Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Super Mario Maker 2

5 Snabba: Super Mario Maker 2

Nintendos geniala banbyggare får snart en uppföljare på ett mer framgångsrikt format.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Är det dags att pensionera sin Wii U nu?
Ja, om du tillhör de dryga tretton miljonerna som faktiskt köpte Nintendos halvflopp till konsol så blir snart anledningarna att behålla den laddad och spelklar en mindre till antalet. När Nintendo släppte Super Mario Maker var det smått revolutionerande även om banbyggarverktyg som sådant inte är en direkt nyhet ens i konsolvärlden. Jag behöver väl bara nämna trion Excite Bike, Wrecking Crew och Mach Rider? Eller, ni vet, Little Big Planet? Men att kunna bygga egna Mario-banor och befolka dem med varenda tänkbar Mario-pryl är väl något som vi har drömt om sedan kreativa hackers började producera vansinniga videor baserade på Super Mario World. Super Mario Maker gav oss exakt den möjligheten, plus design hämtad från Super Mario Bros, Super Mario Bros 3 samt New Super Mario Bros. Eftersom Wii U aldrig blev en jättesuccé hade det ju varit tillräckligt att bara konvertera över spelet rakt av, men istället släpper man en ordentlig uppföljare där den stora nyheten är att man även kan skapa världar baserade på Super Mario 3D World.

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Sakta i backarna nu, 3D World är väl inget sidscrollande plattformsspel?
Mycket riktigt, men ändå verkar Nintendo ha fått in mycket av de unika finesserna med spelet. En uppenbar grej är ju förstås att Mario och Luigi kan klä sig i kattdräkter och både springa runt på alla fyra och klättra på väggar. Det återstår att se om de behåller samtliga färdigheter från det spelet, men det öppnar hur som helst för nya möjligheter i bandesignen. Andra nymodigheter är till exempel fiender som går att programmera längs förutbestämda rutter, som de utsträckta pirayaplantorna, och även genomskinliga rör som förutom Mario och vänner även kan transportera fiender eller en eldboll eller två. Nu går det även att lägga in Banzai Bill, och de kan avfyras både i sidled och ut mot skärmen. Det här och mycket mer gör att banorna blir ännu mer varierade än förut, men samtidigt är det oklart om de verkligen kommer att retrofieras och finnas i varianter även för de tidigare spelen, eller om såna funktioner blir exklusiva för 3D World-baserade banor. Lite av charmen låg ju i alla man kunde blanda fritt där det mesta fungerade likadant oavsett den grafiska presentationen.

Finns det något nytt för mig som vill köra i retrostil då?
Jo, många nya verktyg har lagts till. Förutom de programmerbara fienderna går det också att kontrollera kameran mer dynamiskt, och istället för banor som automatiskt bara rullar från vänster till höger så går det att sätta upp vektorer för att skapa samma sorts banor som de gamla luftskeppen i Super Mario Bros 3. En annan nymodighet från, tja, 1991 (herregud så försenad den europeiska versionen var, tre år efter originalet!), är att banorna nu också kan ha backar. Nintendo visade stolt upp att Mario nu lättsamt kan glida nerför backarna och slå ut fiender längs vägen. Och det är väl trevligt för omväxling om inte annat. Det finns också möjlighet att kontrollera vattennivån, så istället för enbart land- eller vattenbanor går det att göra mellanting, en funktion som ursprungligen dök upp i Super Mario World.

Detta är en annons:

Varför ska man engagera sig i peka-klicka-byggande av banor när Media Molecule snart låter oss bygga vilket spel som helst i Dreams?
Jo, Dreams ser minst sagt fantastiskt ut, men det är förstås en produkt riktad till en helt annan målgrupp. Super Mario Maker 2 är ett renodlat och lättanvänt verktyg för att bygga just Mario-banor, och därmed går det att göra väldigt tillgängligt för de stora massorna. När det gäller just plattformsgenren finns det få saker som är så nostalgiska och omedelbart begripliga som att springa och hoppa med Mario. Samtidigt har vi redan sett prov på vilken sanslös kreativitet som kan släppas loss trots, eller kanske till och med tack vare begränsningarna. Det är också plågsamt tydligt att det här med spelkänsla och hoppfysik är något som nästan bara Nintendo har bemästrat.

Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2Super Mario Maker 2

Men var i hela friden är Super Mario Bros 2? Jag vill kasta Shyguys och bli jagad av Phanto!
Med tanke på att det här heter Super Mario Maker 2 så hade det legat väldigt nära till hands att lägga in spelmekanik från den märkliga och originella uppföljaren. Men kanske var det lite för långt från ursprunget, och där skulle det definitivt bli en helt egen upplevelse som inte alls är kompatibel med de andra grafikstilarna. Att slita upp grönsaker och kasta istället för eldklot hade ju dock varit en fräsch omväxling, och galleriet av fiender är fortfarande ett av Nintendos mer udda. Även om spelet innehar en lite bortglömd plats i företagets historia vore det kul att få med det, och kunna bygga ännu mer jävulusiska banor fyllda med Mousers, Fryguys och Triclopsar på rad. Kanske skulle vi äntligen kunna uppfylla det ursprungliga konceptet där Super Mario Bros 2 faktiskt var tänkt som ett coop-spel. Nåja, kanske i Super Mario Maker 3?

Relaterade texter

Super Mario Maker 2Score

Super Mario Maker 2

RECENSION. Skrivet av Johan Jolin

Både bygghjälmen och den rödgula overallen är äntligen på igen. Lever uppföljaren upp till förväntningarna? Johan har prövat...



Loading next content