Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Rage 2

5 snabba: Rage 2

Kanonkula in i striderna, fånga ett skott med ansiktet och skjut ihjäl allt framför dig med samma aggressivitet som Doom (2016) kräver av dig. Detta är inte något fegt actionspel där du ska docka bakom en vägg och fjöspanga. Detta är Rage. Två...

Skip

Rage? Okej, vem är förbannad?
Walker, den sista ridande snuten (i brist på bättre översättning från "ranger") är förbannad. För många många år sedan dönade en asteroid ned på jorden vilken dödade 80% av befolkningen. I spillrorna reste sig bland annat grupperingen The Authority som har ambitionen att bli den ledande makten på jorden och de har mördat alla som Walker någonsin har älskat. Så, vad återstår att göra? Jo, slit upp alla dina känslor till ytan och gå bärsärkargång med siktet inställt auktoritetsbusarna. Walker är för övrigt antingen man eller kvinna, det är upp till dig.

Både svenska Avalanche och Doom-utvecklarna Id Software står listade som utvecklare i faktarutan till höger. Vad är detta för någon romans?
Till synes en riktigt vacker romans som möjligtvis kommer ge oss ett av de mest kompletta open world-spelen någonsin. Officiellt sett gör Mad Max- och Just Cause-gänget Avalanche huvuddelen av utvecklandet medan id Software håller sig lite mer i bakgrunden, men spelmekaniken under striderna fullständigt skriker av Id-magi med stark ljudbild och så löjligt tunga vapen att utvecklarna driver med sig själva om hur kreativ masslakten kan vara.

Skip

Kreativ masslakt?
"Wasteland Superhero"-trailern här ovan säger egentligen allting om hur striderna kommer att se ut. Ett av mina finare spelminnen är från Spider-Man 2 till Playstation 2 där det gick fint att kasta ett skubb över axeln, svinga sig upp till en extremt hög byggnad, endast för att kasta iväg aset och se på medan hans sprattliga kropp åkte närmare en mustig krock med asfalten. I Rage 2 talar vi dock om något helt annat, rena konstverk av hur en punkarskurk kan förgöras.

Hiva exempelvis iväg en gravitationsgranat så att du sedan kan hagelbraka iväg fienden med en sådan kraft som om han var ivägsprängd av en kanon. Fyll dina fiender med krut från Firestorm-revolvern och knäpp sedan ikoniskt med fingrarna så de blommar upp i ett hav av eld. Eller gör det enkelt: Bränn av en runda med "Hyper Cannon" för att effektivt finfördela slöddren till köttiga partiklar av blod och binpipor. Om fienden står bakom ett skydd? Svaret stavas Wingstick, en boomerang-ninjastjärna som du lätt kan sätta skruv på och komma åt sådana utom räckhåll. Och sist, vår personliga favorit. En typ av gravitationspuffra som pangar in en massa småfjös fienden som sedan avslutas spektakulärt med ett att du fyrar av själva gravitationsskottet som skubben kommer att flyga efter. Lätt summerat kommer spelarskaran, som vanligt när det kommer till Avalanche-lir utnyttja den inbyggda spelmekaniken och visa upp humoristiska cirkuskonstverk av död som utvecklarna inte ens trodde var möjliga.

Ska jag behöva springa igenom hela den öppna spelvärlden eller?
Skärp dig. Färdmedel är ett av Avalanches starkaste kort och Rage bjuder på en välstaplad hög av olika kärror, kraftigt varierande från smidiga motorcyklar till bastanta tanks. För min del ser den ganska högt flygande Gyro-coptern ut att vara det härligaste färdmedlet, men av trailers att döma kan den vara lite begränsad till krutegenskaperna till skillnad från de landbaserade kärrorna som är nyckeln till att kriga sönder de enorma bilekipage som susar omkring på post-apokalysmens bristfälliga grusvägar. Striderna mot de snabbt åkande bilflockarna var Mad Max-lirets höjdpunkt för min del och att se detta förverkligat på ett mer icke-realistiskt och hormon-dopat manér känns på förhand som spelets starkaste kort. Jag är samtidigt något orolig över fartkänslan än så länge då de demoklipp som Avalanche har visat upp känns något långsamma i relation till spelvärdens storlek. Jag tror dock att det inte kommer att vara så när vi får in ett gäng timmar i spelet, för vi kommer få uppgradera vrålåken ganska rejält - och för tillfredsställelsekänslans skull kommer självklart fart och fläkt vara en belöning vi ska göra oss förtjänta av.

Rage 2
Det finns fem stycken olika fiende-fraktioner i Rage 2, men den mest intressanta av dessa är helt tveklöst Abadon-gänget som efter en lång tid av närkontakt med mindre hälsosamma kemikalier har blivit stora, starka, och skitfarliga.

När kan jag dra ned persiennerna, klippa av telefonsladden och mosa igång då?
Original-Rage visades upp 2007 och släpptes sedan först fyra år senare. För tvåan kommer det gå snabbare mellan utannonsering och spelsläpp då endast ett år står mellan när Walmart Canada läckte Rage 2 tills när det väl släpps, den fjortonde maj i år. Bethesdas Pete Hines var ganska härlig när han stod på E3-scengolvet förra året och sade "We're starting the show with a game that we announced a few weeks ago, through our friends at Walmart Canada, perhaps best known for their low prices and ability to keep a secret." Det citatet tillsammans med Wasteland Superhero-klippet ovan sammanfattar ganska bra vilken ton Rage 2 kommer att ha. Vi behöver inte vara försiktigt förväntansfulla. Vi behöver inte spekulera. Avalanche och Id Software är som gjorda för varandra och vi önskar dem all lycka i framtiden... Utifrån att förlovningsfesten den 14 maj blir en succé förstås.

Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2