Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Spiritfarer

Spiritfarer

Vi har spelat Thunder Lotus Games nya spel Spiritfarer, här är våra intryck...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Spiritfarer är ett avkopplande spel om att dö. Hur konstigt det än må låta. Vi vet att det låter makabert men i verkligheten är det långt ifrån det. Du spelar som Stella, en färjemästare som hjälper till att transportera avlidna själar till livet efter detta. För att kunna utföra ett sådant arbete på ett korrekt sätt behövs det såklart en båt, vilket du har, och möjligheterna att skräddarsy den för att klara av allehanda uppgifter som du kan ställas ifrån. Det är ett ganska tungt spel som behandlar svåra frågor som dödlighet, men på ett märkligt avslappnat sätt.

Rubbet är i 2D, som en klassisk sidoscrollare. Stella kan utföra enklare manövrar som att hoppa och klättra, men i stor utsträckning handlar det om att prata med och förstå dina passagerare. När vi spelade demon på E3 gick vår tid till att lyssna på andar och utföra uppgifter åt dem. Till exempel träffade vi på en orm som hette Summer som ville ha ett meditationsrum fyllt med växter, just det uppdraget ledde oss till ett båtvarv där vi kunde uppgradera färjan och vidare till ett avlägset land där Summer brukade bo.

Spiritfarer
Grafiken är utsökt

Att resa i Spiritfarer är inte exakt vad du kan förvänta dig, eftersom du faktiskt måste vänta på att ditt skeppet kommer fram i realtid. Det innebär att du inte bara kan resa och vara där, du måste kunna underhålla dig på vägen genom att fiska, laga mat eller prata med andra passagerare. Ett av de mer ovanliga sätten att få tiden att gå på var när vi stötte på en form av regndans, där paddans anda spelade en harmonisk melodi på en flöjt som framkallade en storm som ledde till att blixten slog ned i skeppet. Denna händelse övergick faktiskt till ett minispel där vi var tvungna att bli träffade av blixten för att samla Glims, valutan i spelet.

Så småningom kom vi fram till Summers hem och vi kunde fritt leta efter de föremål som ormen ville ha, när det var klart vart det dags att gå över till den andra sidan. Summer verkade nöjd med sitt avslut. Detta innebar att vi hade lite mer tid att hjälpa andra passagerare och sedan startade nästa äventyr.

Spiritfarer
Ratta dödfärja i solnedgången någon gång under 2020

Den mest iögonfallande delen av Spiritfarer är helt klart den charmiga handritade grafiken som verkligen gör spelet unikt. Det är svårt att inte bara luta sig tillbaka och varva ner för att bara uppskatta hur mysigt allting är. Trots att demoversionen vi fick ta del av var på mässgolvet, proppat med människor, blinkade lampor och höga ljud var det omöjligt att inte sugas rakt in i den täta atmosfären. Spiritfarer handlar inte om avancerad spelmekanik eller jobbiga utmaningar, det handlar om att ta en minut och bara absorbera ögonblicket. Vi vet att vi låter otroligt zen just nu, men sanningen är, det är precis det vi kände. Avkoppling. En välkommen känsla i en annars hektisk värld där många spelupplevelser är snabba och frenetiska.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Spiritfarer ska släppas någon gång under 2020 och kommer till PC, Playstation 4, Xbox One och Switch. Vi gillade det vi fick testa och ser fram emot att skeppa dödsfärja och slappna av samtidigt, även om det låter som en jättekonstig kombination.

Relaterade texter



Loading next content