Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Legend of Zelda: Link's Awakening

The Legend of Zelda: Link's Awakening

Den mest efterfrågade Zelda-remaken är snart här och vi har provspelat för att se vad som gömmer sig under den nästan löjligt charmiga ytan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det var en smärre evighet sedan vi fick chansen att uppleva Zelda-äventyr ur ett fågelperspektiv till en stationär Nintendo-konsol. Ända sedan The Legend of Zelda: Ocarina of Time släpptes till Nintendo 64, har samma tredimensionella tredjepersonsperspektiv varit standard. Det gällde som bekant även i Breath of the Wild från 2017, även om konceptet då skakades om en del på andra sätt. För de som spelar Nintendos bärbara format såsom Game Boy, Game Boy Advance, Nintendo DS och sedermera Nintendo 3DS - har det däremot funnits gott om alternativ med fågelperspektivs-Zelda.

Vi snackar allt från "Oracle of"-spelen till Phantom Hourglass och såklart Spirit Tracks. För att inte nämna The Minish Cap och A Link Between Worlds. Alla dessa är byggda på de grunder som etablerades i och med det sista tvådimensionella Zelda-spelet i huvudserien, nämligen 1992 år Super Nintendo-klassiker A Link to the Past... på goda grunder ofta ansett som ett av världens genom tiderna bästa spel. Det första "riktiga" bärbara Zelda-spelet var Link's Awakening, vilket kom till Game Boy år 1993, och även det byggde på samma premisser.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
Det mystiska ägget på ön ger fortfarande välbehagsrysningar.
Detta är en annons:

Och även det blev våldsamt populärt. Nintendo har i efterhand avslöjat att efter A Link to the Past, har faktiskt just Link's Awakening varit det mest efterfrågade spelet i serien att göra en remake på. Och som ni säkerligen redan vet, så är just detta på väg att hända. Den 20 september släpps nämligen remaken av The Legend of Zelda: Link's Awakening, och vi har trevligt nog provspelat.

Det ska sägas direkt att detta mer eller mindre är exakt samma äventyr som vi spelade till Game Boy för över 25 år sedan (många av er var säkert inte ens födda när det kom). Det betyder i praktiken att det är samma struktur på världen, samma uppdrag och även samma lite förenklade spelkontroll. Däremot har grafik och ljud setts över å det grövsta samt att ett par fiffiga överraskningar lagts in. Exakt som det bör vara i en riktigt bra remake.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
Pusslen är helt fenomenala, om än enkelt utformade.

Om du sett bilderna av spelet, har du säkerligen noterat hur vansinnigt gulligt detta är. Och jodå, även när jag spelar det slås jag av hur über-charmigt det faktiskt är. Jag vet att en del fans varit rabiata över designen och kritiserat den hårt, men det fungerar verkligen bra och får spelet att sticka ut ur mängden med sitt lite lera/trä-inspirerade utseende samt det snäva skärpedjupet och alla svartögda karaktärer. Vad som däremot inte övertygade mig vid speltillfället var hur pass ojämnt det flöt, men jag vet såklart att Nintendo är mästrare på att polera bort sådant och att de aldrig skulle släppa ett Zelda som inte höll måttet. Kort sagt räknar jag med en klockren bilduppdatering på 1080p och 60 bilder per sekund när jag spelar på min TV hemma och 720p samt samma 60 bilder per sekund i bärbart läge.

Detta är en annons:
HQ

Att spela det känns lyckligtvis riktigt bra och jag älskar hur Link går och animeras samt hur han kan hugga i åtta riktningar med sitt svärd och försvara sig i fyra riktningar med skälen. Sedan har du såklart hoppfunktionen som du dock måste lära dig, även om det sker tidigt i äventyret. Spelets fiender besegras egentligen genom timing och avståndsbedömning mer än något annat, och pusslen är fenomenala. Jag noterar till min glädje att vissa fiender dessutom uppdaterats något och har lite andra tricks att ta till nu, jämfört med i originalet. Det bidrar till att få mig att sitta på helspänn och ger variation och utmaning även för veteraner.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
Det vankas episka möten som blir ännu bättre med den nya grafiken.

Demot jag provspelade var 15 minuter långt och jag bestämde mig för att köra ett varv till när jag var klar med min första genomspelning. Då satsade jag istället allt på att skynda mig framåt för att hinna se mer. Som synes i våra exklusiva videos i denna förtitt (vilka visar vårt eget gameplay), var dock mycket så tidigt att jag som erfaret Zelda-fan inte riktigt fick se vad spelet går för när det hettar till. Jag får het enkelt vänta med att prova på alvgossens alla moves tills jag får lira recensionskoden som borde komma veckorna innan premiären.

Men ändå, visst var det en sektion jag spelat flera gånger tidigare i originalet, men det gjorde samtidigt det lättare för mig att se och känna alla de nyheter som lagts in, vilka ofta är otroligt subtila. Andra är mer uppenbara som de kraftigt förbättrade menyerna och kartan där du nu kan sätta ut markörer. Jag noterade även att spelets ofta väldigt udda designval finns kvar, som att oförhappandes knuffa ett till synes slumpmässigt stenblock inne i Tail Cave för att magiskt öppna dörren till Chamber Dungeon.

The Legend of Zelda: Link's Awakening
Designen är absolut ljuvlig.

Tyvärr fanns dock inte möjlighet att prova på Chamber Dungeon, som låter dig skapa egna Zelda-äventyr på ett sätt som fått somliga att kalla spelet för ett Zelda Maker. Exakt hur bra och djup denna funktion är, återstår dock att se. Tills vidare nöjer jag mig med att konstatera att detta tycks bli en riktigt genomarbetad remake av ett av de märkligaste och bästa Zelda-spelen hittills. Jag ser verkligen fram emot premiären, och jag hoppas att Nintendo använder återstående tid till maximal finputs.

HQ
The Legend of Zelda: Link's Awakening

Relaterade texter



Loading next content