Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Bleeding Edge

Bleeding Edge

Gamereactors utsända har provspelat Ninja Theorys något oortodoxa multiplayerspel i samband med E3-mässan. Här är alla våra intryck...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Jag ska vara ärlig och säga att jag blev genuint förvånad när jag hörde talas om Ninja Theorys (DMC Devil May Cry, Hellblade: Senua's Sacrifice) nästkommande spel. Bleeding Edge är så långt ifrån ett episkt singleplayeräventyr man kan komma, utan tvärtom fokuserat på multiplayer, fyra mot fyra. Med detta ur världen, så var den trailer som visades på under Microsofts E3-presskonferens lyckligtvis ändå en positiv överraskning, och gjorde mig rejält spelsugen. Och efter att jag fick chansen att provspela i samband med Xbox Showcase, kan jag meddela att dessa goda intryck visade sig vara befogade.

Som tidigare nämnt är Bleeding Edge alltså ett team-baserat multiplayerspel, lite i samma anda som Overwatch. För den som spelat Blizzards pärla, kommer mycket att kännas välbekant när det kommer till upplägget med de tre klasserna; Assassin, Support och Heavy. Som du kanske anar är en bra mix i laget något som verkligen krävs för att gå segrande ur striderna.

Bleeding Edge
Karaktärsdesignen är rakt igenom välgjord.

När jag gav mig i kast med det spelbara demot, fick jag en snabb genomgång av grunderna i spelmekaniken. Det inkluderade hur jag rör mig, siktar, hoppar samt använder förmågor. Det viktigaste var dock hur de ultimata förmågorna fungerar, av vilka det finns flera stycken att välja bland. Till skillnad från i Overwatch så låter Bleeding Edge mig välja en av två ultimates som kan förändra förutsättningarna i matcherna samt även hur en viss figur ska spelas.

Efter att ha plöjt igenom denna genomgång med strålande resultat, gav jag mig på en 'dojo'-session, där jag fick prova på en figur och prova på hur det fungerar mot andra. I detta demo fanns tio karaktärer att välja bland (vilket är nästan hela startensemblen då spelet släpps, när nu detta blir). Det enda undantaget var två tomma rutor för karaktärer som till synes inte är utannonserade ännu och som Ninja Theory vill suga på ett tag till. Jag spelade samtliga karaktärer i dojo-läget, men kommer i förtitten att fokusera på de två som jag fick testa i skarpt läge.

Bleeding Edge
Banorna spelar en stor roll under de intensiva striderna.

När jag väl kom in i ett lag med tre andra spelare, så matchades vi följaktligen mot ett lag bestående av fyra andra. Spelläget som fanns tillgängligt var en variant på 'Domination'-lägena vi sett i andra spel, men med twisten att zonerna inte var aktiva hela tiden. Det lär såklart finnas andra spelsätt, men tyvärr har vi inte fått höra talas om dessa ännu.

Bleeding Edge
Bleeding Edge