Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Vi hade nöjet att bevittna ännu en långvarig demo-session av CD Projekt Reds kommande rollspel Cyberpunk 2077 på E3 2019.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

E3 är officiellt över och vi har både sett och spelat flertalet spel under den gångna veckan då vi var på plats i Los Angeles. Ett av dessa spel, kanske det mest högprofilerade spelet på mässan ännu en gång, var det efterlängtade CD Projekt Red-rollspelet Cyberpunk 2077. Spelet visades upp under Xbox-presskonferensen och Cyberpunk 2077 fortsätter med det att imponera på gamingentusiaster och media världen över. Utöver att ha bevittnat Keanu Reeves ropa ut komplimanger under presskonferensen fick vi även kika på ytterligare 50 minuter av gameplay bakom stängda dörrar i ett Cyberpunk 2077-mötesrum.

Eventet i fråga liknade det vi besökte förra året, där vi promenerade in i en neon-klädd bar med Cyberpunk-tema innan vi sedan fick kila in till det mörka demo-rummet där en utvecklare höll i en kontroller, redo för att spela för oss allihop. I baren fick vi dock chansen att prata med Mike Pondsmith, skaparen av "pen & paper"-rollspelet Cyberpunk 2020 (källmaterialet för CD Projekt Reds kommande skapelse). Under vår tid med Pondsmith fick vi reda på att han jobbat för fullt på Cyberpunk Red, ett nytt pen & paper-rollspel som utspelar sig mellan Cyberpunk 2020 och Cyberpunk 2077. Vi fick även reda på att han planerar att fortsätta att arbeta på serien framöver, så om du har svårt att lugna din hunger efter Cyberpunk kan du åtminstone få ett smakprov på vad som komma skall genom att testa källmaterialet innan 2077 släpps i April.

Penna och papper åt sidan, låt oss prata om CD Projekt Reds väl efterlängtade TV-spel. Förra årets presentation gav oss en hel del information och visualiseringar av de många möjligheterna att skräddarsy ens egen karaktär (den första customisation-menyn var då, såklart, möjligheten att skräddarsy Vs utseende), utvecklarna visade oss tuffa val, fick oss att gapa framför E3-streamen över hur mantis-striderna flöt på och fick oss att rysa under tiden "ripperdoc"-läkaren Victor tryckte in ett nytt ögonimplantat i spelets huvudkaraktär. I årets demo-session fick vi se ännu mer av spelets customisation-system och äntligen har vi inblick i hur djupt rollspelsaspekten går i 2077. Den första menyn låter dig skräddarsy din bas-personlighet/bakgrund genom att välja en av tre olika "life paths" (eller livsriktningar). Dessa lyder "nomad", "street kid" och "corporate". Dessa tre riktningar ändrar inte enbart din bakgrundshistoria, utan även spelet självt och vi återkommer till detta inom kort.

Cyberpunk 2077

Den tredje stora customisation-undermenyn som visats är "attributes", som tillåter dig att bygga upp din karaktärs bas-stats. Dessa lyder "body", "intelligence", "technical" och "cool". Dessa stats bestämmer vilka styrkor din karaktär kommer att ha utanför och i strid och möjligheterna här är många. Kombinerat med dina attribut kommer din klass förändras rejält baserat på hur du spelar och det finns flertalet möjligheter inom färdighetsträdet, som exempelvis "perks". Du kommer att kunna tilldela uppgraderingspoänd i "handguns", "rifles", "blades", "hacking", "shotguns", "two-handed", "athletics", "melee", "engineering", "sniper rifles" och "assassination" och vi fick kika på vissa av dessa under vår "hands-off" demo-session.

Åter till dina attribut. Vi fick kika på några intressanta spelmekaniker, vissa klart inspirerade av penna & papper-rollspelens tärningskast; exempelvis sättet du som spelare kommer att kunna använda dina attribut i dialog. I demot leddes vi genom ett scenario där V behövde leta upp ledaren av "Voodoo Boys", ett gäng som verkade besatta av cyberspace, för att lära sig mer om chippet i vår protagonists huvud. Området som utforskades under 2019 års demo-session var Pacifica, ett distrikt som initiellt var tänkt att transformeras till en massiv turistattraktion tills det att byggnationerna övergavs och byggnaderna lämnades öde. Här får vi bekanta oss med en fattig, gängcentrerad population och se några intressanta mekaniker som innefattar "street cred" och bakgrund.

