Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Dreams

5 Snabba: Dreams

Media Molecules är inte bara en spelskaparstudio, de har också släppt en. Dreams låter dig förverkliga dina designdrömmar.

Alltså, jag fattar inte! Är det här ens ett spel?
Ja, och nej. Dreams är ett verktyg för att skapa spel från grunden med alla dess beståndsdelar. Du kan använda det för att modellera eller rita, för att animera, för att skapa logik och programmera i ett visuellt språk, för att skapa ljudeffekter och musik, och för att sätta ihop allt det till spel men också, om du vill, till stillbilder eller bara musikstycken. Grundidén är att allt går att dela med sig av, så du kan fokusera på det du är bra på. Om du komponerar riktigt bra musik så kanske någon annan kan använda den i sitt spel, eller så kan du låna någons supercoola figur och stoppa in i ditt spel, och så vidare. Men om du överhuvudtaget inte vill skapa utan bara spela så kan du förstås också surfa fritt i spelets inbyggda sökmotor och testa allt. Det finns i praktiken inga begränsningar. Det går att bygga enkla arkadspel, komplicerade rollspel, tvådimensionella plattformare, Zelda-liknande äventyr i uppifrånperspektiv, förstapersonsskjutare, musikspel, strategispel, bilspel, bokstavligen allt du kan tänka dig. Med det sagt finns det inte mycket att spela än. Tanken med early access-versionen som har släppts nu är ju att kreativa personer ska skapa så mycket som möjligt innan Dreams har sin fullständiga premiär, men när spelare bara har haft tillgång till tidiga versioner i några veckor kommer det att dröja innan de mer avancerade skapelserna dyker upp. Med det sagt finns det redan massor av spännande att testa, som synes på bilderna i den här texten.

DreamsDreams
Det finns inga begränsningar i själva spelmotorn, du kan skapa allt från realism till stiliserat.
Dreams
Att slänga ihop ett biljard är förstås enkelt med fysik och grafikmotorn på plats, men Beech Pool är trots det oväntat spelbart.

Men hur går det till? Det finns ju inget tangentbord eller någon mus?
Hela paketet är förstås optimerat från grunden för att fungera bra med antingen den vanliga handkontrollen eller med två Move-kontroller. Jajamen, utöver VR så har de gamla pinnarna fått ännu en ny mening med livet. Oavsett vilken du väljer så styrs det mesta av rörelsesensorerna, så att du kan flytta och förändra saker i 3D. För att komma runt problemet med bristen på knappar används shift-knappar för att byta funktionalitet och på så sätt är det relativt enkelt att flytta runt objekt, förstora och förminska och sånt. Särskilt Move-kontrollerna är perfekt anpassade för att skulptera saker. Under alla dessa år när Dreams har varit under utveckling har Media Molecule släppt videor som visar på hur kraftfull skulpteringen är. Det finns funktioner för att exempelvis spegla det du bygger eller massduplicera det så att en noggrannt utkarvad sten helt plötsligt blir en hel valvbåge till ditt episka Dark Souls-doftande spökslott, eller så kan du vrida och kombinera enkla former för att bygga upp hela städer.

Dreams
Många "scener" är bara koncept på vad som kan göras, men ändå imponerande i sin korthet.
Dreams
Det går också att måla i Dreams, något som demonstreras ypperligt i denna kommande titelsida för spelet Demon's Penance.

