Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Sea of Thieves

Sea of Thieves - Anniversary Update

Efter att ha fyllt på Sea of Thieves med nytt innehåll sedan premiären för ett år sedan, är det nu dags för den största expansionen av alla. Vi har testat Anniversary Update...

  • Text: Kieran Harris, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)
Skip

Med expansioner som The Hungering Deep, Shrouded Spoils och Cursed Sails har Rare kraftigt byggt ut sin piratlekstuga och åtgärdat kritiken om bristande innehåll som fanns i Sea of Thieves. Ingen enskild uppdatering har dock hittills varit lika omfattande som Anniversary Update. Den släpps den 30 april och lägger till flera efterfrågade funktioner. Det inkluderar bland annat ett PvP-läge (spelare mot spelare), fiske och uppdrag som alla ingår i en sammanhängande story. Med allt detta på gång passade Gamereactor på att hälsa på hos Rare för att kolla in Anniversary Update närmare.

Sea of ThievesSea of Thieves
Ett år senare är det äntligen dags för det efterfrågade storyläget till Sea of Thieves.

Vi journalister som besökte Rare delades in i grupper om fyra personer och min kapten för dagen var ingen mindre än spelets executive producer, Joe "Three Sheets" Neate. Han guidade oss genom inledningen av Shores of Gold, vilket är en del av en serie kallad Tall Tales som släpps med Anniversary Update. Min resa startade med att jag råkade höra en mystisk främlings mumlande i tavernan, vilket blev upptakten till att jag och besättningen gav oss av på en resa för att leta en hemlig artefakt. Efter att ha undersökt sidorna i en märklig bok som främlingen gav oss och löst en serie gåtor, lyckade jag hitta en totem som tydligen skulle placeras i ett underjordiskt valv. Det ledde dock till att valvet snabbt började fyllas med vatten, varpå jag och besättningen ilsnabbt skulle sortera flytande block för att matcha mönster i nämnda bok. Ett klockrent sätt att tvinga besättningen att kommunicera med varandra, och vi stod och gapade på varandra medan boken lästes och pusslet löstes samtidigt som vi dränktes.

Denna typ av fällor som kräver samarbete fungerar väldigt väl med Sea of Thieves och jag gillar att Rare hittat alternativ till sedvanliga uppdrag som bara går ut på att hämta saker. Rare informerade vid mitt speltillfälle att dessa pussel dessutom har högt omspelningsvärde eftersom platserna och utmaningarna vi kommer ställas inför både alterneras och varieras. Dessutom finns såklart möjligheten att komma över sällsynta skatter. I en trailer jag fick se efter spelsessionen visades det upp några karaktärer från Sea of Thieves-serietidningarna och vi fick även tjuvkika på ett magiskt teleskop som används för att läsa av stjärnorna på himlen.

Sea of ThievesSea of Thieves
Om du tycker sjöslagen varit intensiva tidigare, vänta tills du får spela Arena.

Under den andra halvan av mitt besök hettade saker och ting till rejält. Då fick vi nämligen provspela det nya Arena-läget. Här är ditt mål att bli den ultimata piraten och komma över så mycket silver som det bara går innan tiden tar slut. Silver tjänar du genom att hitta dyrgripar, attackera andra piratskepp och sälja skatter till handlare. Du förlorar även en ansenlig mängd silver om ditt skepp sjunker, skulle det visa sig. Det var något jag fick erfara den hårda vägen. Varje match tar 24 minuter att spela (en komplett dygnscykel) och vill du spela Arena är det bara att välja det i huvudmenyn.

Eftersom alla deltagande besättningar får samma skattkarta i detta läge, så blev det snabbt väldigt intensivt då alla enbenta, ögonlappsförsedda piratruskprickar med krokhänder seglade mot ett och samma mål. Strider bröt ut precis överallt runt omkring oss och jag och besättningen fick snabbt avgöra om vi skulle ta striderna eller försöka undvika konflikt. Eftersom hela 1000 silver försvinner när ditt skepp sjunker så fanns hela tiden en känsla av verklig fara, och utgången kändes oviss. Hur tight det kan vara fick vi bittert erfara efter att ha lett en hel match, bara för att få skeppet sänkt med tio sekunder kvar, varpå en motståndare gick om oss på sluttampen. Vår kapten Joe Neat slet av sig sitt headset och stormade ut ur rummet när skeppet gjorde sin tragiska svanesång mot havsbottnen medan masten stack upp ovanför ytan för att nesligt påminna oss om hur nära vi faktiskt varit en seger.

Sea of Thieves
Med den nya harpunen får du helt andra möjligheter att smidigt segla runt i världen.

Spontant tycker jag det verkar som att Arena-läget bidrar till att utveckla sjöslagen, som redan var så underhållande i originalspelet. Det här är något jag hoppas Rare utvecklar vidare framledes. Det är även ett mer tidsoptimerat sätt att spela där det går snabbt att hoppa in och bara ta några matcher utan att investera överdrivet mycket tid. Lyckligtvis sade Rare att detta kommer bli något de ska bygga vidare på, precis som med Tall Tales-storyn. Kort sagt är det bara början för PvP i Sea of Thieves. Om jag får önska saker så vore det trevligt med möjlighet att även spela längre matcher och lite mer specifika regler som exempelvis att dela ut belöningar för att ha träffat skepp med kanonkulor.

Tillsammans med andra sysselsättningar som att hälla i sig grogg eller spela en trudelutt på vevlira, kan vi spelare nu även fiska. Det finns massor av olika arter som du kan fånga vid olika tillfällen (de dyker upp beroende på väder, djup, oljud från strider samt tid på dygnet). Fiskarna har såklart olika färger och storlekar, och det finns flera sorters bete att välja på för att optimera fångstchanserna. Det finns till och med en skrythylla där du där du kan kolla in firrar du fått på kroken, och detta ger naturligtvis upphov till ett nytt samlarelement i spelet som kan vara lämpligt att sysselsätta sig med för den som spelar ensam. Kasta sedan in nya frukter i mixen, liksom möjlighet att laga mat - och du börjar kanske ana att det är en rejäl förstärkning av möjligheterna och valfriheten i Sea of Thieves som väntar.

Sea of ThievesSea of ThievesSea of ThievesSea of Thieves
Fiske, matlagning och och mycket annat läggs snart till i Sea of Thieves.

Men vi är inte riktigt klara ännu, för även striderna har setts över, där en av nyheterna är en harpunkanon. Den är oumbärlig vid strider med skepp och när du navigerar runt i världen. Du kan till exempel kroka fast andra skepp för att borda dem eller göra riktiga U-svängar genom att kroka fast dig vid klippor. Du kan till och med röva andras kistor genom att skjuta skatterna andra pirater bär på och hala in dem, eller stoppa Kraken från att dra tillbaka sina tentakler. Harpunen förändrar mer än man kan tro, och till detta finns nu även olika sorters kanonkulor. Det ska bli kul att se hur allt detta skakar om förutsättningarna vid möten med andra sjörövare längre fram, där du nu exempelvis kan få en flyende motståndare att ofrivilligt kasta ankar med ett välriktat skott...

Anniversary Update är helt gratis och tycks kort och gott vara en välgjord samt underhållande uppdatering till Sea of Thieves, som kommit en lång väg från den kritik det fick vid lanseringen över bristen på saker att göra. Arena-läget och Tall Tales är relevanta tillägg som helt skakar om konceptet och båda dessa är alltså något det kommer byggas vidare på. Vi ser fram emot att få se hur Sea of Thieves fortsätter att utvecklas och detta tycks bli en väldigt bra start på det andra året för Rares populära piratsimulator.

Skip