En intressant detalj vi upptäckte under presentationen var översättningsmekaniken. Den breda populationen i Pacifica kommunicerade på ett Kreolskt språk, och då vår protagonist inte kunde språket skulle man kunna tro att man som spelare helt enkelt inte skulle kunna hänga med i konversationer på nämnda språk. Så är inte fallet i Cyberpunk 2077. Protagonistens chip-nätverk innehar nämligen speciell mjukvara som låter denne översätta diverse språk framför dennes ögon som undertexter. Vi togs till en kyrka, eller åtminstone en plats för dyrkan, i en fattig, bortglömd del av staden där vi fick bevittna ett kult-liknande beteende för en kort stund innan vi eventuellt mötte vår kontakt.

Vi fick därefter se livsriktnings-aspekten träda i kraft. Det stod klart efter att ha kikat på dialogvalen att vi hade kunnat få mer information ur vår kontakt om vi valt "street kid" som livsriktning tidigare, då kontakten i fråga var en fattig gängmedlem. Utan denna livsriktning blev dess specifika dialogval inaktiverade och oanvändbara. Utöver livsriktningar så kan även attribut ändra dina konversationer. Intressant nog så krävs ett antal satta poäng i ett specifikt attribut för att kunna använda attribut-specifika dialogval och antalet som krävs syns på skärmen, så du lär få reda på om du förstört för dig själv gällande attributpoäng-hantering i realtid när "attribut X 3/4" syns i dialogrutan.

Cyberpunk 2077

Efter att ha mottagit nog med information från vår kontakt kilar vår V iväg för att träffa Placide, en massiv, ohygglig individ som verkar vara Voodoo Boys ledare Brigittes högra hand. På väg till hans lya får vi reda på mer information gällande "street cred"-aspekten. En aspekt som verkar ändra folks syn på V och som låser upp mer innehåll i vissa fall. Från första mötet står det klart att Placide inte litar på V och för att uppnå en rimlig nivå av respekt och bevisa en lika rimlig nivå av lojalitet måste V (som i detta fallet var man, men könen byttes mellan genom hela demot) utföra ett uppdrag på Placides order. Uppdraget i fråga kommer att ta V till Grand Imperial Mall, ett köpcenter som tagits över av ett gäng kallat "The Animals" för att avaktivera ett nätverk inuti en skåpbil. Innan V blir ivägskickad beordrar Placide vår protagonist att "jack in", eller att länka sitt interna nätverk till Placides på klarspråk. Här uppenbarar sig Keanu Reeves karaktär - det digitala spöket av Cyberpunk 2077s rockstjärna Johnny Silverhand - och kära Johnny verkar inte lita på gängmedlemmen. Trots låg tillit övertalar han V att länkandet är enda sättet att senare kunna interagera med Brigitte. Placide frågar vilken "ripperdoc" (eller cyberimplantat-kirurg, om man så vill) V använder sig av och fortsätter frågan med ett "är det Victor?". Om du läste vår tidigare Cyberpunk-förtitt vet du att det mycket riktigt är Victor och vi kan visserligen enbart spekulera gällande om Placides frågeställning beror på Victors grymma arbete och V:s högkvalitativa implantat eller chippet i dennes huvud, men chippets ursprung är ännu okänt.

Under tiden Johnny talar till V genom chippet i dennes huvud ger Placid vår protagonist en uppdragssammanfattning och vi introduceras till ännu en dialogmekanik. Underliga saker sker i rummet bakom Placids skrivbord och detta promptar ett dialogval gällande just detta rum och låter oss starta en konversation om subjektet. Vi får berättat för oss att dessa omgivningsdialog-val inte alltid är smarta att välja då spelaren visserligen kan få ut mer information om vad som händer runt omkring men också kan komma att förnärma dialog-subjektet och förlora dennes tillit.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077