Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare

Gamereactor reste till Los Angeles för att kika in Infinity Wards "nystart" av Call of Duty som spelföljetong...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Passion. Ordet som vi hörde nämnas flest gånger under vårt senaste besök till Infinity Ward när vi nyligen reste till Los Angeles för att få veta mer om årets Call of Duty-spel. För även om man gillar spelserien eller inte, oavsett om man gillar vissa av spelen och avskyr andra eller bara inte bryr sig - går det liksom inte att förbise det faktum att Activisions bästsäljande actionföljetong skrivit om regelboken för hela actiongenren genom åren.

Infinity Wards roll i detta har naturligtvis varit helt avgörande. De utvecklade det första spelet i serien och de utvecklade Modern Warfare, som fortfarande anses vara spelseriens absoluta höjdpunkt. Efter det mekade de även ihop Ghosts samt Infinite Warfare som jämfört med deras andra Call of Duty-aspel rent allmänt anses som avslagna av den breda massan. Under de två senaste åren har studion laddat om, dock. De har återvänt till Modern Warfare, en saga som vi senast tog del av i slutet av 2011 då Makarov dog.

Call of Duty: Modern Warfare
Japp, det är ett nytt spel som heter precis som ett gammalt. Och det innehåller samma story, fast mer modern. Och samma karaktärer, som dött i senare delar i serien men nu alltså lever - igen. Det blir inte mycket mer ologiskt än så.

Vi på Gamereactor var inte särskilt överraskade när Infinity War under vårt studiobesök berättade att det kommande spelet inte kommer att heta Call of Duty: Modern Warfare 4 utan endast Call of Duty: Modern Warfare. Kalla det en re-boot, om du så vill, för utvecklarna avser att ta nya tag här, och allt handlar om deras passion för genren, för spelserien och för fansens högsta önskningar gällande allt vad Call of Duty idag står för. Gamla teman, gamla karaktärer och gamla möten kommer att finnas med i årets spel även om det såklart inte handlar om en regelrätt remaken.

Call of Duty: Modern Warfare (2019) är alltså ett helt nytt spel, vilket vi förstår kan vara en smula förvirrande. Detta är dock en trend vi ser just nu att nya spel baserade på ny teknologi och originella idéer men som förlitar sig på en klassisk licens, döps till samma sak som det första spelet i serien (se bara på Doom och Grid). Infinity War avser här att berätta en modern historia om dagens konflikter, med fokus på geopolitiska bekymmer och på den samtid vi idag befinner oss i. Om vi blickar tillbaka 12 år då det första Call of Duty: Modern Warfare först släpptes - kan vi alla enas om att världen ser ganska annorlunda ut just nu, och detta är grundidén med de nya spelet. Att flytta Modern Warfare in i vår nutid, på alla tänkbara sätt och vis.

Den första och garanterat största utmaningen som Infinity Ward stått inför här är det faktum att de senaste tio Call of Duty-spelen betraktats av mången gamer som splittrade sett till hur man förpackat multiplayerdelen tillsammans med kortare singleplayeräventyr. Delar som ofta haft ganska få saker gemensamt. I Call of Duty: Modern Warfare (2019) ska detta inte få ske, menar Infinity Ward. Istället ska det skapas en homogen produkt med fokus på en helhetskänsla som inte riktigt funnits där under de senaste 12 åren.

Call of Duty: Modern Warfare
Tanken har varit att bygga en mer psykologiskt tät och stark/gripande upplevelse som bättre ska måla upp krigets fasor.

En annan utmaning som utvecklare stått inför och som de vill förändra i spelserien rent allmänt, är den bild av krig och konflikt som här förmedlas. För krig är ju fruktansvärt, såklart. Och när krig porträtteras i spel handlar det ofta om att måla upp en bild av det där fruktansvärda genom att fylla striderna med blod och övervåld. Något som Infinity Ward nu vill komma bort ifrån. Istället vill de försöka porträttera den psykiska anspänningen, stressen och den personliga dramatiken som finns inbakad i krig som företeelse. Infinity Ward beskriver att de snarare vill bygga stämningen och nerven som finns i Spielbergs Hajen än att skapa den där köttiga känslan av slakt som återfinns i filmserien Saw. Mer Den tunna röda linjen och mindre Hacksaw Ridge, om vi säger så.

Infinity Ward berättar också att de arbetat outtröttligt med att försöka bygga verkliga, riktiga, trovärdiga karaktärer den här gången och i samma veva försökt komma ifrån den där banaliteten som spelseriens mest älskade figurer stått för såhär långt. Varje karaktär i Call of Duty: Modern Warfare (2019) är komplex utlovar studion och skurkarna i spelet ska tydligen vara proppade av lager och nyanser och de drivs av tydliga agendor och är inte regelrätt genomelaka och sådär pannkaksplatta som vi sett i tidigare spel i denna serie. Det blir uppenbart under våra samtal med studion att det var nödvändigt för dem att "re-boota" Modern Warfare och flytta hela upplägget till nutid, börja om från början, för att kunna skapa en mer mogen och nyanserat känslomässig spelupplevelse. Visst, vi kommer fortfarande att få se hur USA hittas mot Ryssland och det kommer såklart att finnas allierade och vrålande fiender, men Infinity Ward avser att skapa gråskala snarare än det där karikatyraktigt svarta-mot-vita som regerat tidigare spel.

