Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Ancestors: The Humankind Odyssey

5 snabba: Ancestors: The Humankind Odyssey

Mannen som skapade Assassin's Creed är tillbaka med ett ultraambitiöst överlevnadsäventyr och Petter har kikat närmare...

Jaha, vad i hela friden är det här nudå?
Du vet vem Patrice Désilets är va? Karln som tillsammans med Jade Raymond grundade Assassin's Creed som spelserie och styrde allt det kreative arbetet med Ezio första äventyr. Han producerade även Prince of Persia: Sands of Time och har därmed en av spelvärldens mustigaste meritlistor. Patrice "tröttnade" på storstudio-mentaliteten och miljardbudgetar, sade upp sig från Ubisoft och efter en kort period på THQ (som gick i tok-konkurs) beslutade sig för att grunda sin egen lilla indiestudio som stavas Panache Digital Games. Sedan ett par år tillbaka har de arbetat på ett snudd på olustigt ambitiöst projekt som heter Ancestors: The Humankind Odyssey.

Ancestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind Odyssey
Spelvärlden är ett fantasifullt porträtt av Afrika, enligt utvecklarna.

Då kommer jag att spela som våra förfäder?
Korrektomundo! Äventyret är av överlevnadstyp och utspelar sig för tio miljoner år sedan. Vi kommer att styra en liten grupp apor som gör sitt yttersta för överleva och enligt Désilets själv ligger fokus på en öppen, dynamisk och fri spelupplevelse i en gigantisk värld, där varje enskild spelare kan koncentrera sig på den del av livet som apa som intresserar dem mest. Om du vill jaga mycket, slå ihjäl ormar och utveckla dina sinnen som jägare och bödel, går det såklart precis lika bra som om du hellre vill smyga runt och utforska, eller satsa på att låta andra apor i gruppen göra smutsgörat åt dig. Kommunikations-delen av Ancestors: The Humankind Odyssey kommer att tillåta oss att dra nytta av andra apors förmågor och specialiteter och allt handlar såklart om att utvecklas till något mer än en dum apa.

Blir aporna människor till slut då?
Högst otroligt med tanke på att vi då skulle tvingas spela igenom tusentals år av evolution, vilket enligt våra hastiga beräkningar skulle innebära någonstans mellan 600 och 1000 speltimmar, vilket vi kan garantera att detta äventyr inte kommer att erbjuda. Men utvecklingen av aporna är såklart en viktig aspekt av spelet och via vad som liknar ett färdighetsträd kommer vi att kunna lägga fokus på olika saker. Aporna kan i början av Ancestors: The Humankind Odyssey aktivera antingen "intelligence" eller "sense" på två olika knappar, beroende på vad man försöker åstadkomma.

Ancestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind Odyssey
Det lurar såklart faror runt varenda krök i detta spel och det gäller att lära sig hur man bäst undviker att bli uppäten.

Och ni har spelat det, eller?
Nja, vi har kikat på när producenten Patrice Désilets spelade det, och fick se hur själva grundsystemen fungerade och hur det är upplagt. Allt inleddes med en mellansekvens där en apa med en liten apbebis på ryggen attackeras av nån slags flygande superdinosaurie-fågel som tappar ungen på väg till sitt bo. Sekunden senare, medan pappan är på väg att bli uppkäkad uppe i rovdjurets bo, får vi möjlighet att kontrollera det lilla apbarnet som naturligtvis är uppskrämt och förhållandevis värdelöst sett till förmågor och egenskaper. Genom att då trycka in knappen för apans "intelligence" markeras diverse finurliga objekt och möjligheter på skärmen, som till exempel bra ställen att gömma sig på eller saker som går att äta utan att bli förgiftad. Samma stund som vi hjälp den lilla apan gömma sig hoppar perspektivet över till en av de andra vuxna aporna från vår grupp och nu gäller det att lokalisera både ungen samt pappan som ligger och hoppas kunna undkomma att bli middagsmat i det vingförsedda rovdjurets kråkbo.

Det låter rätt linjärt, eller?
Just denna bit såg så ut, ja - men resten av Ancestors: The Humankind Odyssey ska tydligen vara 100% ickelinjärt och fyllt till brädden av valmöjligheter. Det finns inga egentliga mål, inga radiomaster eller kyrktorn att "låsa upp" och allt handlar om att utforska och upptäcka i sin egen takt, på sina egna premisser. Går denna blomma äta? Går det att forma en spjutspets av denna sten? Kan jag lära mig att kasta detta spjut? Går det att lära sig att nyttja båda händerna? Att förstå sin omgivning och bättre lära sig att kommunicera med andra invånare i världen gör såklart att din apa kommer att utvecklas och bli smartare och smartare. Lite som en mix mellan Microsofts nedlagda B.C, Far Cry: Primal och Spore, om du så vill. Ancestors: The Humankind Odyssey ska släppas i höst som det verkar och finansierar historien för utgivaren Private Division som ägs av Take 2 och satsar enkom på lite "mindre" projekt som detta samt Kerbal Space Program.