. Det ser därmed äckligt läckert ut, också. Vi på Gamereactor fick nyligen spela Streets of Rage 4 och lämnade demonstrationen med ett gigantiskt (och ytterst motbjudande) jätteleende på läpparna. Detta kommer att bli bra. Riktigt bra.

Gatorna är fyllda med raseri... Sure, men vad handlar det om då?
Skit i det. Storyn i dessa spel har och kommer aldrig att vara det minsta viktig. I SNK-klassikern Burning Fight slog vi oss igenom 12 banor proppade med stryksugna hejdukar eftersom någon hade stulit bröd (?) medan Final Fight kretsade kring kidnappningen av borgmästaren Haggars flickebarn. I Streets of Rage (1991) var det inte svårare än att ett minst sagt ondskefullt brottssyndikat styrt av en viss Mr. X lamslagit staden, vilket naturligtvis någon behövde styra upp. Två stycken före detta poliser vid namn Axel och Blaze antog uppgiften, knöt bandana runt kraniet och hoppade ut på trottoarerna för att smiska lite rumpa. Streets of Rage 4 utspelar sig exakt tio år efter händelserna i det tredje spelet (som handlade om exakt samma sak som originalet, om vi inte missminner oss) och enligt Lizardcube är det en gangsterboss som tagit över staden, nu igen. Och Axel/Blaze måste dänga musten ur gubben (och alla hans lejda hejdukar).

Detta är en annons:
Streets of Rage 4Streets of Rage 4
Här på Gamereactor längtar vi något kopiöst efter Streets of Rage 4.

Blir det inte enformigt att bara gå runt och hamra på samma knapp i ett helt spel?
Om vi backar tillbaka idag och spelar igenom det första spelet i serien, nu, känns det mycket riktigt lite väl enfaldigt rent mekaniskt, det ska gudarna veta. Men Lizardcube och Guard Crush har utökat spelsystemet med ett par detaljer som vi tror kommer att tillföra djup och variation, så mycket som behövs för att Streets of Rage 4 ska kännas fräscht och gammalt, på samma gång. Bland annat kan man nu nyttja en specialattack som i sig äter upp delar av ens livmätare och för att återuppbygga livmätarens innehåll krävs det att man har tungan rätt i mun och lägger in lite combos i förhållande till den där kraftfulla specialattacken. Av det vi fick spela nyligen känns detta riktigt bra och lovar gott inför den färdiga produkten. Det går även att "juggla" (bolla med fienderna i luften) de lejda hejdukarna den här gången och koppla in sin kompis (som styr den andra karaktären) för att kunna juggla runt fienderna, på volley, mellan varandra. Detta fick vi dock inte riktigt till när vi testade spelet som hastigast vilket naturligtvis också lovar riktigt gott. För detta ska ju helst vara lite småknivigt att få till på ett bra sätt.

Låter fint det. När släpps det då och till vilka plattformar?
Vi vet tyvärr ingenting om det, inte just nu i alla fall. Men räkna med att vi får spela Streets of Rage 4 någon gång innan jul och till format som Switch, Xbox One och Playstation 4, tror vi. Om vi skulle försöka ge oss på att spekulera i ett mer exakt premiärdatum säger vi september. Början av september, närmare bestämt och här på Gamereactor längtar vi så pass att det svider i våra skallar.

HQ
Detta är en annons:

Missa inte de andra delarna i denna följetong av förhandstittar:
5 snabba: Team Sonic Racing
5 snabba: The Last of Us - Part II
5 snabba: Assetto Corsa Competizione
5 snabba: Control

Relaterade texter

Streets of Rage 4Score

Streets of Rage 4

RECENSION. Skrivet av Patryk Jamroz

Franska spelstudion Dotemu har återupplivat konungen av beat em' up-genren, efter 26 långa år. Vi tar oss en titt närmare på resultatet...



Loading next content