Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Dying Light 2

Dying Light 2 - E3-intryck

Vi fick under det nyligen passerade E3 2019 chansen att spana in en demo av den postapokalyptiska joggingturen Dying Light 2. Och det vi såg lämnade oss hungriga efter mer.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

En av de mer hjärtskärande utannonseringarna som någonsin gjorts, måste ändå vara debuttrailern för 2011-års Dead Island. Den började med att vi fick se en flicka som låg livlös på trottoaren, täckt av bitmärken, efter att ha kastats ut genom fönstret till ett hotellrum. Det som gjorde trailern så speciell var inte nödvändigtvis enbart den synen, men att vi sedan, i bakvänd ordning, fick se hur hon (tillsammans med två vuxna) kämpade för sitt liv och drevs in hotellrummet där de tog sina sista andetag. Trailern, som saknade dialog, satte en minst sagt emotionell stämpel, och trots utvecklarna själva var tydliga med att spelet inte skulle fokusera så hårt på ett gripande narrativ så verkade det onekligen så enligt trailern. Därför högg sig flertalet spelare igenom äventyret med en aningen fundersam hand när det väl släpptes.

Ser man däremot till Techlands kommande uppföljare till Dying Light, Dying Light 2, verkar det som om den kommer bli allt Dead Island inte blev då världen och nästan allt som försigår i den beror på påtagliga konsekvenser av val. Stort fokus läggs på rollspelselement och karaktärerna har getts djupa relationer som berättas med överraskande tyngd och trovärdighet. Detta är bara ett av de antaganden vi gjort efter att ha fått ta del av demon (en demosession vi tyvärr inte fick lira själva) som Techland visade upp bakom lyckta dörrar under årets E3. Och innan vi fortsätter, trots att banan vi fick se bitvis innehöll lite för mycket programmerade passager, syntes mycket potential och det vi fick se skickade hem oss törstande efter mer.

Som titeln så subtilt avslöjar är Dying Light 2 en direkt uppföljare till det första spelet och vi får iklä oss rollen som Aiden Caldwell; kompanjon, överlevare, zombie-infekterad och extraordinär parkour-ninja, som i en postapokalyptisk tillvaro gör det bästa av situationen. Denna situation som består av att försöka hitta ett botemedel till det som långsamt växer (och konsumerar) honom inifrån, börjar på en bar (det var åtminstone där demon började). I vad som verkar vara Aidens hemvist uppträder en kvinna och således är flertalet människor i rörelse. Symboler ovanför deras huvuden ger oss känslan av att vi när som helst kan vandra fram, slänga fram kardan och börja kallprata. Tyvärr hinner demon fortsätta innan vi får chansen att pröva vår teori.

Dying Light 2

Lite snack blev det dock, för rätt fort klev Aiden upp en nivå och pratade lite med en herre vid namn Frank (lokal kändis och bundis med alla tillika standarduppdragsgivare) och efter att ha stämt av med polarna Jack och Matt, bar det av till ett närliggande före detta vattenverk som gick under namnet "The Castle", för att hämta hem vatten åt det egna distriktet. Inte helt oväntat går uppdraget inte som planerat och det slutar med att Frank, efter att ha sprungit på en rivaliserande faktion, kollapsar på gatan. Skadeskjuten. Vi får nu ett val mellan att stanna hos Frank, eller sätta av efter vanen som springer iväg med åtråvärda vattnet. Här fick vi även en smak av exakt hur viktiga valen är, samt dess konsekvenser. Men mer om det strax.

Nu höll vi inte själva i en handkontroll, men utvecklaren som gjord det, valde sistmämda alternativ. Mest troligt för att få en chans att visa upp spelets förbättrade parkor-system. Och helsefyr vilket drag det är. Aiden satte av, över tak, zombies, vertikala väggar, tinnar och torn med en följsamhet som såg minst sagt tillfredsställande ut. Även om utvecklaren i fråga säkert loggat ett par träningstimmar, kittlar det i magen då vetskapen om att Aidens hopp från hustak till hustak, sidsteppande från vägg till vägg, glidflygande nedför branter, perfekt timade landningar och lift med gripklon ett par 20-våningshus i sänder, kommer vara något vi också kan ta oss för när spelet väl släpps.

Väl på ett hustak fick han syn på vanen, tog ett kliv i dess riktning och... föll handlöst genom golvet och landade i den mörka ruinen under. Men att ligga och slappa är inte hans melodi och även om han snabbt var på fötter igen, framgick det ganska snart att en hop zombies samlats runt det hemkörda mellanmålet. Lyckligtvis hade Aiden några ess i rockärmen och inom en loppet av en mikrosekund hade han trollat fram en UV-stav (zombies gillar inte UV-ljus), bländat, trixat fram ett moddat vapen som han, innan han lade benen på ryggen och försvann, använde för att kapa topparna. Det verkar inte som om vår hjälte har några problem med självförsvar.

Dying Light 2
Dying Light 2Dying Light 2Dying Light 2