Hur blir det ett spel av det här då?
Dreams i sig är ju en fullt fungerande 3D-motor och att peta ut några träd och klippor och sedan ställa ut en figur som du kan springa runt med tar bokstavligen bara några minuter. Men för att göra något som faktiskt fyller en funktion behövs logik, och där har de galna britterna byggt ett helt visuellt programmeringsspråk. Det fanns tidiga versioner av det här redan i Little Big Planet, men nu är det ännu mer komplett. Allt styrs av signaler och logiska funktioner, ungefär som att bygga ett kretskort. Så du kan, exempelvis, koppla en räknare till din figur och definiera att om den når noll så dör figuren. Sen kan du bygga hinder och göra så att kontakt med dem sänker räknarens värde. Och så kan du förstås lägga upp en mätare vars längd styrs av värdet på räknaren så du kan se hur mycket liv du har kvar. Samma sak som alla spel egentligen gör, fast mer grafiskt. Om du får akut huvudvärk av att pyssla med sånt här finns också färdiga prototyper av olika spelgenrer så att du kan stoppa in dina egna modeller och relativt enkelt sätta ihop ett eget spel. Eller till och med låna andras modeller.

Dreams
Någon gjorde sin hund till huvudperson i spelet Dog's Run. Det här spelet ligger nära den standardiserade grafikstilen i Dreams.
Dreams
För att lära sig grunderna i verktygen finns små videor som ger dig uppdrag att lösa. Det kan vara svårt att hinna följa med i svängarna.

Men om jag överhuvudtaget inte vill behöva skapa något då?
Då är Dreams i early access-versionen inte tänkt för dig. Just nu handlar det om att inspireras och skapa, och trots att det är ovanligt enkelt att skapa så kräver det fortfarande väldigt mycket engagemang, kreativitet och framför allt tid. Bara att gå igenom spelets instruktioner tar åtskilliga timmar, och sen kan du praktiskt taget lägga hur mycket tid du vill på det. Om inte annat kommer du att få en väldigt skarp insikt i varför spel tar så lång tid att utveckla. Men visst, det kommer nog att dyka upp några riktigt kul spelidéer här. På så sätt fungerar Dreams som ett "game jam", där man snabbt kan ta fram fungerande prototyper av spel. Är du riktigt seriös så är det nog i längden bättre att lära sig något i stil med Unity. Men för relativa nybörjare är det en väldigt bra början.

DreamsDreams
Med smart design har en del små men väldesignade spel redan dykt upp, som pusselspelet Porto och det enkla Please Hug Me.
Dreams
Förstapersonsskjutare? Jajamen. Prometheus erbjuder utbytbara vapen och några varianter på fiender redan i tidig testversion.

Vad blir skillnaden på det här och den färdiga versionen?
Media Molecule själva kommer förstås att ha ett komplett storyläge som även fungerar som inspiration och exempel på vad som går att göra. Just nu finns bara en handfull mer polerade minispel från utvecklarna själva. En annan stor skillnad är att det kompletta Dreams kommer att kunna spelas online och ha stöd för VR. Det innebär att du kan skapa och spela precis vad du vill. Eller, det vill säga, det som faller inom riktlinjerna, för Dreams är tänkt att vara relativt rumsrent. Men redan nu finns det vanvettigt mycket potential och då har ingen kommit längre än att skrapa på ytan. Redan nu finns det exempel där folk har återskapat animation från Spider-Man eller gjort en remake av Konamis nerlagda P.T. eller byggt fungerande förstörbara bilmodeller eller återskapat rörelsemönstren från Rayman. Alla gamers med självaktning har väl en hel bunt egna spelidéer i bakfickan? Nu är det bara att sätta igång och förverkliga dem!

Dreams
Starry Night är en superkort animerad sekvens som skapar en extremt imponerande version av Van Goghs verk.
Dreams
De figurer du designar kan användas i andra titlar om du så vill. Möt Zomborg, en typ med en framtida karriär som huvudperson i datingsimulatorer.

Relaterade texter

DreamsScore

Dreams

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Efter nästan ett år i early access är Dreams äntligen här på riktigt för att låta dig förverkliga alla dina drömmar.

GRTV testspelar Ruckus i Dreams

GRTV testspelar Ruckus i Dreams

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Media Molecule (Little Big Planet / Tearaway) har skapat ett fantastiskt spel i Dreams som inte bara innehåller tusentals små äventyr som du kan ladda hem och fördjupa...



Loading next content