Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
The Legend of Zelda: Link's Awakening

The Legend of Zelda: Link's Awakening

Den mest efterfrågade Zelda-remaken är snart här och vi har provspelat för att se vad som gömmer sig under den nästan löjligt charmiga ytan...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det var en smärre evighet sedan vi fick chansen att uppleva Zelda-äventyr ur ett fågelperspektiv till en stationär Nintendo-konsol. Ända sedan The Legend of Zelda: Ocarina of Time släpptes till Nintendo 64, har samma tredimensionella tredjepersonsperspektiv varit standard. Det gällde som bekant även i Breath of the Wild från 2017, även om konceptet då skakades om en del på andra sätt. För de som spelar Nintendos bärbara format såsom Game Boy, Game Boy Advance, Nintendo DS och sedermera Nintendo 3DS - har det däremot funnits gott om alternativ med fågelperspektivs-Zelda.

Vi snackar allt från "Oracle of"-spelen till Phantom Hourglass och såklart Spirit Tracks. För att inte nämna The Minish Cap och A Link Between Worlds. Alla dessa är byggda på de grunder som etablerades i och med det sista tvådimensionella Zelda-spelet i huvudserien, nämligen 1992 år Super Nintendo-klassiker A Link to the Past... på goda grunder ofta ansett som ett av världens genom tiderna bästa spel. Det första "riktiga" bärbara Zelda-spelet var Link's Awakening, vilket kom till Game Boy år 1993, och även det byggde på samma premisser.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
Det mystiska ägget på ön ger fortfarande välbehagsrysningar.

Och även det blev våldsamt populärt. Nintendo har i efterhand avslöjat att efter A Link to the Past, har faktiskt just Link's Awakening varit det mest efterfrågade spelet i serien att göra en remake på. Och som ni säkerligen redan vet, så är just detta på väg att hända. Den 20 september släpps nämligen remaken av The Legend of Zelda: Link's Awakening, och vi har trevligt nog provspelat.

Det ska sägas direkt att detta mer eller mindre är exakt samma äventyr som vi spelade till Game Boy för över 25 år sedan (många av er var säkert inte ens födda när det kom). Det betyder i praktiken att det är samma struktur på världen, samma uppdrag och även samma lite förenklade spelkontroll. Däremot har grafik och ljud setts över å det grövsta samt att ett par fiffiga överraskningar lagts in. Exakt som det bör vara i en riktigt bra remake.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
Pusslen är helt fenomenala, om än enkelt utformade.

Om du sett bilderna av spelet, har du säkerligen noterat hur vansinnigt gulligt detta är. Och jodå, även när jag spelar det slås jag av hur über-charmigt det faktiskt är. Jag vet att en del fans varit rabiata över designen och kritiserat den hårt, men det fungerar verkligen bra och får spelet att sticka ut ur mängden med sitt lite lera/trä-inspirerade utseende samt det snäva skärpedjupet och alla svartögda karaktärer. Vad som däremot inte övertygade mig vid speltillfället var hur pass ojämnt det flöt, men jag vet såklart att Nintendo är mästrare på att polera bort sådant och att de aldrig skulle släppa ett Zelda som inte höll måttet. Kort sagt räknar jag med en klockren bilduppdatering på 1080p och 60 bilder per sekund när jag spelar på min TV hemma och 720p samt samma 60 bilder per sekund i bärbart läge.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
The Legend of Zelda: Link's Awakening
The Legend of Zelda: Link's Awakening