Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Bioshock

Bioshock

Ett av de mest imponerande spelen på årets E3-mässa var utan tvivel Irrational Games Bioshock. Benke berättar mer om det kommande spelet

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Det finns spel som lyckas bjuda på unika, märkliga världar som fascinerar och får spelaren att helt försjunka i ett äventyr. Världar som känns större än spelet i sig. Det är sällsynt och tyvärr känns det som att dessa världar blir alltmer sällsynta. Kanske var det därför som Bioshock skilde sig från mängden och blev ett av de mest hyllade spelen på årets E3-mässa.

För Rapture, som Irrational Games undervattensvärld heter, lämnar ingen oberörd. En framtidsidyll byggd med 40- och 50-talens designmässiga ideal. Lyxigt med marmor och träpaneler, men utan praktisk hänsyn tagen till vattnets förmåga och vilja att tränga in för att återta det utrymme som människorna i Rapture byggt sig under ytan. Resultatet är ett paradis slaget i spillror med ett ekosystem olikt något annat. Du snubblar över en värld som inte liknar något annat när ditt plan störtar ner i havet. Bränslet brinner på vågorna och du ser en märklig fyr resa sig ur havet en bit bort. Väl där hittar du en farkost som tar dig ner under ytan till staden Rapture.

Handlingen i Bioshock berättas genom de döda invånarnas minnen och dagböcker som du kommer över i jakten på sanningen om vad som försiggår under vattenytan. Irrational Games var av naturliga skäl väldigt tystlåtna om handlingen och vad som hänt nere i Rapture, men det tycks som människorna i idealsamhället plötsligt drabbades av något de inte hade något skydd mot. Var det en galenskap som spridit sig? Hade man gått för långt med genetiskt manipulation? Någon eller någonting styr fortfarande vad som händer i Rapture och människornas samhälle har ersatt av någonting helt annat. Något som skrämmer.

Irrational Games har en lång rad högkvalitativa spel på sin meritlista, senast Freedom Force vs The Third Reich och SWAT 4, men frågan är om inte System Shock 2 är deras mest uppskattade spel. EA äger idag System Shock-licensen, men det hindrar inte Irrational från att skapa ett spel i samma anda med biologin och genetiken som tema istället för teknologi och storföretag. Det relativt fria upplägget och rollspelselementen är ingredienser som återkommer, men den här gången är du om möjligt ännu friare. Det går nämligen närsomhelst att laborera och byta ut sina övermänskliga förmågor i Bioshock. De olika förmågorna gör att du kan välja en rad olika sätt att handskas med ett problem. Ammunition och vapen är något som ständigt är en snålt tilltagen resurs så det gäller att utnyttja sina förmågor och omgivningarna för att om möjligt undvika konfrontationer med Raptures invånare. Överallt ligger lemlästade kroppar utspridda och de varelser som numera utgör Raptures ekosystem är allt annat än människor.

Ett på detta exempel är den varelse som ser ut som en liten oskyldig flicka. I demonstrationen får vi se henne krypa ner ur en ventil och klättra ner på golvet längs hennes beskyddares rygg. Han är en "big daddy" och det är hans uppgift att skydda den henne så att hon inte lugn och ro kan röra sig i Rapture. Storpappan bär en gammaldags otymplig dykardräkt och bär ett kraftfullt automatvapen. Uppgiften att skydda den lilla flickan tar han mycket allvarligt på. Hon är en "little sister", framställd för att ta till vara på och skörda genetiskt material från döda kroppar. Med sin beskyddare tätt bakom sig skyndar hon fram till närmaste döda kropp, halar upp något som liknar ett stort sugrör som hon sticker in i kroppen och börjar sörpla. Hennes beskyddare vankar av och an bakom henne och håller du dig inte på avstånd så attackerar dykaren dig med full kraft. Enligt Irrational är detta ett exempel på hur Raptures varelser har ett eget "liv" och hur de agerar utefter egna behov eller motiv.

Det går att använda olika kemikalier för att lura säkerhetssystem och varelser. Exempelvis kan man lura en automatiserad och beväpnad säkerhetskamera att tro att en Splicer (överdrivet gendopad galning som klättrar uppe i taket) är du. Säkerhetskameran som är programmerad att eliminera inkräktare som dig öppnar således eld och du slipper slösa din värdefulla ammunition på splicern. Det går också att kasta en doft på exempelvis en "big daddy" som gör att splicern attackerar. På samma sätt kan du exempelvis lura en big daddy att tro att du är en "little sister" som han ska försvara. Här finns det givetvis mängder av intressanta val och sätt att lösa problem på för den som är kreativ. Medan de båda börjar strida kan du smita förbi. Naturligtvis kan du även välja att hacka dig in i säkerhetssystemen för att använda dessa till din fördel eller helt sonika stänga av dem.

Irrational Games började jobba på Bioshock på ett konceptstadie för nästan fyra år sedan, och för 1,5 år sedan började ett fullskaligt team arbeta på spelet. De använder sig av en kraftigt modifierad version av Unreal 3-motorn från Epic (känd från Gears of War, Unreal Tournament 2007, Too Human och Brothers in Arms: Hell’s Highway) samt fysikteknologin Havok 3.0. Framförallt har Irrational lagt ner oerhört mycket tid på att utveckla vatteneffekter vilket verkligen syns. Jag skulle nog vilja gå så långt att säga att vattnet är det mest realistiska och dynamiska jag sett i ett spel. Vattnet skänker också spelet den där lätt klaustrofobiska känslan, som får mig att tänka på gamla U-båtsfilmer.

Utvecklingen har skett med tre ledord; valfrihet, inlevelse och rädsla. Spelaren ska kunna göra vad han vill, världen ska vara något som ingen sett förut och du ska bli mer uppskrämd än någonsin tidigare. Även om vi ännu bara fått oss ett litet smakprov av vad Bioshock kommer att bjuda på känns det redan nu oerhört lovande.

Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock
Bioshock