Om de två krafterna som krigar här är Call of Duty: Modern Warfare ett spel där både yrkesverksamma (Tier 1-operatörer) och rebellmilitärer samexisterar i de båda fraktionerna. Operatörer och rebeller kämpar sida vid sida, men i många fall kommer de att möta fienden på egen hand. Operatörer förflyttar sig i små grupper, är utrustade med avancerad teknik och kan klara stora rebellgrupper. Omvänt måste rebellerna räkna med det stora antalet kamrater, eller välja en tystare taktik när de möter de bästa utrustade operatörerna. Dessa skillnader ger upphov till invecklad taktik som avgör hur du beter sig på slagfältet beroende på karaktären du spelar.

Under vårt besök hemma hos utvecklarna i ett soldränkt Los Angeles valde de att fokusera på singleplayer-portionen i Call of Duty: Modern Warfare (2019) vilket innebär att vi inte kan prata om multiplayeraspekten just idag.

Det första uppdraget tog oss till Londons gator där vi, efter en terroristattack, skickas till ett hus för att förstöra terroristcellen som ansvarar för vad som hände. I början av uppdraget, med operatörerna som distribueras vid ingången och väntar på att signalen för att forcera husets öppning, kändes atmosfären som hämtad från Ubisofts Rainbow Six-spel. När vi väl klivit in i Londons smala korridorer stängdes lamporna av, vilket ledde till att vi slog nightvision-brillorna och startade en kamp mot terroristerna. Här bevittnade vi några riktigt imponerande scener: en terrorist som använder sin fru som en mänsklig sköld, och samma gisslan blir en fiende så snart hennes man neutraliserades. En desperat kvinna går till en vagga: ska hon ta sitt barn eller ett dolt vapen? Skjuter vi först, eller riskerar våra liv?

I ett annat uppdrag i Asien axlar vi rollen som en liten muslimsk flicka som precis räddats ur massorna efter en våldsam bombräd. Mamman dog vid hennes sida, men folket i byn lyckades mirakulöst få ut henne oskadd. Bombningarna är dock bara förspelet av en rysk invasion där det delas ut nervgasgranater på löpande band. Vi tar skydd hemma, skyddad av vår far och en bror på sju eller åtta år, medan ryssarna går igenom alla byggnader. Efter en våldsam konfrontation med en fiende-operatör lämnar vi huset för att mötas av en av de mest skrämmande scenerna i spelseriens mångåriga historia: byborna ligger på marken i kramper som orsakas av nervgiftet, medan militären skyndar sig för att avsluta jobbet genom att skjuta ett huvudskott på dem som ännu inte kvävts av granaternas gift. Kriget är hemskt, de civila lider och Call of Duty: Modern Warfare berättar historien om krigets fasor med en ton och på ett sätt som under vårt besök gav oss kalla kårar.

Call of Duty: Modern WarfareCall of Duty: Modern Warfare
Ny grafikmotor, ny ljudmotor, nybyggd vapenfysik... Det blir mycket nytt i nya Modern Warfare.

Efter dessa sekvenser (och en nödvändig kaffepause för att återhämta sig från det högt emotionella ögonblicket) visade Infinity Ward oss spelets teknik. Förutom ett volymetriskt ljussättningssystem blev vi verkligen förvånad över ljuddesignen som i denna spelserie inte riktigt hållit måttet under årens lopp. Nu producerar varje enskilt vapen äntligen olika jud beroende på typ av plats där det används och beroende på den densitet som finns i den omgivning spelaren just då befinner sig i. detta har funnits implementerat i framförallt närmaste konkurrenten Battlefield i snart tio år nu tillsammans med spel som Crysis 3, Rainbow Six: Siege och Killzone: Shadowfall men äntligen har Infinity Ward lyssnat på fansens ljudkritik och tagit i från tårna, här. Även vapnens animationer är utmärkta, detta tack vare ett system som heter Activital har utvecklarna försökt att imitera hur ett vapen hålls och hur det hanteras - i verkligheten.

Rent grafiskt är det läckert också, snyggare än någonsin. Infinity Ward har enbart använt sig av fotografier för att skapa spelets texturer den här gången och det syns. Det finns en mer realistisk look här, vilket går hand i hand med den mer gripande och mogna tonen i berättandet och porträttet av krig som studion försökt skapa. Varenda karaktär är modellerad efter en skådespelare, också, något som tillför extra realism precis som de omgjorda vapnen. Det finns även ett system för att i detalj granska varenda krutpåk i spelet, något som förde tankarna till hur Autovista-systemet fungerar i Forza Motorsport 6 och Forza Motorsport 7.

Call of Duty: Modern WarfareCall of Duty: Modern Warfare
25:e oktober är det alltså dags. Vad tror du om detta "soft re-boot" av Modern Warfare?

Infinity Ward menar att Call of Duty: Modern Warfare (2019) blir det mest autentiska och realistiska spelet som de någonsin har skapat. Vi måste erkänna att vi efter många år har utvecklat en slags defensiv skepsis mot varumärket Call of Duty, men i det här fallet blev vi verkligen förvånade under vårt studiebesök. Imponerade. Det här lovar gott. Väldigt gott. Det känns helt plötsligt intressant igen med ett nytt spel i världens största actionspelserie och det känns fräscht att Infinity Ward gjort om rubbet och verkligen tagit i från tårna. Vi vet dock ingenting om multiplayeraspekten ännu men kommer såklart att berätta mer under den stundande E3-mässan då detta också ska visas upp för den samlade spelpressen. Som det känns efter en första titt kan detta verkligen innebära en efterlängtad nystart för Call of Duty.