Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare

Gamereactor har besökt Inifnity Ward och fått provspela kommande Modern Warfare, ett spel som tar överraskande stora kliv i alla riktningar...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi var verkligen imponerade av både det grafiska samt ljudbilden när vi fick chansen att spela Call of Duty: Modern Warfare-kampanjen förra månaden, och med risk för att låta som en LP-skiva som hakat upp sig, tänker jag repetera det berömmet även denna gång. Dessa båda aspekter tas nämligen till en helt ny nivå när det kommer till multiplayer här, och det är något som med full kraft slår mig när jag greppar handkontrollen när jag hälsar på hos Infinity Ward. Känslan av realism och omsorgen om de små detaljerna är verkligen enastående redan från start.

En annan sak du lär notera snabbt och som sannolikt kommer förvåna och förvirra, är det faktum att den klassiska radarn saknas. Nu har vi istället något som mest påminner om en uppgraderad version av Treyarchs kompass från Blackout-delen av Call of Duty: Black Ops 4. Det bidrar till betydligt mer nerv och saker som skjutande fiender, delmål och annan information dyker upp på kompassen som är betydligt mer centrerad för att du aldrig ska behöva flytta ögonen ner i hörnet, där radarn tidigare fanns. Det gör sammantaget presentationen mycket mer effektiv och att använda UAV-killstreak (som avslöjar fiendepositioner) blir nu naturligtvis oändligt mycket mer matnyttigt.

Call of Duty: Modern Warfare
Kraften i avfyrade vapen liknar ingenting vi sett tidigare.

När jag börjar röra på mig, slås jag av att det inte bara är fler pixlar och högre upplösning som den nya tekniken bakom spelet används till. Infinity Ward har verkligen satsat på realism i Call of Duty: Modern Warfare och animationerna är helt vanvettiga. Allt från hur vapnet flyttas från idealpositionen när du springer (nu kan du springa i olika hastigheter, vilket påverkar siktet) till hur varje avfyrat skott verkligen är så tydligt trovärdiga att det nästan känns genom skärmen när puffrorna avfyras. Detta är det närmaste jag kommit känslan av att faktiskt skjuta på riktigt i ett spel och detaljerna, ljudet och den dödliga känslan kommer blåsa dig av stolen. Jag lovar.

Gunsmith är såklart tillbaka även här och erbjuder direkt makalösa möjligheter att skräddarsy dina krutpåkar. Ben Garnell är hjärnan bakom vapnen i spelet, och avslöjade att det faktiskt går att skapa fanfavoriter från serien genom att kombinera vissa delar. Det låter alltså som att det kommer gå att snickra en hel del och det ska bli kul att se vilka påskägg folk kommer på att de kan göra i detta spel.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det ska tilläggas att Gunsmith inte är det enda läget där utvecklarna ger oss valmöjligheter. I Modern Warfare introduceras även 2 vs 2 Gunfight, ett spelläge för folk som vill ha lite mer intima strider och en intensivare spelupplevelse. Kanske har du läst om det tidigare, utan att tycka att det låter särskilt märkvärdigt - och det gjorde även jag - men det är ett misstag att tro att det inte är banbrytande. Gunfight bygger verkligen vänskap och låter dig slipa på samarbete och improvisation mer än något annat. Detta eftersom du måste använda din delvis framslumpade loadout så effektivt som möjligt. I Gunfight måste du konstant tänka över din strategi, ändra och tänka om. Och om din partner dör, behöver du verkligen justera grundplanerna.

Det finns såklart alltid folk som tycker att större är bättre. Därför har Infinity Ward nu ökat på max antal spelare samt banornas storlek i vissa spellägen. Jag fick själv prova på 10 mot 10 och 20 mot 20 i Team Deathmatch och Domination, men jag fick också veta att utvecklarna arbetar med att tillåta upp till 100 spelare. Jack O'Hara, spelets design director, avslöjade därför utan knussel att det kommer att finnas större strider och banor är de jag fick möjlighet att prova på. Jag tyckte detta andades battle royale och frågade om saken, men föga otippat ville inte O'Hara bekräfta (eller dementera) detta. Hans reaktion på frågan fick mig dock att tro att det kunde ligga något i mina misstankar.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Multiplayer design director Joe Cecot avslöjade även att fler spellägen kommer att läggas till efter att Call of Duty: Modern Warfare haft premiär. Och att orsaken till att allt inte finns med från start är att de inte vill att spelarna ska spridas ut för mycket över för många spellägen vid lanseringen innan det hunnit bygga upp en stor användarbas. Det är dock inget att bråka om och vare sig jag spelade 2 mot 2, 6 mot 6, 10 mot 10 och 20 mot 20 så kändes banorna och tempot alldeles utmärkt. Precis som i Call of Duty: Black Ops 4 verkar det som att kvalitet fått gå före kvantitet.

De flesta banorna jag fick chansen att prova på, kändes anpassade för flera spellägen och stilar samt var synnerligen väldesignade. De av er som hoppats på att Modern Warfare-klassiker ska fräschas upp och läggas till, kan dock pensionera dessa tankar då utvecklarna gjort klart att detta inte är en remake eller en hyllning till originalet utan ett helt nytt spel. Däremot kan lite nostalgi komma att läggas till senare dock.

Call of Duty: Modern Warfare
Animationsarbetet är absolut sanslöst och måste verkligen ses med egna ögon.

Med detta sagt, är det uppenbart så att Modern Warfare-känslan fortfarande finns fullständigt bevarad. Vare sig vi snackar Gun Runners tåg eller övergivna lagerlokaler som påminner om Pipeline, nya lokaler som Aniyah Palace vilken känns som ett kärleksbarn mellan Ambush och Showdown - så är detta verkligen en naturlig fortsättning på serien. Banorna har dessutom gått bort från konceptet med tre tydliga vägar, till förmån för mer organiska lösningar och bättre möjligheter att ta sig runt fega krypskyttar.

Överallt märks små, men distinkta förbättringar av spelsystemet. Från kulornas mer verklighetstrogna penetration till möjligheten att luta sig fram runt skydd eller att kunna placera sitt vapen mot hårda underlag för bättre stabilitet - känns allt klockrent. Då har jag inte ens nämnt den förbättrade nattsikten, klockan på din karaktärs arm som visar tiden på din PC eller konsol samt det faktum att singleplayer, Spec-Ops och multiplayer nu sytts ihop så allt du låser upp kan användas i alla spellägen. Vad mer? Tja, ta det faktum att crossplay erbjuds mellan samtliga format - och du börjar kanske ana varför jag helt plötsligt verkligen ser fram emot Call of Duty: Modern Warfare-premiären den 25 oktober...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter



Loading next content