Lets Go Pikachu/Eevee var kul, men få skulle argumentera emot att de saknade en del Pokémon-charm. Men i samband med en Nintendo Direct för några månader sedan utannonserades äntligen Pokémon Sword/Shield till Switch, där vi kan se fram emot helt nya äventyr i en tidigare obesökt del av Pokémon-världen. Det utspelas nämligen i det brittiskt inspirerande Galar Region, där den åttonde generationens fickmonster lever och frodas.
I Game Freaks regi kommer vi få besöka grönskande fält, snöiga berg och glimrande sjöar i jakten på både nya och återvändande Pokémon i ett land som fullkomligen sjuder av liv och rörelse. Enligt utvecklarna i alla fall. Vi vill ju såklart gärna kolla in själva om det stämmer och har nu därför provspelat. Och jodå, vid en första anblick är Galar Region olik någon tidigare värld i denna serie.
Precis som i Let's Go-spelen vandrar fickmonstren omkring, väl synliga. Det är dock bara en av de många faktorer som bidrar till att göra Galar så levande. Wild Area heter området mellan städerna där du när som helst kan inleda ett Pokémon-möte genom att bara gå fram till önskad krabat, och det är verkligen en jättelik värld och garanterar massor av härligt utforskande.
Till skillnad från tidigare Pokémon-världar, kommer Wild Area hela tiden ge dig unika möten med Pokémons, bland annat beroende på det dynamiska vädret. Om det regnar kan du exempelvis framför allt räkna med att möta just vatten-Pokémon precis som isvarelser är vanligare i snöstormar. Dessutom har du nu möjligheten att vissla för att attrahera fickmonster, en teknik som inte är hundraprocentig eftersom du samtidigt skrämmer vissa sorter när du gör det.
När du vandrar omkring i Wil Area får du trevligt nog själv styra kameran för att du alltid ska kunna se allt ur bästa tänkbara vinkel, vilket även underlättar när du letar hemligheter. Game Freak har dessutom dammat av en gammal favorit; cykeln. Inte bara kan du snabbare ta dig runt i världen, du kan dessutom uppgradera hojen på olika sätt - inte minst med en boost-funktion och möjligheten att trampa dig över vatten för utforskande av sjöar.
När jag spelade fick jag prova på en Gym-strid på Nessa's Water Gym. Precis som så många andra Gym i Pokémon-världen, krävs att jag löser ett pussel innan jag kommer åt Nessa själv. I detta specifika fall, handlade det om att kontrollera vattenfall genom att använda switchar som påverkade vattenflödet. Självklart vankas även möten med andra tränare längs vägen, och jag kan glatt konstatera att mycket känns väldigt välbekant, trots den rejält uppgraderade grafiken.
Två Pokémons jag tidigt stötte på var för övrigt den elektriska corgi-liknande hunden Yamper, komplett med blixtformad svans och en märklig gul kragen runt halsen. Nintendo hade haft vänligheten att lägga till den i mitt team, så jag fick en hel del speltid med just Yamper och blev faktiskt väldigt förtjust i den fyrbenta lilla gynnaren. Med i mitt team fanns även Impidimp, en korsning mellan apa och en... rosa djävul? Den använde sig av dark- och fairy-egenskaper, men spontant kändes den inte alls lika kraftfull som gamle Yamper (the goodest of boys!).
Nåväl, efter lite pysslande och stridande, var det äntligen dags för min Gym Challenge och mötet med Nessa. Striden är betydligt fetare här än i tidigare delar och utspelas på en stor arena smockfylld med vrålande fans. Det gör fighterna betydligt mer episka och det känns ända ner i maggropen att jag bara måste gå segrande ur bataljen. Nessa använde två Pokémons av vattentyp; Goldeen samt helt nya Drednaw - en slags bepansrad sköldpadda med livsfarligt bett. Medan Goldeen var tämligen chanslös mot mitt gräsfickmonster Grookey, visade sig Drednaw vara desto tuffare, och inte blev det lättare sedan Nessa Dynamaxade den.
Dynamaxing är en ny spelmekanik i Pokémon Sword/Shield, och ersätter Mega Evolution samt Z-Moves. När den aktiveras - max en gång per team och strid - växer fickmonstret rejält och kan då både dela ut mer skada samt att den även tål mycket mer. Effekten sitter i under tre rundor och ger flera bonusar som gör att du som motståndare måste ta det väldigt lugnt för att ditt övertag inte ska sluta med en förlust.
Efter den skoningslöst hårda striden där nästan alla mina Pokémon besegrades, fick Drednaw och Nessa till slut bita i gräset och demot tog slut. Ett av mina mest bestående minnen är faktiskt den enorma ökningen av svårighetsgrad i bossfighterna. Varenda strid hade gått hur bra som helst innan, men mot Nessa fick jag verkligen fokusera. Det verkar alltså inte vara lika enkelt att liksom överlista spelsystemet här och risken att vissa spelare blir ostoppbara är klart mindre.
En av de nyheter som ser ut att ha störst inverkan på Pokémon Sword/Shield, är hur Game Freak arbetat med att lägga till en bra multiplayer-komponent. Du kan exempelvis betydligt interagera med andra spelare för att slåss, byta fickmonster eller bara allmänt socialiserande. Dessutom finns nu raid-liknande möten för flera spelare där det finns chans att tillsammans med andra ta sig an betydligt tuffare utmaningar, något som självklart också ger bättre belöningar.
Att döma utifrån det jag fått se och prova på, verkar det som att Pokémon Sword/Shield kan bli det Pokémon-rollspel fansen drömt om i decennier. Med all ny spelmekanik, onlinestöd och fräscht innehåll - finns här mer än nog att göra för entusiasterna. Visst sörjer jag att det inte blir något National Dex denna gång och att min kära Bulbasaur får stå över denna gång, men varför sörja det som inte finns, när det som finns räcker och blir över många gånger om.