Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Gothic 3

Gothic 3

Tyska Pirahna Bytes utmanar självaste Elder Scrolls IV: Oblivion med ett mastodontrollspel där du kan göra precis vad du vill. Mikael Sundberg berättar allt...

De där orcherna kan man aldrig lita på. Först fick vi lära oss att de var ondskefulla monster i Sagan om Ringen, lömska typer som kidnappar hober och myllrar runt i största allmänhet på diverse slagfält. Hela Dungeons & Dragons-mytologin knyckte orcherna rakt av och etablerade dem som ett allmänt otyg (anledningen till att namnet kunde stjälas rakt av var att Tolkien själv hade hämtat det ur gammalengelska berättelser; ursprungligen kommer ordet från latinets Orcus). Vi trodde att vi hade den praktiska svartvita världsbilden klar för oss när Elder Scrolls och Warcraft komplicerade det hela genom att framställa orcherna som brutala men hedervärda krigare, som ofta missbehandlats av människorna och därför förtjänade en plats i samhället. Orcherna var rätt sjyssta egentligen. Trodde vi. Men i Gothic visade det sig att orcher trots allt är ett pack som härjar, erövrar och dreglar en massa. Dags att visa dem vem som bestämmer.

Gothic 3 börjar precis där Gothic 2 slutade. Som en hjälte har du lyckats befria din ö från orchernas anfall och reser mot fastlandet, bara för att upptäcka att invasionen redan är avklarad. Mänskligheten lever i enskilda fickor av motstånd, i belägrade städer och i fångläger. Så det blir upp till dig att rensa upp det hela. Men du måste inte nödvändigtvis rädda mänskligheten. Du kan lika gärna sälja dina tjänster till de orchiska herrarna och tjäna grova stålar, eller helt enkelt ignorera hela situationen och bara göra det som passar dig. Gothic 3 är nämligen ett fritt rollspel med klara drag av The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Genom hela serien har Gothic inspirerats av Elder Scrolls, men aldrig riktigt kommit ikapp. Den här gången kan de mycket väl lyckas. Framför allt använder spelet en vansinnigt läcker grafikmotor. Hittills har vi mest fått se bilder på omgivningarna, men vilka omgivningar sen. Utvecklarna skryter med att spelet ska innehålla hela sjuttiofem kvadratkilometer spelyta, nästan dubbelt så mycket som The Elder Scrolls IV: Oblivion. På denna yta finns det gott om utrymme för olika klimat, bland annat finns en enorm öken att utforska, komplett med kilometervis med sand.

Istället för den ganska platta världen i Oblivion har Gothic mer kuperade landskap och kreativa städer som påminner mer om verkligheten. Alla spelets karaktärer styrs förstås av en avancerad AI som avgör hur de reagerar på dina handlingar. Vad som däremot är mindre realistiskt är faunan i Gothic-världen. Ute i vildmarken vandrar det omkring enorma tyrannosaurier, gigantiska krokodiler och andra urtidsdjur. Sen har vi förstås orcherna, som mer påminner om Tolkiens förvridna kreatur än de charmigt illgröna varelserna från Warcraft.

Spelmässigt bjuder Gothic 3 på mer varierade strider. Det finns en mängd olika attacker att använda, samtliga i realtid i ett tredjepersonsperspektiv. Varje vapen har sina egna animationer vilket känns generöst efter The Elder Scrolls IV: Oblivion som trots allt bara hade en handfull olika rörelser. I tidigare spel var det främst tangentbordet som användes, men nu är även musen högst inblandad. Det behövs, eftersom striderna nu kan involvera massvis med folk på samma gång.

En innovativ funktion är det faktum att en fiende inte är död bara för att du besegrar den. Den tuppar bara av, och du får sedan bestämma om du vill utdela det dödande hugget eller inte. Det ska bli intressant att se hur det fungerar tillsammans med datorkaraktärernas intelligens; kanske vill de hämnas senare eller kanske står de i tacksamhetsskuld till dig. I övrigt följer spelet ungefär samma mönster som Elder Scrolls, där du inte väljer ett fast yrke utan utvecklar din karaktär främst genom att använda olika färdigheter.

Det återstår att se huruvida Gothic 3 kan överglänsa Bethesdas mästerverk. Grafiken är enastående men frågan är vilken superdator som behövs. I september ska Gothic 3 släppas i Tyskland, med en engelsk version planerad till månaden därpå.

Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3
Gothic 3